התאחדות בוני הארץ: "שר האוצר מטעה את הציבור"

התאחדות בוני הארץ במתקפה חזיתית נגד שר האוצר בעקבות דבריו אתמול בוועדת הכספים ■ כחלון אמר אתמול כי עפ"י נתוני האוצר, קיים מלאי של 50 אלף דירות לא מכורות על המדף ■ הקבלנים טוענים אחרת

אליאב בן שמעון / צילום: תמר מצפי
אליאב בן שמעון / צילום: תמר מצפי

התאחדות בוני הארץ במתקפה חזיתית מול שר האוצר בעקבות דבריו אתמול בוועדת הכספים. נזכיר ששר האוצר משה כחלון אמר אתמול כי על פי נתוני האוצר, קיים מלאי של 50 אלף דירות לא מכורות על המדף. מדובר בנתון משמעותי, במיוחד לאור העובדה שהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פסקה מלפרסם את הנתון המעיד על מלאי לא מכור שבידי הקבלנים לפני כשנה.

בעקבות דבריו של שר האוצר, תוקפים היום בהתאחדות בוני הארץ את דבריו מאתמול וטוענים כי מדובר בהטעיה של הציבור ובהמשך מהלכי הלוחמה הפסיכולוגית לצינון ענף הנדל"ן.

"מדובר בהמשך הלוחמה הפסיכולוגית של משרד האוצר נגד שוק הנדל"ן הישראלי, על רקע הפסקת הפרסומים הרשמיים של הלמ"ס לנתונים האמיתיים של שוק הדיור בישראל" -כך אומר מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, עו"ד אליאב בן שמעון.

"מדובר בנתון שמזה כשנה וחצי מוסתר על ידי המדינה, ולא בכדי. בהתאם לפרסום למ"ס האחרון בעניין מלפני כשנה וחצי, מדובר בסך הכל על כאלף דירות בנויות ומוכרות שטרם נמכרו, ולהערכת כלכלני התאחדות בוני הארץ, מספר דירות זה לא השתנה בסדרי הגודל, ובטח לא במספרים אליהם מכוון שר האוצר. אם כוונת השר היא לדירות שבנייתן החלה והן טרם נמכרו, ולא דירות גמורות, הרי שנתון זה עומד על כ-35 אלף דירות שנמצאות בהליכי ביצוע בשלבים שונים, כפי שהיה לאורך השנים האחרונות. המשמעות של הפצת הצהרות ונתונים לא מדויקים היא שלמרות הביקוש הגדל מצד הציבור, הקונים הפוטנציאלים נמנעים בשלב זה, מלבצע עסקאות מה שיהיה בעוכריהם בהמשך שעה שיבינו שאין פתרון אחר באופק".

עוד מממשיך ואומר עו"ד בן שמעון: "שר האוצר נבחר על הטיקט של מציאת פתרונות דיור לאלה שאין להם פתרון כזה, ולא בשביל להקפיא את שוק הדיור. הטענה שלו, שלאורך זמן הקפאת השוק תביא לירידת מחירים, מבוססת על עצימת עיניים שלו ושל הצוות שלו, שמתנהג כאילו אין כאן בכל שנה תוספת ענק למספר דורשי הדירות. אי אפשר להתעלם באמת לאורך זמן מהעובדה שעשרות אלפי משפחות יושבות ומחכות לירידת מחירים משמעותית, וכמו שקרה פה שוב ושוב בעשור האחרון, ברגע מסוים, הם יחזרו לשוק ולחצי הביקוש הכבוש שהם יצרו יביאו לזינוק מחירים, הפוך ממה שביקש השר להשיג.

"יתרה מכך, הנזק שבהקפאת שוק הבניה הוא פגיעה כלכלית קשה במשק ובתעשיות הנלוות שחוות פגיעה קשה ומיתון עמוק מצעדי משרד האוצר. זהו ענף כלכלי מהמרכזיים במשק והתנהלות הממשלה בשנה האחרונה מסכנת מקומות עבודה של כ-270 אלף ישראלים המועסקים בו. שר אוצר לא אמור להתגאות בנתון כזה".

עו"ד בן שמעון מסכם את דבריו בקריאה לשר האוצר לפעול מידית בשיתוף עם נציגי ההתאחדות ולהגיע לתיקונים דרמטיים בהליכי שיווק הקרקע ועידוד בנייה לכלל פלחי השוק השונים.

נציין כי כל עוד בלמ"ס לא יחזרו לפרסם את נתוני המלאי הלא מכור, נתונים שכבר לא מפורסמים כאמור כבר כשנה, כל צד ימשיך לדבוק בגרסתו לגבי מספר הדירות הלא מכורות בשלבי הבנייה השונים.