הוועדה המחוזית החליטה להפקיד תוכנית מתאר לגבעת שמואל

התוכנית של הוועדה המחוזית מרכז מציבה יעד של כ-55 אלף תושבים עד שנת 2040, כאשר כיום מונה אוכלוסיית העיר כ-26 אלף תושבים בלבד

גבעת שמואל / צילום: שאטרסטוק
גבעת שמואל / צילום: שאטרסטוק

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז שבמינהל התכנון החליטה להפקיד תוכנית מתאר כוללת לגבעת שמואל. מדובר בתוכנית המציבה יעד של כ-55 אלף תושבים עד שנת 2040, כאשר כיום מונה אוכלוסיית העיר כ-26 אלף תושבים בלבד. נציין כי קידום תוכנית המתאר החל בשנת 2013.

תוכנית המתאר מציעה בין היתר תוספת של כ-5,600 יחידות דיור, מה שיוביל לכך שבעיר יהיו בסך-הכול כ-16 אלף יחידות דיור. עוד בתוכנית, שטחים עירוניים פתוחים בהיקף של כ-485 דונם ושטחי תעסוקה ומסחר בהיקף לא מבוטל של 937 אלף מ"ר. נציין כי תוספת יחידות הדיור במסגרת התוכנית גם לוקחת בחשבון מימוש מתחמי התחדשות עירונית בעיר בהיקף לא מבוטל של כ-70% מהפוטנציאל.

התוכנית יוצרת מרכז עירוני חדש במרכז העיר הכולל עירוב שימושים של מגורים, תעסוקה ומסחר. עוד קובעת התוכנית כי לאורך כביש 4 וממזרח לדרך רבין יפותחו מרכזי תעסוקה.

בהיבט התחבורתי, התוכנית מציעה הקמת חיבורים חדשים לדרך רבין ממזרח ולכביש 4. מערך התנועה הפנים עירוני מוצע בתוכנית כך שצירי התנועה הראשיים המקשרים בין העיר לרשת הדרכים הארצית יהיו במעטפת, דבר שיביא לצמצום תנועת כלי רכב במרכז העיר. כמו כן, התוכנית מתבססת על שני קווי רכבת קלה (קו אדום שנמצא בביצוע והקו סגול - בתכנון מפורט) שצפויים לעבור בסמיכות לעיר ובתוכה יחד עם קווי האוטובוס הרבים הקיימים והמתוכננים בתוך העיר ובמעטפת שלה. במקביל, מוצע להקים ציר עירוני המקשר בין קריית אוניברסיטת בר-אילן לרמת סיב בפתח-תקווה.

"תוכנית המתאר לגבעת שמואל קובעת את כיוון הפיתוח העתידי של העיר", כך מתכנן מחוז מרכז גיא קפלן, שציין עוד כי: "התוכנית יוצרת מרכז עירוני חדש שיאפשר לגור, לעבוד ולבלות במקום אחד. התוכנית מחזקת את האיכויות של העיר תוך שמירה על האופי המיוחד של העיר כעיר 'ירוקה' וכוללת תוספת משמעותית של מערכת של שטחים פתוחים".

יוזמת התוכנית היא הוועדה המקומית גבעת שמואל והתוכנית נערכה על ידי משרד בר לוי אדריכלים ומתכנני ערים.