לא מחכים לעדכון החודשי: המדד שמחשב אינפלציה יומית

לא חייבים לחכות חודש כדי לדעת מה שיעור האינפלציה בארה"ב: מדד שמתבסס על מכירות אונליין מחשב אותה על בסיס יומי

ג'רום פאוול מושבע ליור הפד ריזרב/ צילום רויטרס
ג'רום פאוול מושבע ליור הפד ריזרב/ צילום רויטרס

משקיעים שכוססים ציפורניים לקראת כל פרסום של נתון אינפלציה - לא יצטרכו להמתין עד מחצית מארס כדי לגלות מה היה מדד המחירים לצרכן בפברואר. PriceStats, חברה מקיימברידג', מסצ'וסטס שעוקבת אחרי מחירי מיליוני פריטים שנמכרים באינטרנט, מפיקה מדד מחירים יומי לצרכן בארה"ב.

כך שאם מישהו מעוניין כבר עכשיו להיות מעודכן - הרי שהנתונים שלה מראים שהמחירים זחלו כלפי מעלה עד כה החודש, כלומר שלחצי האינפלציה הולכים ונבנים.

PriceStats נולדה מתוך פרויקט של מכון MIT במסצ'וסטס. מדד המחירים היומי של החברה מחושב ב-22 מדינות בעולם, והוא מקדים בזמן ניכר את פרסום מדדי המחירים החודשיים של גופים ממשלתיים, כמו מדד המחירים לצרכן של משרד העבודה האמריקאי. מקדים בכמה? מדד המחירים לפברואר יתפרסם רק ב-13 במארס; משרד המסחר יפרסם את "מדד מחירי ההוצאה לצריכה אישית" של ינואר רק ב-1 במארס.

PriceStats איננה עוקבת בדיוק אחרי מדידת האינפלציה הממשלתית, אבל המדד האמריקאי שלה נע באותו כיוון של מדד המחירים הרשמי לצרכן, מה שאומר שהוא יכול לשמש איתות למגמת המחירים. הוא מתבסס למעשה על שיעור המכירות אונליין אותה הוא מחשב על בסיס יומי. גם שקלול המדדים זהה: כלומר כאשר PriceStats מניחה ששיעור ההוצאה של משקי הבית זהה לפריטים כמו הלבשה, מזון, טיפול רפואי ועוד - מדובר בשיקוף זהה של המציאות שמניח משרד העבודה (שמסיבות היסטוריות הוא הממונה על נתוני המחירים לצרכן). PriceStats כוללת במדד שלה מחירי בנזין שמוצגים באינטרנט, ומשתמשת בנתונים מקורבים לאומדן דמי שכירות למגורים, שכר לימוד ועוד מחירים שקשה למצוא באינטרנט.

נתוני המדד היומי של החברה מראים שהמחירים לצרכן בארה"ב עלו בשבת האחרונה ב-2.6% בחישוב שנתי. במחצית פברואר הם עלו ב-0.2%. העלייה היציבה יחסית במחירים נמשכת מסוף דצמבר, למרות שנחלשה בחצי השני של השבוע שעבר. "עד כה פברואר נראה כמו עוד חודש סולידי לאינפלציה", אמר מייקל מטקלף, אסטרטג המקרו של תאגיד השירותים הפיננסיים סטייט סטריט. "אנחנו עוד לא לוחצים על כפתור הפאניקה, אבל מגמת האינפלציה עדיין חזקה, והשאלה היא כמה חזקה היא עוד תהיה". הוא צופה האצה של האינפלציה במארס, מפני שבמארס 2017 המחירים היו "רכים". זו תהיה אינדיקציה ברורה לכך שהמחירים יעלו בשנת 2018.

אינפלציה מוגבהת עלולה להיות בעיה לפדרל ריזרב, שתכנן שלוש העלאות ריבית קטנות בלבד השנה, של רבע נקודת אחוז בכל פעם. אם מגמת האינפלציה תואץ, יהיו כנראה לפחות ארבע העלאות ריבית כאלה, העריך מטקלף.

מדד המחירים של משרד העבודה הראה שבינואר התייקרו המוצרים והשירותים בארה"ב ב-0.5% ביחס לדצמבר. ללא מזון ואנרגיה, המחירים עלו בינואר ב-0.349% - העלייה החודשית החדה ביותר מאז מארס 2005.