אחרי הנפילה: וול סטריט ממתין לרעידת אדמה נוספת

האם הרעידה הבאה בשוקי המניות תהיה חלשה יותר ותסמן חזרה למגמה חיובית - או שמא תהיה חזקה יותר ותאותת דווקא על האפשרות לשינוי מגמה בשווקים לאחר 9 שנים של עליות שערים?

מחכים לרעידת האדמה הבאה / צילום: שאטרסטוק
מחכים לרעידת האדמה הבאה / צילום: שאטרסטוק

אפטרשוק, או בעברית רעידה עוקבת, היא רעידת אדמה המתרחשת לאחר רעידה קודמת שמוגדרת כ"רעידת אדמה ראשית". אלא שאם מתבררת הרעידה השנייה כחזקה יותר מהראשונה, ישתנו ההגדרות והרעידה הראשונה תהפוך לרעידה מקדימה, בעוד שהשנייה תזכה להגדרה של רעידת אדמה ראשית.

לרעידה שנייה כזאת מצפים כעת רבים מהאסטרטגים הבכירים בוול סטריט. למעשה, הוויכוח העיקרי בשוק הוא לא אם המימוש החריף של תחילת פברואר כבר מאחורינו, אלא אם הטלטלה הבאה תתברר כרעידה עוקבת בלבד, או כרעידת האדמה הראשית.

במילים אחרות, האם הרעידה הבאה תהיה חלשה יותר ותסמן את סיום התיקון הנוכחי וחזרה למגמה חיובית, או שמא היא תהיה חזקה יותר ותאותת דווקא על שינוי מגמה אמיתי בשווקים לאחר 9 שנים של עליות. כך או כך, התקופה שבין שתי הרעידות, עשויה להיפרס על פני שבועות או אפילו חודשים, ולמתוח בינתיים את עצבי המשקיעים.

בגל הירידות הנוכחי, רשם מדד S&P 500 ירידה יומית מצטברת של 10% בתוך שבועיים, לפני שנבלם ביום שישי האחרון והספיק מאז לטפס ביותר מ-3%. בשוק הסולידי, נסחרה אתמול האג"ח הממשלתית האמריקאית לעשר שנים ברמת תשואה של 2.83%, לאחר שזינקה ביותר מ-40 נקודות בסיס מתחילת השנה.

לדעת חברת ניהול הנכסים של גולדמן זאקס, תשואה זו צפויה לזנק ל-3.5% בתוך שישה חודשים, על בסיס ההנחה כי הפדרל ריזרב (פד) יעלה השנה את הריבית ארבע פעמים (0.25% בכל פעם) ובמקביל יפחית את החזקותיו באג"ח ממשלתיות שרכש בעבר. מצב זה אמור יהיה להתגלגל בסופו של דבר להשפעה שלילית גם על שוק המניות, השאלה היא רק מתי ובאיזה היקף.

"חיכינו לתיקון הזה"

בינתיים, המתינו הבוקר המשקיעים בעולם בדריכות לנתוני מדד המחירים לצרכן לינואר, כדי להבין טוב יותר את קצב האינפלציה הנוכחי בארה"ב ואת השפעותיו האפשרויות על קצב העלאות הריבית.

עוד קודם לכן, התראיין בסוף השבוע האחרון האסטרטג הוותיק מבלקסטון, ביירון ווין, לערוץ CNBC והעריך כי הירידות האחרונות בשוק המניות האמריקאי טרם הסתיימו. עם זאת, ווין גם חזר על הערכתו מתחילת ינואר, כי לאחר המימוש ישוב השוק להתחזק ויטפס לשיאים חדשים עד סוף 2018.

"יותר משנה חיכינו לתיקון של 10%. אז זו באמת לא הפתעה", אמר ווין ל-CNBC. לדעתו התיקון לא הסתיים, מאחר שהשוק טרם הספיק להתנקות באופן שיספק הזדמנות קניה רחבה. עם זאת, אמר שלדעתו "נסיים את השנה גבוה יותר מהיכן שהתחלנו".

ווין ציין בריאיון כי אינו מאמין שהתנודתיות האחרונה בשוק היא סימן למיתון מתקרב, וזאת לאור הנתונים החזקים שמציגה כיום הכלכלה האמריקאית והציפיה שלו לצמיחה ב-3% השנה.

בגישה דומה נקט השבוע גם נאדר נעימי מ-AMP קפיטל, שהמליץ למשקיעים לחכות לגל הירידות השני לפני שיחליטו להסתער מחדש על שוק המניות. "לאחר ירידה ראשונית חדה ראשונית, שוקי המניות נהנים לרוב מהתאוששות קצרה לפני התקף נוסף של מכירה מתמשכת", אמר נעימי לבלומברג והעריך כי שוק המניות האמריקאי יישאר תנודתי עד החלטת הריבית הבאה בעוד חמישה שבועות.

נעימי גם הסביר באותו ריאיון, כי התוכנית היא לקנות בשלב השני של הירידות. לדעתו, הדרך הטובה ביותר ברוב המקרים, היא לחכות שהשוק יבנה בסיס חדש, לפני שמתחייבים באופן משמעותי לצד של הקונים. עם זאת, הוא גם הדגיש כי החל לרכוש מניות במגזרים מחזוריים ובהם האנרגיה והפיננסים.

"בחרו את הרעל"

אבל ישנם כאמור גם אסטרטגים אחרים, המזהים סימנים לכך שגל הירידות האחרון מהווה את סיומה של תקופת השוק העולה, שהחלה במארס 2009. אחד מהם הוא דיוויד רוזנברג, שמכהן כאסטרטג וכלכלן ראשי בחברת הפיננסים גלוסקין שף. רוזנברג כתב בשבוע שעבר למשקיעים, כי התפלא לראות את תשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים עולות ב-16 נקודות האחוז בעת הנפילות בשוקי המניות.

את המצב הזה, בו תשואות האג"ח עולות בעת בריחה של משקיעים מנכסי סיכון, הוא הגדיר כאירוע נדיר ביותר. "תופעה של תשואות אג"ח שעולות גם בעת ירידה בשוקי המניות, נצפתה גם בשנים 1987 ו-1994", הוא כתב למשקיעים. "מה שהיה לתקופות הללו במשותף, הוא חשש מהידוק מוניטרי של הפד בגלל התחממות יתר של הכלכלה והשתטחות של עקומת התשואות. באחת השנים הללו היה תיקון ענק, ובשנייה תנודתיות גבוהה עם תיקונים מתגלגלים. תבחרו את הרעל שלכם", הוסיף רוזנברג, כשהוא מאותת לאפשרות של קריסת השווקים שנרשמה ב-1987.

השוק פחות פגיע

כך או כך, מה שברור הוא שאם מחזור העליות של וול סטריט טרם הסתיים, הרי שהוא הולך ומתקרב לכך. על השאלה הגדולה מתי בדיוק יסתיים הראלי במניות וכיצד תראה הנפילה שלאחריו, ניסה השבוע לענות ריי דליו, יו"ר קרן הגידור הגדולה בעולם ברידג'ווטר ומנהל ההשקעות הראשי שלה, בטור שפרסם בעמוד הלינקדאין הפופולרי שלו.

"אנחנו יודעים שאנחנו נמצאים בשלב 'המחזור המאוחר' של מחזור העסקים/החובות קצר הטווח", כתב דליו, "אבל אנחנו לא יודעים בדיוק היכן אנחנו נמצאים. אנחנו לא יודעים בדיוק כמה רחוקים אנו עדיין מהפסגה בשוק המניות ולאחר מכן גם בכלכלה, אבל ברור לחלוטין שבשוק איגרות החוב אנחנו כבר מעבר לשיא".

לדבריו, באופן הקלאסי, בהנחה שקצב צמיחת הרווחים (שהוא טוב למניות) הוא מהיר יותר מעליית הריבית (שהיא גרועה עבור מחירי הנכסים), הרי שמדובר בגורם שורי במקצת. בנוסף, עדיין קיימת לדבריו כמות גדולה של מזומנים מחוץ לשוק שאמורה להביא עימה לקפיצה אחרונה במחירי המניות. אלא שכניסת מזומנים זו לשוק תהיה רעה לשוק האג"ח, משום שהיא תביא עמה להידוק מוניטרי מצידו של הפד ותסמן בכך את נקודת השיא הקלאסית, שלאחריה יהיה השוק צפוי להתחיל לרדת.

"לפני כעשרה ימים, זה המקום שבו חשבתי שאנחנו נמצאים", מספר דליו. "אולם פרץ התמריצים האחרון, הצמיחה ונתוני השכר, אותתו שהמחזור מקדים במקצת את המקום שבו חשבתי שהוא אמור להיות. הדיווחים הללו הובילו לתגובה בשוק האג"ח, שהתגלגלה גם לשוק המניות. ואז ביום שישי שמענו את ההודעה על עסקת התקציב, שתביא עימה הן תמריצים פיסקאליים נוספים והן מכירות נוספות של אג"ח בידי הממשל, שיחריפו את המגמה הדובית בשוק האג"ח. וזמן קצר לאחר מכן, אנחנו נשמע על תוכנית תשתית גדולה (ונחוצה) ועל גירעונות גדולים יותר ומכירת אג"ח ממשלתיות נוספות, שתידרש כדי לממן אותם".

כך שלפי דליו ישנם כעת גורמים רבים בשוק עצמו שיחייבו עלייה בריבית הנומינלית, כשתגובות הפד אליהם והשיעור של עליית הריבית הריאלית הם שידרשו מעקב מקרוב. "מה שאנחנו יודעים הוא שאנחנו נמצאים כעת בחלק של המחזור שבו לבנקים המרכזיים קשה יותר לדייק בקביעת המדיניות המוניטרית ושבזמן הזה פעולות האיזון יהיו מורכבות במיוחד, כך שהסיכונים למיתון בתוך 18-24 חודשים הולכים וגדלים".

דליו מוסיף כי בעוד שמרבית השחקנים בשוק מתמקדים בשנת 2018 החזקה, הרי שבברידג'ווטר מתמקדים יותר באפשרויות המיתון ב-2019 וב-2020, שגם תהיה שנה של בחירות לנשיאות. כך, שמיתון בתקופה של בחירות עלול להוביל לצעדים והחלטות אותם יהיה קשה מאוד לחזות, כשהבנקים המרכזיים יגיעו לתקופה זו עם כמות התחמושת המוניטרית הנמוכה ביותר שהייתה בידיהם מעולם.

"מסיבות אלו אני חושש כיצד תיראה הנפילה הבאה למרות שהיא לא צפויה בקרוב", מדגיש דליו. עם זאת, הוא מבהיר כי כמות הכסף הגדולה שנמצאת כיום בידי החברות, המוסדות הפיננסיים, המשקיעים ומשקי הבית, הופכת את הכלכלה והשווקים לפגיעים פחות לעומת בועות שהתפוצצו בעבר.

S&P 500
 S&P 500