באפט נהנה מהרפורמה אבל מתלונן על העדר הזדמנויות רכישה

רפורמת המס תרמה 29 מיליארד דולר לשווי בספרים של חברת ההחזקות ברקשייר האתאווי ■ ב-2017 המזומנים בקופת החברה תפחו ל-116 מיליארד דולר, ובאפט מחפש יעד כדי להשתמש בהם

וורן באפט / צילום: שטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
וורן באפט / צילום: שטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

וורן באפט צריך להודות לאדם אחד על רווח לא רגיל שגרפה חברת ברקשייר האת'אוויי ב-2017, בסך 29 מיליארד דולר - הנשיא דונלד טראמפ.

המיליארדר מאומהה, נברסקה, תמך ביריבתו של טראמפ, הילארי קלינטון, במסע הבחירות של 2016, אבל קיצוצי המס החדשים שטראמפ חתם עליהם בדצמבר העניקו לברקשייר את הרווח החד פעמי הזה שעזר לנפח את הרווח השנתי לכמעט 45 מיליארד דולר.

באפט, יו"ר ברקשייר ודמוקרט, הביע בשנה שעברה הסתייגות מהצורך בהפחתת מסי חברות, אבל בו זמנית הוא אמר שהפחתת המסים הללו תיטיב עם עסקים רבים של ברקשייר ועם בעלי המניות שלה.

"יש לי מיליון בעלי מניות בברקשייר, וכולם יאהבו לראות קיצוץ במס החברות", אמר באפט בערוץ CNBC באוקטובר. הוא הוסיף ש"יש לנו הרבה עסקים, 60 או 70, ואני לא חושב שמישהו מהם לא תחרותי בגלל שיעור מס החברות".

כשהוא נשאל באותו ערוץ בינואר אם הוא היה מצביע בעד חוק המס החדש, באפט השיב: "הייתי מנסח חוק אחר בעצמי".

שינויי המס הנמיכו את אומדן המיסוי של ברקשייר על מכירה תיאורטית של כל השקעות המניות שהיא מחזיקה כעת. לברקשייר יש כעת כ-100 מיליארד דולר ברווח בלתי מגולם מההחזקות הללו, אמר באפט, והמיסוי הנוכחי על הרווח הזה צפוי להיות 21% במקום 35%.

פירוש הדבר הוא אותו רווח על הנייר של 29 מיליארד דולר, שהעלה את הרווח הנקי של ברקשייר ל-44.94 מיליארד דולר ב-2017 מ-24.07 מיליארד דולר שנה קודם לכן, תוך הסוואת ירידות בכמה עסקים.

השווי בספרים למניה עלה בשנה ב-23%, מסרה החברה, מול תשואה כוללת דיבידנדים של 22% למדד 500 S&P. השווי הכולל בספרים של ברקשייר עלה ב-65 מיליארד דולר, 29 מיליארד דולר מהטבת המס ו-36 מיליארד דולר מפעילות.

באפט מסר במכתב לבעלי המניות בשבת שהעלייה בשווי בספרים של החברה הייתה "אמיתית", אבל "חלק גדול ממנה לא הגיע ממשהו שהשגנו בברקשייר".

המכתב השנתי של באפט הוא חומר קריאת חובה בעיני משקיעים ואנליסטים רבים. השנה, המכתב שהקיף 16 עמודים היה קצר מהרגיל, ולא כלל כמה מהנושאים החביבים על באפט כמו הכלכלה האמריקאית והתחזית שלה.

"זוהי חברה שהייתה רוצה לראות את עצמה כבעלת מודל עסקי עדיף ואסטרטגיה עדיפה, אבל השיפור בתוצאות שלה הגיע ממשהו שלא היא עשתה", אמרה קתי סייפרט, אנליסטית בחברת CFRA ריסרץ'. "זה היה מכתב צנוע מאוד למשקיעים".

רווח המס הוא הדוגמה האחרונה להטבה שמקבלת ברקשייר מבחירתו של טראמפ לנשיא. מניית החברה עלתה בחודשים שאחרי הבחירות על רקע הציפייה שהמיסים והרגולציה המונמכים ישפרו את עסקי ברקשייר, שנעים מחברות רכבות וחשמל עד יצור תעשייתי וקמעונאות.

באפט אמר גם בשנה שעברה שהחברה תכננה למכור חלק מהשקעות המניות המפסידות שלה ב-2017, כדי לנצל את יתרון המס הגדול יותר. ברקשייר מכרה מניות של יבמ במהלך השנה שעברה, והנמיכה מאד את החזקתה בחברה זו ברבעון הרביעי.

אבל באסיפה הכללית של ברקשייר במאי 2017, באפט אמר שהעלייה בעלויות הביטוח הרפואי לעובדים היא איום גדול יותר על כושר התחרות של חברות אמריקאיות מאשר מסים. ברקשייר הצטרפה בינואר לאמזון ולבנק ג'יי.פי מורגן צ'ייס בהקמת חברה חדשה לצמצום עלויות הטיפול הרפואי בעובדים. החברה נמצאת בשלבי הקמה ראשונים, ובאפט לא כתב על כך במכתבו.

הוא הזכיר את ערימת המזומנים הגדלה של התשלובת, וקונן על העדר של הזדמנויות רכישה במחיר הנכון. המזומנים של ברקשייר, שמושקעים בעיקר באג"ח אוצר, תפחו ל-116 מיליארד דולר בסוף 2017.

"נצטרך לבצע עסקת ענק אחת או יותר", כתב באפט במכתבו. מחירי העסקים היו גבוהים מדי לטעמו בשנה שעברה, הוא הוסיף, אבל "החיוכים שלנו יתרחבו כשנשקיע מחדש את כספיה המיותרים של ברקשייר בנכסים פרודוקטיביים יותר".

באפט נמנע גם מאיתותים חדשים על תוכניות הירושה שלו אחרי קידום שני בכירים לכהונת סגני יו"ר בחודש שעבר.

הוא חזר על עצתו שמשקיעים יחידים צריכים להשקיע בצורה פסיבית (תעודות סל) ולהימנע מדמי ניהול גבוהים.