חתן פרס ישראל לכלכלה: פרופ' סרג'יו הרט מהאונ' העברית

התמחותו של פרופ' הרט היא בתחום תורת המשחקים וכלכלה מתמטית ■ "הרט הוא מבכירי הכלכלנים בארץ ובעולם", נכתב בנימוקי הוועדה

סרג'יו הרט / צילום: Academy of Europe
סרג'יו הרט / צילום: Academy of Europe

פרופסור סרג'יו הרט הוא חתן פרס ישראל בתחום חקר הכלכלה והסטטיסטיקה - כך הודיע משרד החינוך. הרט (69) הוא פרופסור למתמטיקה וכלכלה, שמרצה במרכז לחקר הרציונליות באוניברסיטה בעברית שהיה ממקימיו ואותו ניהל בעבר. התמחותו היא בתחום של תורת המשחקים וכלכלה מתמטית.

ועדת הפרס כללה את יו"ר הוועדה פרופ' יואב בנימיני, פרופ' ויקטור לביא, פרופ' עופר ליברמן ופרופ' עדנה-שכטמן. הוועדה נימקה את בחירתה: "פרופ' הרט הוא מבכירי הכלכלנים בארץ ובעולם. הרט כיהן כנשיא האגודה העולמית לתורת המשחקים והוא חבר האקדמיות למדעים של ישראל, אירופה וארצות הברית. הוא עוסק בתחום תורת המשחקים על השלכותיה המקיפות בתחומי הכלכלה השונים. בין היתר, יש לו תרומה חשובה בהבנת ההתכנסות לשווי משקל בשוק, הערך של שחקן במשחק, כיצד נוצרים קרטלים בשווקים ובפיתוח מדדי סיכון אוביקטיביים. בשנים האחרונות מחקריו עוסקים בעיצוב מנגנונים כגון מכרזים, להם חשיבות בסחר מקוון".

"פרופ' הרט הקים את המרכז לחקר הרציונליות באוניברסיטה העברית בשנת 1991 ועמד בראשו. בהנהגתו הפך המרכז לייחודי ומוביל בעולם בחקר תורת המשחקים על השלכותיה במגוון רב של תחומים כגון כלכלה, סטטיסטיקה, פסיכולוגיה, משפטים, ביולוגיה, פילוסופיה ועוד".

"אני שמח מאוד על הפרס שניתן לי", מסר הרט לאחר זכייתו וסיפר על מחקריו האחרונים: "עסקתי במחקרים רבים ושונים, בעיקר בתורת המשחקים ושימושיה המגוונים. נושא אחד נוגע למערכות דינמיות, לשיווי משקל, ללמידה ולכיול תחזיות (כגון מזג האוויר). מחקרים אחרים עוסקים בתחום חשוב ביותר שנקרא 'תכנון מנגנונים', הדן ביצירת התמריצים הנכונים שיובילו לתוצאות הרצויות. תחום זה הופך לחשוב מאוד בעולם ובאינטרנט. עוד נושא שבו עסקתי לאחרונה הוא הקצאה אופטימלית של משאבים במצבי תחרות".

עוד אמר הרט: "אני סבור שלא נותנים את המשקל הראוי למדע במדינת ישראל. האקדמיה לא חיה מהאוויר, אנחנו חייבים תקציבים וקשרים בינלאומיים הדוקים כדי לקדם את המדע בארץ. לצערנו אנחנו רואים בריחת מוחות לחו"ל של מדענים צעירים ומוכשרים. המדע בארץ חשוב ומהותי להמשך קיומנו, וחייבים להבין זאת ולפעול בהתאם".