מיזוגים ורכישות: רפורמת המס תעיר את התחום מהתרדמת?

מחקר של חברת אופנהיימר טוען שהתנאים לחידוש הפעילות הבשילו, אבל לא בכל התחומים

מיזוגים ורכישות / צילום: שאטרסטוק
מיזוגים ורכישות / צילום: שאטרסטוק

"האם תחום המיזוגים והרכישות ב-2018 יתאושש מהשיממון של 2017?" - זו כותרת המחקר שפרסמה החודש חברת אופנהיימר. והמסקנה? יש כמה גורמים שעשויים להשפיע לטובה.

רפורמת המס החדשה בארה"ב. הרפורמה מתמרצת את החברות האמריקאיות להחזיר מזומנים למדינה ומבטיחה להן הקלות מס, גם אם הן קצובות בזמן.

כמה חברות ציינו בפני עורכי הסקר שהן עשויות להשתמש בהקלות המס ל"משיבי מזומנים לגבולם" ולממן באמצעותן רכישות של חברות אחרות או רכישה עצמאית של מניות. על בסיס הדברים האלה, סבורים באופנהיימר שרפורמת המס תאיץ את הפעילות בשוק המיזוגים והרכישות בארה"ב.

מידת העניין של הנהלות החברות במיזוגים וברכישות. לפי הדוח, חברות גדולות רבות מצהירות שהמנהלים מתעניינים בעיקר ברכישות שתואמות את האסטרטגיה הקיימת שלהם. "יש לנו מזומן. זה לא שאנחנו צריכים להפחית מינוף, אבל האסטרטגיה שלנו היא לא 'יש לנו מזומן! בואו נקנה משהו!', אלא נרכוש רק חברות שתואמות את הצרכים שלנו, ולא נבצע רכישות גדולות", מצוטטים כמה מנהלים בדוח.

מחירי עסקאות המכירה. הגורם הזה עשוי לעכב רכישות בתחומים מסוימים ולעודד עסקאות בתחומים אחרים. אם ניקח לדוגמה את תחום הטיפולים בסרטן, שצפוי לעורר את העניין הרב ביותר בתקופה הקרובה, כמה מנהלים ציינו בפני אופנהיימר כי יירתעו מרכישות בתחום זה, מאחר שהוא תחרותי ומאופיין במחירים גבוהים. לעומת זאת, המחירים הממוצעים ברכישות של חברות העוסקות במערכת העצבים המרכזית (מחלות פסיכיאטריות, נוירולוגיות ועצביות) הם נמוכים יותר, מה שעשוי דווקא לעודד פעילות מיזוגים ורכישות בתחום.

המכפיל הממוצע ברכישה של חברת תרופות השנה היה פי 5 על המכירות, אם כי חשוב לציין שהטווח הוא רחב וחלק מהחברות נרכשות עוד לפני שיש להן פעילות מכירות. בתחום הסרטן, המכפיל היה גבוה יותר מפי 5 על המכירות, ואילו בתחומי הנוירולוגיה, המחלות הזיהומיות והתרופות הקיימות המשופרות, הוא היה נמוך יותר.

ב-2017, שאופיינה בפעילות מעטה יחסית בתחום המיזוגים והרכישות בתחום הבריאות, ככל הנראה בגלל המחירים הגבוהים שדרשו החברות וחוסר הוודאות ביחס לסביבת המס, ירד היקף המיזוגים מ-184 מיליארד דולר ב-2015 ל-83 מיליארד דולר ב-2016, ורק 38 מיליארד ב-2017. התחומים החמים בשנים הללו היו טיפולים בסרטן, שיפור של תרופות קיימות ותחום המחלות הזיהומיות והמחלות הנוירולוגיות והפסיכיאטריות.

עם הפנים לעתיד, הדוח מסמן כמה חברות שעשויות ליהנות מהאצה בפעילות הרכישות:

eurocrine Biosciences, שפיתחה תרופה לטיפול בדיסקינזיה מאוחרת (חוזרות בלתי רצוניות) ומפתחת תרופות לטיפול באנדומטריאוזיס ובכאבים בזמן מחזור חודשי וקיום יחסי מין. החברה נסחרת בכ-7 מיליארד דולר.

Portola Pharmaceuticals, הפעילה בתחום המחלות ההמטולוגיות ונסחרת לפי שווי של 3 מיליארד דולר.

CymaBay Therapeutics, המפתחת מוצרים בתחום הכבד ונסחרת לפי שווי של כחצי מיליארד דולר.