איקאה פותחת חנות בבאר-שבע בהשקעה של 100 מיליון דולר

הרשת מעריכה כי בשנת 2018 יבקרו בסניף החדש כ-800 אלף מבקרים, ויימכרו בו יותר מ-3 מיליון פריטים

איקאה באר שבע / צילום: רועי לינד
איקאה באר שבע / צילום: רועי לינד

סניף רביעי לאיקאה בישראל: בהשקעה של 100 מיליון שקל פותחת היום (א') הרשת השוודית את סניף באר-שבע. החנות הדרומית משתרעת על שטח של 22,000 מ"ר בחלוקה לשני אולמות מכירה, והיא תיפתח לקהל בסוף חודש פברואר (26.2).

איקאה מעריכה כי בשנת 2018 יבקרו בסניף החדש כ-800 אלף מבקרים, ויימכרו בו יותר מ-3 מיליון פריטים.

בדומה לשאר הסניפים של הרשת, כולל גם הסניף הזה, לצד קומות תצוגה ומכירה, את מתחם ההסעדה ובו מסעדה חלבית ומסעדה בשרית. עוד במתחם חנות לממכר מזון שוודי ומתחם ילדים (בכדי שההורים יוכלו לעסוק בקניות באין-מפריע). 380 עובדים יועסקו בסניף הכולל 39 חדרי תצוגה ו-3 בתים לדוגמה. עוד בסניף 21 קופות מכירה, מתוכן 8 קופות בשירות עצמי, וכ-1,500 מקומות חניה.

איקאה מונה 403 סניפים ב-49 מדינות. לפי נתוני החברה, מדי שנה מבקרים בחנויות ברחבי העולם 936 מיליון מבקרים, וכ-2.3 מיליארד גולשים מדי שנה מבקרים באתרי איקאה.

לישראל הגיע איקאה ב-2001 עם פתיחת הסניף הראשון בנתניה. 10 שנים אחרי פתיחת הסניף הוא נשרף קליל והוקם מחדש. ב-2010 נפתחה חנות איקאה בראשון-לציון, וב-2014 נפתחה החנות בקריית אתא בקונספט מעט שונה, היות והיא מהווה חלק ממרכז מסחרי. הסניף הגדול מבין השלושה (לא בפער גדול) הוא ראשון-לציון, אחריו קריית אתא, ושלישי סניף נתניה.

את סניף באר-שבע מגדיר מנכ"ל איקאה, שוקי קובלנץ, כסניף קונספטואלי, שמעט קטן יותר בשטחו מהאחרים, אולם עקב ניצול המרחב הוא כולל מבחר זהה של מוצרים בתמהיל ה"איקאי".

האם סניף באר-שבע ינגוס מהיקף הפעילות של סניף ראשון-לציון, הפעיל ביותר של איקאה בישראל?

"סניף ראשון-לציון משרת הרבה יישובים ברדיוס שסביבו, שם מתגוררים כ-3 מיליון תושבים", אומר קובלנץ. "התנועה שאנחנו מעריכים שתהיה בסניף באר-שבע תהיה גם על חשבון זו של ראשון-לציון אבל לא בצורה מהותית".

נציין כי סניף חמישי שאיקאה מתחילה בתכנונו צפוי להיפתח באזור פרוזדור ירושלים.

עוד מציין קובלנץ כי מחירי איקאה, גם לקטלוג שיופץ בחודש ספטמבר לערך, משקפים ירידה בדומה לקטלוג האחרון. "קטלוג 2018 הופץ בחודש ספטמבר, כשהוא הודפס באפריל, והמחירים שבו נסגרו בפברואר. כבר עכשיו אנחנו עובדים על הקטלוג הבא, והוא ימשיך לשקף ירידת מחירים".

ועדיין המחירים בסניפים בירדן או במצרים, שקרובים יותר לסניף באר-שבע, יהיו זולים משמעותית?

"זה ממש לא נכון. המחירים בירדן ובמצרים לא זולים יותר".

מתי תשיק איקאה אתר מכירתי לצרכנים הישראלים בדומה למדינות אחרות בעולם?

"במסגרת השיקולים הכוללים אנחנו רוצים לנוע לכיוון הסניף החמישי ותוך כדי מהלך לשקלל את מכירת האונליין גם בישראל. בחלק מהמדינות יצאנו בפיילוט של מכירת פורטל, כלומר שילוב של איקאה בתוך בפלטפורמה מכירתית רחבה. 3 פיילוטים פועלים בפלטפורמת T-MALL הפעילה בסין, הונג-קונג וטאיוואן, כך שאנחנו מוכרים באתר שם את כלל המוצרים של איקאה ולא באתר עצמאי".

עם כניסת אמזון לישראל תכניסו את מוצרי איקאה למכירה לישראלים דרכו?

"אנחנו נכנסים לפיילוט עם אמזון בכל הנוגע למוצרים המיועדים לבית חכם בארצות-הברית. פיילוט אחר שנמצא בימים אלה בבחינה הוא עם סמסונג ואפל לטובת מכירת מוצרים משלימים למובייל דרך האתרים של החברות. פיילוטים מטבעם נמשכים זמן, וברגע שנבין איך הצרכנים מקבלים את זה ובמה מדובר בפועל, נשקול גם כניסה לישראל בפורמט דומה".

האם נראה את סניפי איקאה פועלים בשבת?

"זה משהו שלא יקרה לעולם. בחמישי אנחנו עובדים עד חצות ופותחים את החנויות במוצ"ש. גם העובדים וגם הקונים שלנו צריכים לנוח וליהנות מהשבת שלהם".

כ-1,750 עובדים מועסקים בסניפי איקאה בישראל. בשנת 2017 ביקרו בשלושת הסניפים של איקאה בישראל כ-6.2 מיליון לקוחות, כש-13 מיליון גולשים מבקרים מדי שנה באתר איקאה, בו הם יכולים להתרשם מהמגוון והמחירים, כאמור מבלי לבצע קניות מקוונות.

היקף המכירות העולמי של החברה ב-2017 עמד על 34.1 מיליארד אירו. מחזור המכירות של איקאה בעולם ממכירת מזון הגיע ל-1.8 מיליארד אירו. החברה מעסיקה 149 אלף עובדים, ומגוון מוצריה עומד על 9,500 מק"טים במחלקות השונות של כלל איקאה.

עוד נציין כי לפני כחודש הלך לעולמו מייסד איקאה, אינגבר קמפארד, בגיל 91.