משענת קנה רצוץ? 75% מצעירי ארה"ב אינם כשירים לצבא

מחקר של מכון ההגות השמרני הריטג' מצא: השמנה, רקע פלילי וחוסר השכלה היו פוסלים את רוב גילאי 17-24 לגיוס ■ הצבא נתקל בקשיים הולכים וגוברים לגייס מתנדבים ■ "מחסור בכוח-אדם הוא פגיעה ישירה בביטחון הלאומי"

חיילי צבא ארה"ב / ציולם: שאטרסטוק
חיילי צבא ארה"ב / ציולם: שאטרסטוק

כמעט 75% מצעירי ארה"ב אינם כשירים לשירות צבאי בגלל סיבות בריאות, בעיקר השמנה, וכן עבר פלילי והשכלת חסר - כך קובע מחקר של מכון המחקר השמרני הריטג', בוושינגטון, שפורסם אתמול (ה').

צבא ארה"ב מבוסס על גרעין של אנשי קבע - שמשרתים בעמדות פיקוד או בתפקידים מבוססי התמחויות שמחייבות רמה אישית גבוהה, כטייסים, רופאים וכו' - ועל זרם מתמיד של מתנדבים. הזרם הזה הולך ומתדלדל מפני שמאגר הצעירים שעונים על דרישות הצבא הולך ומתכווץ. הצבא נתקל אפוא בקשיים הולכים וגוברים לגייס מתנדבים ראויים.

על פי ממצאי הריטג', יותר מ-24 מיליון צעירים מתוך פלח אוכלוסיה של 34 מיליון בני 17 עד 24 (71%), לא היו מסוגלים לעבור עתה את תהליך הסינון של לשכות הגיוס הצבאיות, גם אם היו רוצים להתגייס. "זה מצב מדאיג שמאיים על הביטחון הלאומי הבסיסי", כותבים מחברי הדוח. "אם רק 29% מהבגירים הצעירים כשירים לשרת בצבא, ואם המגמה הזו תימשך, לא יהיה אפשר להימלט ממצב של מחסור בכוח-אדם בצבא. מחסור כזה בצבא ארה"ב פוגע ישירות בביטחון הלאומי".

לא מדובר בבעיה עתידית אלא בקושי עכשווי, נאמר במסמך. כבר עתה מתקשה הצבא לגייס מתנדבים כשירים. מתוך ארבע זרועות הצבא, צבא היבשה מתמודד עם הקושי הגדול ביותר לאייש את שורותיו. צבא היבשה יהיה זקוק ל-80 אלף מתנדבים ב-2018, אך הפיקוד הבכיר צופה קשיים למלא את המכסה הנדרשת למרות הגידול בבונוסים ותמריצים אחרים שמוצעים למתנדבים.

בוועידה בחסות מכון הריטג', באוקטובר אשתקד, אמר מייג'ר ג'נרל (מקביל לאלוף בצה"ל) מאלקולם פרוסט, מפקד פיקוד האימונים הבסיסיים בחיל היבשה: "הייתי אומר שהאיום הקיומי הבא שנשקף לנו... הוא אי-יכולת לאייש את הצבא". "המשימה: מוכנות", ארגון של קצינים בכירים במילואים מכל ארבע זרועות הצבא האמריקאי, שמטרתו למצוא דרכים להתמודד עם הבעיה, פרסם בינואר השנה דוח שכותרתו: "מוכנים, מעוניינים ובלתי מסוגלים". הדו"ח קובע, כי הסיבות העיקריות להתדלדלות מאגר המתגייסים הראויים הן שמנות יתר, עבריינות והשכלה לקויה.

הנה פילוח הסיבות שגורמות לכך שכשלושה רבעים מאוכלוסיית הבגירים הצעירים בארה"ב נחשבים פסולי גיוס: בעיות בריאות, לרבות משקל יתר - 32%; כושר פיזי לקוי - 27%; השכלת חסר - 25%; עבר פלילי - 10%.

אפשר, כמובן, להגדיל את מאגר המתנדבים הראויים ע"י הורדת הסטנדרטים, אך צעד כזה עלול לפגוע בביטחון המולדת מפני שהוא יביא לשחיקת היתרון האיכותי, רכיב חשוב בעליונות הצבאית האמריקאית. קצין הגיוס הראשי של צבא היבשה, מייג'ר גנרל ג'פרי סנו, אמר: "איננו רוצים להקריב את האיכות. אם נוריד את האיכות, ייתכן אולי שנצליח לבצע את המשימה, אך מצב כזה אינו טוב לארגון (הצבא). הציבור האמריקאי מצפה לצבא איכותי... לא נראה לי שהציבור ירצה שנוריד את איכות המתגייסים החדשים אם ידעו שהדבר עלול להשפיע על יכולתם לבצע את המשימות שלשמן התגייסו".

אחד מתנאי המינימום להצטרפות לאחת מארבע זרועות הצבא הוא תעודת סיום בית-ספר תיכון (אין בארה"ב תעודת בגרות) או תעודה מקבילה (GED). הצגת תעודה כזו מבטיחה שהמתגייס רכש מידה מינימלית של השכלה ושהוא מביא עמו לצבא הבנה בסיסית של חומרים כתובים, רמה אלמנטרית של כישורים קוגניטיביים ויכולת להתמיד בביצוע משימה עד לסיומה.

והנה, למרות שמדובר בסטנדרטים חינוכיים אלמנטריים ביותר, יותר מדי אמריקאים צעירים אינם מסוגלים לעמוד בהם ולפיכך הם פסולי שירות. על פי מאמר בוול סטריט ג'רנל מיוני 2014, "לבוגרי בתי-ספר תיכוניים ב-2014 היו הסיכויים הקטנים ביותר לעמוד בסטנדרטים שמציב צבא ארה"ב למתגייסים מאז שבוטל גיוס החובה ב-1973".

אך בעיות הבריאות מגמדות את האתגרים האחרים שעימם צריכים להתמודד מתגייסים פוטנציאליים, לדברי מייג'ר ג'נרל אלן באטצ'לט, לשעבר מפקד פיקוד הגיוס בצבא ארה"ב. בראיון ל"ביזנס אינסיידר", בספטמבר 2015, הוא אמר: "משקל יתר היא הבעיה המטרידה ביותר מפני שמגמת ההשמנה הלאומית נעה בכיוון הלא רצוי... ב-2020 שיעור הלוקים בכך עלול להגיע ל-50% והמשמעות היא שרק 20 מהאוכלוסיה יימצאו כשירים לשירות צבאי".

על פי הדו"ח "המשימה: מוכנות", שהוזכר למעלה, כ-15 אלף מתנדבים שמבקשים להתגייס לחיל האוויר מדי שנה נדחים בגלל שמנות יתר.

הנתונים האלה משקפים את המצב באוכלוסיה בכללה. על פי סקר של National Health and Nutrition Examination, מאוקטובר אשתקד, אחד מכל שלושה מבוגרים ואחד מתוך שישה באוכלוסיית הילדים ונערים בגילאי 2-19, לוקים בהשמנת יתר. ב-2006, מיסיסיפי היתה המדינה היחידה בארה"ב שבה 30% מהמבוגרים סובלים ממשקל עודף. כיום, 30 מדינות יכולות להתהדר בתואר המפוקפק הזה.