קושנר על הכוונת: התובע המיוחד מתחיל להתמקד בעסקיו

חוקריו של רוברט מולר בודקים לא רק את קשרי קושנר עם רוסיה אלא גם את מאמציו לגייס הון למיזמי נדל"ן ממשקיעים זרים לא רוסיים, לרבות מסין וקטאר ■ CNN: החוקרים מבקשים לקבל מידע על שיחות של קושנר לגבי מימון אחד מהנכסים הבולטים של משפחתו, גורד שחקים בשדרה החמישית בניו-יורק

ג'ראד קושנר/ צילום: רויטרס
ג'ראד קושנר/ צילום: רויטרס

מאמצי ג'ארד קושנר לגייס מימון למיזמי נדל"ן של משפחתו מתחילים להסתמן כאפיק משמעותי בחקירה שמנהל התובע המיוחד, רוברט מולר, בשת"פ פוטנציאלי בין מטה הבחירות של טראמפ לבין גורמים רוסיים. בין היתר, נבדקים מאמצי גיוס ההון של קושנר בתקופה שבין ניצחונו של דונלד טראמפ בבחירות לבין השבעתו. כך מסר אמש (ב') ערוץ החדשות CNN. המידע מיוחס ל"אנשים המודעים לחקירה".

זה הדיווח הראשון על כך שמולר הרחיב את תחום החקירה בפעילויותיו של קושנר מעבר למגעיו עם רוסים בנושאים שקשורים למסע הבחירות של טראמפ. קושנר, בעלה של איוונקה טראמפ, אחד מיועציו המקורבים ביותר של הנשיא בבית הלבן והאחראי על מאמצי הממשל לחדש את המו"מ הישראלי-פלסטיני.

במקביל, יש דיווחים שנשקפת סכנה למעמדו של קושנר בממשל בגלל הוראת ראש מטה הלבן, ג'ון קלי, להפסיק העברת מסמכים סודיים לעוזרי הנשיא שאינם מחזיקים בסיווג ביטחוני קבוע ברמה הגבוהה ביותר. קושנר מחזיק בסיווג זמני שמאפשר לו להיחשף למסמכים המודיעיניים הרגישים ביותר שמגיעים לבית הלבן, אך FBI מסרב להעניק לו סיווג קבוע. הצו של קלי ייכנס לתוקף ביום ו' הקרוב, ולא ברור כיצד יוסיף קושנר לתפקד בבית הלבן בלי אישור לראות מסמכים שמוגדרים כרגישים. עורך הדין של קושנר, אבי לואל, אמר בסוף השבוע, כי הצו של קלי לא ישפיע על תפקודו של מרשו בממשל.

במאי אשתקד היו דיווחים שפלח החקירה שעוסק בקושנר בדק את משרד ניתוח נתוני הסקרים במטה טראמפ (שבראשו עמד קושנר), את יחסיו עם מייקל פלין, היועץ לביטחון לאומי שפוטר פחות מחודש לאחר תחילת כהונתו, ואת קשרים של קושנר עם רוסים.

אך עתה, בשיחות עם גורמים שונים בינואר ובפברואר השנה, מבקשים החוקרים לקבל מידע על שיחות שניהל קושנר לגבי השגת מימון לבית משרדים גדול בשדרה החמישית בניו-יורק, מיזם של משפחת קושנר שהיה שקוע בבעיות פיננסיות. החוקרים מתמקדים בפרק הזמן שעבר מיום הבחירות ועד לתחילת נשיאותו של טראמפ.

הכתבה ב-CNN אינה מציינת מה מקור העניין שמגלה התובע המיוחד בעסקי הנדל"ן של קושנר. צוות החקירה לא יזם מגע עם החברות שלו כדי לקבל מידע ממנהליהן.

בתקופת המעבר בין הבחירות להשבעת הנשיא, היה קושנר איש המפתח בצוות טראמפ לקיום מגעים עם ממשלות זרות. על פי הצהרה שלו עצמו, בחקירה נפרדת של הקונגרס, הוא "קיים יותר מ-50 שיחות עם אנשים מיותר מ-15 מדינות".

לפני שהצטרף לממשל כיועצו של טראמפ, פעל קושנר להשיל את אחזקותיו בקושנר קומפניז, החברה המשפחתית שיסד אביו. בתחילת 2017, ניתק קושנר את עצמו מבית המשרדים הגדול בשדרה החמישית מס' 666 שקושנר קומפניז רכשה ב-2007 תמורת 1.8 מיליארד דולר. קושנר מכר את חלקו בבניין לקרן משפחתית שהוא אינו מפיק ממנה רווח.

אחד מהנושאים שהחוקרים בודקים עתה הוא השיחות שקושנר ניהל עם משקיעים סיניים בתקופת המעבר שבין הבחירות להשבעת טראמפ. שבוע לאחר הבחירות, נפגש קושנר עם היו"ר ומנהלים אחרים של חברת הביטוח הסינית אנבאנג (ANBANG), שבין אחזקותיה נמצא מלון "וולדורף אסטוריה" בניו-יורק. באותה עת, עמדו קושנר והיו"ר, וו שיאווי, לסגור עסקה שתבטיח השקעה של חברת הביטוח הסינית בבית המשרדים של משפחת קושנר בשדרה החמישית, אך כעבור זמן, במארס אשתקד, העסקה קרסה.

הצוות של מולר בודק גם מידע על מגעים בין קושנר לבין משקיע מקטאר, ג'אסים אל תאני, ראש הממשלה לשעבר, לגבי השקעה בגורד השחקים בשדרה החמישית. גם במקרה הזה לא הניבו המגעים דבר.

בתקופת המעבר, נפגש קושנר עם סרגיי גורקוב, יו"ר הבנק הממלכתי הרוסי ונשקונומבאנק (VNESHECONOBANK), בניו-יורק. בעדות לפני חוקרים של הקונגרס אמר קושנר כי לפגישה הייתה מטרה רשמית. אך הבנק הרוסי טוען, כי זו הייתה פגישה עסקית, שהתקיימה במסגרת הרוד-שו של הבנק. חוקרי התובע המיוחד בודקים גם פגישה זו.

הידיעה ב-CNN לא דיווחה האם התובע המיוחד בודק את הקשרים בין קושנר ומשפחתו לבין כמה חברות ישראליות גדולות שהשקיעו עשרות מיליוני דולרים בפרוייקטים נדל"ניים של המשפחה. בין החברות: "פסגות", "הראל" ו"מנורה מבטחים".

המנדט של התובע המיוחד מאפשר לו לחרוג מהתפקיד המרכזי שהוטל עליו - בדיקת הקשרים בין מטה החבירות של טראמפ לגורמים רוסיים - ולחקור כל ממצא שמצביע על עבירות שביצעו הנחקרים, לרבות טראמפ עצמו, עובדי מטה הבחירות שלו ובני משפחתו שהשתתפו בקמפיין, לרבות בניו, בתו וחתנו.