מותו המסתורי של רגולטור הביטקוין הדרום קוריאני

ג'ונג קי-ג'ון הוביל מהלכים לחקיקה שמטרתה למגר הספקולציות במטבעות קריפטוגרפיים

קורס על מטבעות דיגיטליים באוניברסיטת סיאול / צילום: REUTERS/Kim Hong-Ji
קורס על מטבעות דיגיטליים באוניברסיטת סיאול / צילום: REUTERS/Kim Hong-Ji

הפקיד הדרום קוריאני שהוביל את מסע האכיפה הרגולטורי נגד המטבעות הקריפטוגרפיים נמצא מת שלשום (א').

ג'ונג קי-ג'ון היה הממונה על המדיניות הכלכלית במשרד לתיאום מדיניות הממשלה. הוא השתתף בתיאום המהלכים לכינון חקיקה חדשה שמטרתה הייתה למגר את הספקולציות במטבעות קריפטוגרפיים ולהיאבק בפעילות לא חוקית, על פי הדובר.

סוכנות הידיעות הרשמית למחצה, יונהאפ (Yonhap), דיווחה כי ג'ונג לקה לכאורה בהתקף לב, והמשטרה פתחה בחקירת נסיבות מותו. יונהאפ דיווחה גם כי ג'ונג נמצא מת בביתו. מאוחר יותר אמר דובר הממשלה כי ג'ונג "מת מסיבה לא ידועה. הוא נפטר בשנתו, ולבו כבר חדל לפעום כאשר נמצא".

עמיתיו של ג'ונג סיפרו שהוא היה נתון בלחץ כבד בחודשים האחרונים, שבהם פעלה ממשלת דרום קוריאה למיגור הספקולציות במטבעות קריפטוגרפיים, על פי דיווחה של יונהאפ.

דרום קוריאה הייתה אחד ממרכזי הסחר הלוהטים ביותר למסחר במטבעות קריפטוגרפיים, ואיום החקיקה החדשה פגע השנה במחיר הביטקוין לאחר זינוקו המסחרר ב-2017.

לאחרונה נסחר הביטקוין, אחד מכמה מטבעות קריפטוגרפיים, בסביבות 11,000 דולר, על פי אתר המחקר CoinDesk. בדצמבר נסק המטבע ל-20,000 דולר, ולאחר מכן נעשו ברחבי העולם מאמצי רגולציה לבלימת התאוצה המהירה שצברו המטבעות הקריפטוגרפיים. בתגובה איבד הביטקוין 70% מערכו, ובתחילת החודש הנוכחי צנח לשפל של קצת פחות מ-6,000 דולר.

עם זאת, את 2017 פתח הביטקוין ברמה של פחות מ-1,000 דולר. התלהבות המשקיעים בדרום קוריאה הייתה אחת הסיבות לנסיקתו של הביטקוין לרמה כה גבוהה אשתקד. זה עורר את חששותיו של ראש הממשלה לי נאק-יון, שהזהיר בסוף השנה שעברה כי העניין הגובר במטבעות הקריפטוגרפיים עלול "להוביל לתופעות מעוותות באופן חמור או פתולוגיות".

בתדרוך שנערך בחודש שעבר, אמר ג'ונג כי מטבעות וירטואליים כמו הביטקוין אינם סוג של הילך חוקי, וכי הממשלה "תגיב בתקיפות לכל ספקולציות מופרזות במטבעות קריפטוגרפיים ולכל פעילות לא חוקית".

כ-4.5% מעסקות הביטקוין ברחבי העולם אשתקד בוצעו בוון הדרום קוריאני, והפכו את הוון למטבע שבו נעשה השימוש הרב ביותר בסחר בביטקוין לאחר הדולר האמריקאי, הין היפני והאירו, לדברי CryptoCompare. הוון הדרום קוריאני ניצב גם במקום השני ברשימת המטבעות שבהם נעשה השימוש הרב ביותר בסחר במטבעות קריפטוגרפיים אחרים, כולל את'ריום ו-Bitcoin Cash.

כמו כן, מחיר הביטקוין רשם זינוק חד בהרבה בדרום קוריאה מאשר במדינות אחרות, וזוהי דוגמה נוספת לסביבת הסחר הקדחתנית. בחודשים האחרונים היו זמנים שבהם היה מחיר הביטקוין במדינה גבוה ב-50% מאשר במדינות אחרות, והסוחרים כינו את התופעה הזו "פרמיית הקימצ'י".

הפרמיה הזו נעלמה כמעט לחלוטין לאחר שהרשויות שקלו לנקוט צעדים מחמירים, כולל איסור על סחר במטבעות קריפטוגרפיים בבורסות.

עד כה הטילה דרום קוריאה מגבלות חמורות יותר על משקיעים במטבעות קריפטוגרפיים, שנדרשים כעת להחזיק בחשבונות בנק מאומתים כדי לרכוש מטבעות כאלה באמצעות שימוש בהילך חוקי.