בנק ישראל מקצר לוחות זמנים להפחתת העמלה הצולבת

העמלה תרד ל-0.5% בשנת 2023 - שנה מוקדם מהמתכונן ■ בנוסף תופחת העמלה הצולבת בעסקאות הדביט ב-0.25% תוך 5 שנים

בנק ישראל מקשיח מעט את מתווה העמלה הצולבת בכרטיסי אשראי. היום פרסם בנק ישראל את המתווה הסופי, לאחר שלב קבלת הערות הציבור. בעוד במתווה המקורי אמורה הייתה העמלה הצולבת לרדת מ-0.7% ל-0.5% עד לשנת 2024, הרי שבמתווה החדש והסופי העמלה הצולבת תרד לרמה של 0.5% שנה לפני כן בינואר 2023.

כיום עומדת העמלה הצולבת על 0.7% מהיקף העסקה בכרטיס אשראי, והיא מהווה למעשה את מחיר הרצפה בעמלות הסליקה שמשלמים בתי העסק. לפי המתווה הסופי העמלה תרד בשנת 2019 ל-0.6%, ולאחר מכן תרד מדי שנה ב-0.025% עד שתגיע ל-0.5% בשנת 2023. נציין כי כל ירידה של 0.1% בעמלה הצולבת משמעותה ירידה של 300 מיליון שקל בהכנסות חברות כרטיסי האשראי. מדובר בפרמטר קריטי לקביעת שווי חברות ישראכרט ולאומי קארד שצריכות להימכר בקרוב בעקבות חוק שטרום.

בנוסף לכך קובע בנק ישראל כי תתבצע הפחתה גם בעמלה הצולבת בכרטיסי חיוב מיידי (דביט). עמלה זו עומד כיום על 0.3%, ובמקור בנק ישראל לא התכוון במקור לשנותה. כעת עמלה זו תרד בינואר 2021 ל-0.275%, ושנתיים לאחר מכן ל-0.25%.

"לאחר בחינה חוזרת ושקלול הטענות השונות, הוחלט לאמץ מתווה הפחתה מהיר יותר. המתווה החדש יחייב את החברות לנקוט תהליכי התייעלות מהירים יותר ויאפשר לבתי העסק ליהנות מהפחתת עמלות סליקה בשלב מוקדם יותר", הסבירו היום בבנק ישראל את החלטתם.

בבנק ישראל סיכמו את הערות הציבור שהתקבלו וכתבו: "חברות כרטיסי האשראי העירו, כי לטעמן העמלה נקבעה על שיעור נמוך מדי. כמו כן, טענו כי מתווה ההפחתה קיצוני ומהיר. לשיטתן, אימוץ המתווה המוצע עלול להוביל לפגיעה בכושר התחרות של החברות לאחר הפרדתן מהבנקים".

עוד כותבים בבנק ישראל: "מנגד, ישנם ארגונים שטענו כי העמלה נקבעה על שיעור גבוה מדי; כי יש להביא בחשבון מקורות הכנסה אחרים של החברות, זולת העמלה הצולבת, בהם הן יכולות לעשות שימוש כדי לכסות את עלויות הבטחת התשלום ואישור העסקאות; וכן כי מתווה ההפחתה המוצע, איטי מדי. לטענתם, אימוץ מתווה מהיר יותר עשוי להאיץ את קצב ההתייעלות של החברות".