ארגון העבודה הבינלאומי: מס' העובדים הפגיעים בישראל עולה

עובדים פגיעים הם עצמאים, מועסקים לא מיוצגים ועובדים בשכר ופריון נמוכים ■ בזמן שהאבטלה בישראל יורדת, שיעור הפגיעים גבוה במיוחד - 16.7% לעומת 13% באירופה ■ הארגון גם מטיל ספק באפשרות לשמור על הרמה הנוכחית של "משרות הוגנות"

העלייה במספר העובדים הפגיעים אינה אופיינית רק לישראל / צילום: שאטרסטוק
העלייה במספר העובדים הפגיעים אינה אופיינית רק לישראל / צילום: שאטרסטוק

בעוד שנתוני האבטלה בישראל מצביעים על ירידה מתמדת מאז שנת 2009, מספר העובדים הפגיעים נמצא בעלייה: ב-2019 הוא צפוי לעמוד על כ-465 אלף איש, לעומת 458 אלף השנה ו-451 אלף ב-2017 - כך לפי הדוח האחרון של ארגון העבודה הבינלאומי (ILO), המסכם את מגמות התעסוקה בעולם. על פי תחזית הארגון, שיעור האבטלה בישראל יישאר יציב לפחות עד 2019, ברמה של 4.3%, לעומת 5.6% בממוצע במשק העולמי.

לפי דוח הארגון, העלייה במספר העובדים הפגיעים אינה אופיינית רק לישראל. בעולם כולו כ-42% מהעובדים, כ-1.4 מיליארד איש, היו נתונים להעסקה פגיעה ב-2017 והמספר צפוי לגדול עד 2019 בעוד 34 מיליון איש.

כשמדברים על עובדים בתנאי העסקה פגיעים, הכוונה היא לעובדים עצמאים שאינם מעסיקים אף איש, עובדים שאין להם כמעט השפעה על תנאי עבודתם ואינם מיוצגים באופן קיבוצי, עובדים במגזר הלא פורמלי, כלומר אינם זכאים לזכויות סוציאליות וביטוח לאומי, עובדים בעלי שכר ופריון נמוכים ונתונים לתנאי עבודה קשים, או מועסקים על בסיס עונתי או בעבודות זמניות.

מספר המועסקים הפגיעים בישראל
 מספר המועסקים הפגיעים בישראל

לפי ארגון העבודה הבינלאומי, עד שנת 2012 נרשמה ירידה רצופה בהעסקה הפגיעה בעולם, אך מאז הירידה נבלמה, ובשנתיים הקרובות היא עתידה לגדול. בישראל, לעומת זאת, חלה התפתחות הפוכה. משנת 1991 נרשמה עלייה מתמדת בהעסקה פגיעה. לפי הארגון, בשנת 1992 היו בישראל 130 אלף עובדים פגיעים וב-2015 הגיע מספרם ל-285 אלף. בשנת 2016 שינה הארגון את שיטת המדידה שלו, ובעקבות זאת קפץ עוד יותר נתון ההעסקה הפגיעה. הנתונים המקבילים ביבשת אירופה מראים ששיעור העובדים בהעסקה פגיעה מכלל העובדים הוא 13%, לעומת 16.7% בישראל.

כבר לפני כחמש שנים הזהיר ארגון OECD בישראל שאם הממשלה לא תדאג למערכת הכשרה מקצועית מתאימה, עובדים מאוכלוסיות חלשות יישארו תקועים בעבודות עם פריון ושכר נמוכים.

פגיעה במערכת הביטוח הלאומי

באוקטובר 2017 פרסמה קרן המטבע הבינלאומית את התחזית הגלובלית לשנת 2018 ובה אזהרה: התגברות ההעסקה הזמנית של עובדים או העסקה במשרות חלקיות פוגעת קשות ביציבות מערכות הביטוח הלאומי של המדינות המתועשות. כאשר עובדים אינם מפרישים כלל לקרנות של ביטחון סוציאלי או תקועים ברמות שכר נמוכות, הרזרבות פוחתות והדבר מערער את היציבות של מוסדות הביטוח הסוציאלי של הממשלה.

האזהרה הזאת מקבלת משנה חשיבות לאור הפסימיות של דוח ארגון העבודה באשר לסיכוי של המשק העולמי לסגור את הפער, ואפילו לשמור על הרמה הנוכחית של "משרות הוגנות", כלומר מקומות עבודה שאין בהם הפליה על רקע מגדר, גיל או גזע; יש בהם הגנה על זכויות העובדים ומתנהל בהם דו-שיח עם ההנהלות על תנאי עבודה. מחברי הדוח מציינים שהירידה באיכות המשרות שיוצעו לעובדים המצטרפים לשוק, או עוברים ממגזר למגזר, תושפע מאוד מהעלייה במשקל של ענפי השירותים בכלכלה העולמית, על חשבון מגזרים כמו תעשייה או חקלאות.

הדוח מביע דאגה מיוחדת באשר לסיכוי לשמר את איכות המשרות של עובדים מבוגרים, על רקע הקושי לעמוד בקצב החדשנות הטכנולוגית והירידה בביקוש לעובדים אלה. החשש הוא שחלק הולך וגדל של עובדים מבוגרים ימצא את עצמו בתנאים של "עובדים עניים".