קמפיין דיגיטל גלובלי: "פולין הייתה קורבן של הרייך השלישי"

חוק השואה שעבר לאחרונה בפולין קובע עונש של עד 3 שנות מאסר למי שיאשים את המדינה או את אזרחיה באחריות לפשעי הנאצים במלחמת העולם השנייה ■ כעת, משרד ראש הממשלה הפולני מעלה קמפיין במטרה להשפיע על דעת הקהל העולמית בנחיצות החוק

מחנה ההשמדה אושוויץ שבפולין / צילום: שאטרסטוק
מחנה ההשמדה אושוויץ שבפולין / צילום: שאטרסטוק

על רקע הביקורת שסופג "חוק השואה", מעלה משרד ראש הממשלה הפולני קמפיין דיגיטל גלובלי שמטרתו להשפיע על דעת הקהל העולמית בנחיצותו של החוק. הקמפיין כולל בין היתר הקמת ערוץ יוטיוב ובו סרטונים של ניצולי מחנות פולניים תחת השם "Testimony of Truth", בו הם מספרים על החוויות שעברו עליהם כאסירים במחנות, למשל ניצולה בת 95 שמתארת את הזוועות שעברה במספר מחנות.

בנוסף יש גם סרט של ראש הממשלה מטאוש מורייבצקי המדבר על הצורך בחוק כדרך להגן על האמת ההיסטורית מסילוף. בסרטון הוא טוען כי פולין הייתה הקורבן הראשון של הרייך השלישי, והמחנות היו גורל משותף של פולנים, יהודים ובני לאום אחרים.

לשיטתו, הכחשת שואה היא לא רק הכחשת פשעי הגרמנים אלא גם עיוות ההיסטוריה על-ידי האשמת הקורבן. "אנחנו רוצים להילחם בשקר הזה, שהפך את פולין לחלק ממכונת ההרג הנאצית" הוא מסביר.

מורייבצקי גם מביע הבנה לרגשות הקשים שעולים מישראל, אך טוען כי "כעת, כשהעולם נילחם שוב נגד גלי אנטישמיות, אין מקום לשנאה או לעיוות ההיסטוריה".

חוק השואה עבר לאחרונה בפולין וקובע עונש של עד 3 שנות מאסר למי שיאשים את המדינה או את אזרחיה באחריות לפשעי הנאצים במלחמת העולם השנייה. החוק עורר זעם גדול בישראל ובמדינות נוספות בעולם. בפולין לא התרגשו מהרעש, ולמרות המחאות והאיומים החוק עבר, אך במקביל נעשים מאמצים, בעיקרם דיפלומטיים, לשכנע את העולם ואת ישראל בנחיצותו.

נראה כי בפולין החליטו להשקיע מאמצים גם בדעת הקהל ולדבר אל הציבור הרחב. הדרך האפקיטיבית לצורך זה היא כמובן שימוש בדיגיטל. 

"מציעים לממשלת פולין לערוך חשבון-נפש" 

יו"ר מרכז הארגונים לניצולי השואה, קולט אביטל, מסרה בתגובה: "שכתוב ההיסטוריה על-ידי הפולנים עלתה לשיאים חדשים - עת יצאה בקמפיין מתוזמן, בו מנסה ממשלת פולין לטעון שהגורל היהודי והגורל הפולני היו זהים. הטענה שממשלת פולין - שלא הייתה קיימת באותם ימים - הצילה יהודים, היא דוגמה לסוג זה של המצאת עובדות.

"אנו מציעים לממשלת פולין לקחת פסק-זמן מהעיסוק ההיסטרי בהיסטוריה היהודית בפולין, לערוך חשבון-נפש ולהחיל לדורות הבאים את האמת הכואבת: אומנם היו פולנים שהצילו יהודים, ואנו אסירי-תודה להם, אבל היו גם רבים שמסרו יהודים ואף רצחו אותם בדם קר, וגם את זאת צריך לזכור, אם ממשלת פולין חפצה בכנות למנוע טרגדיות כאלה בעתיד".