מחזיקי האג"ח של חפציבה יקבלו דיבידנד של מעל 30 מיליון ש'

עשור לאחר הקריסה של קבוצת הנדל"ן: בית המשפט המחוזי בירושלים הורה למנהל המיוחד של קבוצת הנדל"ן, עו"ד יצחק מולכו, לבצע את חלוקת הדיבידנד לנושים בתוך 50 יום

בועז יונה / צילום: תמר מצפי
בועז יונה / צילום: תמר מצפי

נושיה הרגילים של שתיים מהחברות בקבוצת הנדל"ן חפציבה, שקרסה לפני כעשור, הכוללים בעיקר את מחזיקי האג"ח בשתי החברות, צפויים לקבל בקרוב יותר מ-30 מיליון שקל בדיבידנד ביניים. המקור לתשלומים, שהתעכבו עד כה, הוא כספים שהיו בידי החברה זה זמן, אבל המתינו עד להשגת הסדר עם רשות המסים.

חוב האג"ח הכולל של שתי החברות, חפציבה ג'רוזלם וחפציבה חופים, הסתכם עם קריסתה של הקבוצה בכ-200 מיליון שקל.

כעת, לאחר שהשופט רון אלכסנדר מבית המשפט המחוזי בירושלים אישר את הסדר השומה לשנים 2006-2008, הוא גם אישר למנהל המיוחד של קבוצת חפציבה לשלם דיבידנד ביניים, רביעי במספר, לנושים הרגילים של חפציבה ג'רוזלם בהיקף של כ-8.5 מיליון שקל ברוטו, המהווים כ-7% מסכום תביעת החוב (ומתווספים ל-8% שהתקבלו עד היום).

נושיה הרגילים של חפציבה חופים יקבלו דיבידנד ביניים של 25 מיליון שקל, המהוויום 15.6% מדרישת החוב (ומתווספים לכ-9% שהתקבלו עד היום). השופט הורה למנהל המיוחד של הקבוצה, עו"ד יצחק מולכו, לבצע את החלוקה בתוך כ-50 יום.

התביעה המשפטית עדיין לא הוכרעה

בחפציבה ג'רוזלם, שעסקה ברכישה וביזמות של פרויקטי נדל"ן מניב בארץ ובחו"ל, הוכרו בסך הכל תביעות של נושים רגילים בהיקף כולל של כ-122 מיליון שקל, כשיש תביעת חוב גדולה נוספת בהיקף של כ-35 מיליון שקל מבנק הפועלים, שטרם הוכרעה סופית.

בחפציבה חופים, שהקימה את פרויקט הדגל של הקבוצה בגבעת אולגה (תכנון להקמת שכונה סגורה בהיקף של 1,100 יחידות דיור), הוכרו עד כה תביעות נושים רגילים בהיקף של כ-153 מיליון שקל, כשנוסף על כך, יש תביעות חוב בהיקף של 7.3 מיליון שקל, שטרם הוכרו.

חפציבה / צילום: תמר מצפי
 חפציבה / צילום: תמר מצפי

לאחר החלוקה הנוכחית יישארו בחפציבה ג'רוזלם כ-16 מיליון שקל, שמתוכם, על פי הערכות בשוק ההון, כ-6 מיליון שקל המיועדים לנושים הרגילים ולתשלום הוצאות. בקופתה של חפציבה חופים, ככל הידוע, ייוותרו לאחר החלוקה הנוכחית כ-13 מיליון שקל, שמרביתם ישמשו לתשלום הוצאות.

כמו כן, שתי החברות מנהלות באמצעות המנהל המיוחד תביעות משפטיות בגין העברת כספים שגויסו ממחזיקי האג"ח, בניגוד לייעודם, לחברות פרטיות בקבוצת חפציבה. ההליכים לפשרה בגין התביעה, שנעשים מול בנקים, רואי חשבון ונושאי משרה בחברות הפרטיות בקבוצת חפציבה (וחברות ביטוח שלהם), עודם נמשכים. אם וככל שהפשרה בגין התביעה תצלח, היא צפויה להניב פירות בעתיד - כך שייתכן כי ישולם סכום נוסף לנושים, ובכלל זה למחזיקי האג"ח.

מדובר בעוד שלב בסאגה הכואבת עבור נושים רבים, של קריסת קבוצת הנדל"ן חפציבה. ביוני 2008 חתם בועז יונה, המנכ"ל והבעלים של הקבוצה, על הסדר טיעון, שבמסגרתו הוא נשלח לשבע שנות מאסר, לאחר שהורשע בשורת עבירות חמורות: עריכת רישומים כוזבים בספרי חפציבה, זיוף מסמכים והסוואת פעולות שבוצעו בכספי החברה, הצגת מצגים כוזבים בפני רואי חשבון ובנקים מפקחים, וכן משיכת כספים מהחברות הציבוריות שלא כדין.

החברה ששלטה בקבוצת החברות הציבוריות שהקים יונה, הייתה חפציבה דיור ואחזקות, שגייסה בשנים 2006-2007 סכום כולל של כ-350 מיליון שקל באמצעות החברות חפציבה חופים וחפציבה ג'רוזלם.

נוסף על כך, נסחרה בבורסה גם חברת חפציבה גלובל, שנרכשה כשלד בורסאי ועסקה בייזום נדל"ן במזרח אירופה.

יצחק מולכו / צילום: איל יצהר
 יצחק מולכו / צילום: איל יצהר