פתאל נכנסת לבורסה: גייסה כ-427 מ' ש' בשלב המוסדי בהנפקה

השלב המוסדי של "הנפקת השנה" הסתיים בהצלחה; השלב הציבורי צפוי להתקיים בימים הקרובים ■ השלב המוסדי של ההנפקה התבצע לפי שווי של 3.85 מיליארד שקל "לפני הכסף"

דוד פתאל / צילום: אלון רון
דוד פתאל / צילום: אלון רון

השלב המוסדי בהנפקת הענק של חברת המלונות פתאל החזקות הסתיים הערב (ב') בהצלחה גדולה. פתאל, שביקשה לגייס כ-340 מיליון שקל בהנפקה לפי שווי חברה של כ-3.4 מיליארד שקל "לפני הכסף", קיבלה היום (ב') ממשקיעים מוסדיים התחייבויות לרכישת מניות בהיקף של כ-900 מיליון שקל.

החברה החליטה לגייס בשלב המוסדי, בו השתתפו בין השאר פסגות, הראל, ילין לפידות וכלל ביטוח, כ-427 מיליון שקל, לפי שווי של כ-3.85 מיליארד שקל לחברה "לפני הכסף".

השלב הציבורי בהנפקה צפוי להתקיים בימים הקרובים ולאחריו יירשמו מניות החברה למסחר בבורסה.

נזכיר כי בשבוע שעבר החליט בעל השליטה בחברה, דוד פתאל, לחתוך את שווי החברה בכ-15% לקראת ההנפקה - ככל הנראה, בלחץ של חתמי ההנפקה, אותה מובילים חברות החיתום לידר שוקי הון, אוריון, פועלים אי.בי.אי וברק קפיטל.

השלב המוסדי של ההנפקה, לכן, התבצע היום כאמור לפני שווי מינימום לחברה של 3.4 מיליארד שקל "לפני הכסף" - לעומת שווי של 4 מיליארד שקל לפחות שלפיו תכנן פתאל להנפיק עד 10% מהון החברה.

השווי המינימלי שנקבע לצורך ההנפקה היה לפני עמלת התחייבות מוקדמת בגובה של 2.5% - כך ששווי החברה המינימלי עבור משקיעים מוסדיים שהשתתפו בהנפקה, עמד על כ-3.3 מיליארד שקל (ובפועל כ-3.75 מיליארד שקל).

ה"חיתוך" במחיר נעשה, בין השאר, על רקע הטלטלה בשוקי המניות בארץ ובעולם ועל רקע כשלונות (או הצלחות חלקיות ) בהנפקות אקוויטי שבוצעו בחודשים האחרונים בבורסה.

בסופו של דבר המהלך של פתאל והחתמים הצליח, וכאמור החברה הצליחה לגייס סכום דומה לסכום המקורי אותו תכננה לגייס.

פתאל החזקות, שאותה הקים דוד פתאל לפני כ-20 שנה, מחזיקה כיום ב-167 מלונות, הכוללים כ-32 אלף חדרים ב-17 מדינות. בעלי המניות בחברה טרם ההנפקה כוללים את דוד פתאל (71.8%), גרושתו הדסה (9.65%) וקבוצת הביטוח מגדל (18.55%). עלות שכרו של פתאל כמנכ"ל החברה מסתכמת בכ-9 מיליון שקל בשנה.

פתאל נהנית בשנים האחרונות מהגאות בתיירות בישראל ובעיקר באירופה. זאת על רקע צמיחה בתיירות הנכנסת (לפי נתוני החברה יותר ממחצית מתיירות החוץ העולמית מרוכזת באירופה). המגמה צפויה לטענתה להימשך בשנים הבאות, בין השאר, על רקע הגידול בפנאי ובשכר הממוצע באירופה המערבית.

את תשעת החודשים הראשונים של 2017 סיימה החברה עם עלייה של כ-30% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה ב-2016, לסכום של כ-1.8 מיליארד שקל. הרווח התפעולי התזרימי של פתאל (EBITDA) בתשעה החודשים הראשונים של 2017 גדל בכ-18% ל-368 מיליון שקל. הרווח התפעולי באותה תקופה גדל ב-9% לכ-243 מיליון שקל, והרווח הנקי צמח בכ-22% לכ-150 מיליון שקל - יותר מאשר בשנת 2016 כולה.