"מאגר הגז החדש בקפריסין עשוי להכיל יותר מ-230 BCM"

כך אמר מנכ"ל ENI במסיבת עיתונאים בקהיר ■ המאגר התגלה במרחק של 80 ק"מ מהחוף הדרומי של קפריסין

קלאודיו דסקלזי, מנכ"ל Eni / צילום: רויטרס, Remo Casilli
קלאודיו דסקלזי, מנכ"ל Eni / צילום: רויטרס, Remo Casilli

מנכ"ל ענקית האנרגיה האיטלקית ENI, קלאודיו דסקלזי, הודיע אמש כי מאגר הגז החדש שהתגלה על ידי הקונסורציום ENI ו-Total מול חופי קפריסין עשוי להכיל יותר מ-230 BCM ולא פחות מ-170 BCM. לדבריו, המבנה הגאולוגי של קליפסו דומה לזה של המאגר המצרי זור. הדברים נאמרו במסיבת העיתונאים שהתקיימה בקהיר שבמצרים.

"אלה חדשות טובות לאזור כולו (המזרח התיכון - ס"ג) שיכול להפוך למעצמת הגז הטבעי, אם כולם יאחדו את המשאבים שלהם יחד", הוסיף דסקלזי. "ייתכן והמאגר החדש מחובר לזור, הדבר תלוי בממדיו". בהנחה שהמאגר לא גדול משמעותית מ-230 BCM, הרי שמדובר במאגר בגודל בינוני בקנה-מידה ישראלי, בין כריש ותנין לתמר.

המאגר התגלה בבלוק 6 שנקרא קליפסו במרחק של 80 ק"מ מהחוף הדרומי של קפריסין. הזכויות לפיתוח הבלוק שייכות ל-ENI האיטלקית ו-Total הצרפתית בשיעור זהה. העובדה שהמבנה הגאולוגי של קליפסו דומה לזה של מאגר זור, עשויה להוביל לקידוחים מוצלחים נוספים, זאת בעקבות חיפושים ממוקדים יותר.

ENI פעילה בקפריסין משנת 2013 ומחזיקה ב-6 רישיונות במים הכלכליים שלה. החברה פיתחה וחיברה את המאגר הענק המצרי זור במהירות שיא של שנתיים וחצי. גם שותפתה של ENI בקליפסו, Total, היא אחת החברות הגדולות בחיפושי הגז והנפט בעולם. מדובר בשתי ענקיות בעלות הון עצמי רב, שלא יצטרכו לגייס הון כדי לממן את הפיתוח - דבר שמקצר את התהליכים משמעותית. כך שניתן לצפות כי גם הפיתוח של קליפסו לא יימשך זמן רב.

פוטנציאל היצוא

סביר להניח שהגז שבתגלית החדשה יופנה ליצוא, היות שפוטנציאל צריכת הגז הטבעי של קפריסין נאמד בכ-1 BCM בשנה בלבד. במדינה זו עדיין משתמשים במאזוט מזהם לייצור החשמל. כדי לעמוד בתוכנית הפחתת פליטות המזהמים האירופית ולהשתמש בגז טבעי לייצור החשמל באופן מיידי, בקפריסין נערכים לייבא גז נוזלי.

פוטנציאל היצוא המתבקש של קפריסין הוא למצרים - לשוק המקומי או למתקן ההנזלה בדמיאטה בו ENI שותפה. באמצעות המאגר החדש, קפריסין עשויה להפוך לאחת השחקניות המשמעותיות בשוק הגז הטבעי במזרח התיכון, ובכך להפוך למתחרה של לוויתן, שם חוזי היצוא הנדרשים לפיתוח שלב ב' טרם נחתמו.

נזכיר כי עד היום התגלה בקפריסין רק מאגר אחד, אפרודיטה, שנמצא בבעלות חברות דלק קידוחים, נובל אנרג'י ו-Shell. מאגר זה, המכיל כ-120 BCM גז טבעי, התגלה עוד ב-2010 וטרם פותח. פיתוחו אמור להיות מאוחד עם השלב ב' של פיתוח לוויתן שנמצא במרחק של כ-30 ק"מ בלבד ממנו. זאת, בכדי להוזיל את עלויות הפיתוח ולהציב אסדת קידוח אחת. גם המאגר אפרודיטה, אם וכאשר יפותח, מיועד כולו ליצוא.

חשוב להזכיר כי בקפריסין שורר מצב גאופוליטי מורכב בשל יחסיה עם טורקיה. מאז 1974 קפריסין מחולקת לשתי ישויות נפרדות - החלק הטורקי בצפון האי והחלק היווני בשליטתה של ממשלת קפריסין הרשמית והמוכרת בעולם. לקפריסאים יש הסכמי גבולות של המים הכלכליים עם ישראל, מצרים ולבנון. אלא שלפי טענת טורקיה, חלקם מצויים בריבונותה, כולל בלוק 6 קליפסו.

התגלית החדשה עלולה ללבות את הקונפליקט בין שתי המדינות. על פי הפרסומים בתקשורת הבינלאומית לאחר ההודעה הרשמית של החברה, ספינות חיל הים הטורקי ניסו לחסום את ספינת הקידוח של ENI.