מנכ"לית הוט: נזקי הצפייה הפיראטית - מאות מיליונים בשנה

מנכ"לית הוט, טל גרנות-גולדשטיין, הציגה היום את עונת התוכן החדשה ודיווחה כי החברה השקיעה 150 מיליון שקל בהפקות מקור ב-2017 ■ "אם המצב הנוכחי בתחום הצפייה הפיראטית יימשך, בתוך 3-5 שנים הוט לא תוכל להמשיך להפיק תוכני מקור"

טל גרנות-גולדשטיין / צילום: איל יצהר
טל גרנות-גולדשטיין / צילום: איל יצהר

חברת הוט הציגה היום (ג') במסיבת עיתונאים את עונת התוכן החדשה שלה, ובמהלך האירוע סיפקה מנכ"לית החברה, טל גרנות-גולדשטיין, נתונים שונים על הצריכה והצפייה בתוכני הוט וההשקעה של החברה בהם.

לדברי גרנות-גולדשטיין, החברה השקיעה השנה 150 מיליון שקל בתוכני מקור, ובמהלך העשור האחרון ההשקעה מצטברת לסכום-עתק של 2 מיליארד שקל. בתוכני ילדים משקיעה החברה 40 מיליון שקל מדי שנה.

נושא ההשקעה בתוכני מקור הוא תחום שבו מופלות שתי החברות הוותיקות, הוט ו-yes, שמחויבות להשקיע 8% מהכנסותיהן בתוכני מקור - מול שתי המתחרות החדשות, סלקום ופרטנר, שאינן מפוקחות רגולטורית, ואין להן מחויבות כזאת.

התחום בעייתי מבחינת החברות גם בשל הצפייה הפיראטית בתכנים, וגרנות-גולדשטיין הזהירה שאם המצב הנוכחי שבו רבים אינם משלמים עבור התכנים של החברה יימשך, בתוך 3 עד 5 שנים הוט לא תוכל להמשיך ולהפיק תוכני מקור.

על-פי מחקר שנעשה עבור החברה בנושא, 55% מהאוכלוסייה צופה בתכנים באופן פיראטי (בדרך-כלל באתרי "צפייה ישירה), וכשליש מהישראלים מוגדרים "משתמשים כבדים" של צפייה פיראטית. "הצפייה הפיראטית גורמת לירידה בהשקעה בתוכן בכלל ובהפקות מקור בפרט, והיא מובילה לפגיעה בתרבות הישראלית ובפרנסתם של עשרות אלפי מועסקים בתחום", אמרה גרנות-גולדשטיין, שאמדה את הפגיעה הכלכלית של התופעה ב-250 עד 450 ממיליון שקל בשנה.

יחד עם זאת, תוכני המקור הן גם הסיבה המרכזית לאטרקטיביות של שתי החברות הוותיקות מבחינת הקהל הישראלי, ומנכ"לית הוט הציגה את נתוני הצפייה של 2017, מהם עולה כי מבין 15 הסדרות הנצפות ביותר של מנויי החברה, רק שתיים - "משחקי הכס" במקום ה-11 ו"סיפורה של שפחה" במקום ה-15 - הן סדרות זרות. הסדרה הנצפית והמצליחה ביותר של החברה ב-2017 היא "שבאבניקים", אותה יצר וביים אלירן מלכה, שעלתה רק לאחרונה וזוכה להצלחה גדולה.

בהמשך הציג יורם מוקדי, סמנכ"ל התוכן של הוט, את התכנים שתעלה החברה במהלך 2018. הוט צפויה להעלות השנה 11 סדרות דרמה ודוקו-ריאליטי וכ-20 סדרות לילדים ולנוער. בין הסדרות שתעלה הוט ב-2018 נמנית "אוטונומיות" מאת יהונתן אינדורסקי ואורי אילון ("שטיסל") ובכיכובם של אסי כהן, רותם סלע ושולי רנד.

בנוסף הוצגו סדרות שיופקו במהלך השנה, ובהן "מלכות" אותה יצרו גל זייד, רותי ויינברג ודרור נובלמן, ויככבו בה ריטה, דאנה איבגי ומלי לוי; העונה השנייה של "איש חשוב מאד" מאת שירלי מושיוף, בכיכובו של יהודה לוי; ופרויקט בשם "מצולמים" של שלישיית "מה קשור", שמתכתב עם תוכנית הדוקו-ריאליטי "מחוברים".

בתחום הדוקו תעלה עונה נוספת של "צל של אמת" וסדרה דוקומנטרית ששמה הזמני הוא "דודו לנד" ותעסוק בדודו טופז. אסף הראל, יוצר הסדרה, הציג קטע ממנה והשווה בין טופז לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני חושב שכמו טופז, גם נתניהו פיצח משהו עמוק בישראליות. אני חושב שגם הוא בז לקהל שלו, ואני חושב שגם הוא בז לעצמו על השימוש שהוא עושה בקהל. אני חושב שבגלל זה אצל שניהם השנאה לתקשורת והאובססיביות כל-כך חזקה, ואני מאוד מקווה שהסיפור של ביבי לא יגבה חיי אדם".