הרצוג לגפני: זמן דיון של ועדת הכספים בשל משבר הקמעונאות

יו"ר האופוזיציה ליו"ר ועדת הכספים: "אין זה סוד כי ב-5 שנים האחרונות ירד היקף הקנייה בתחום הביגוד, וכי רק בדצמבר האחרון נרשמה ירידה של כ-18%"

יצחק הרצוג / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
יצחק הרצוג / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

ח"כ יצחק הרצוג (המחנה הציוני) פנה היום ליו"ר ועדת הכספים משה גפני (יהדות התורה) וביקש ממנו לזמן דיון מיוחד "בהיערכות למשבר המתפתח בשוק הקמעונאות המקומי". הרצוג כתב לגפני כי קריסת רשת הבגדים הוותיקה הוניגמן היא סימן מרתיע. "אין זה סוד כי בחמש שנים האחרונות ירד היקף הקנייה בתחום הביגוד, וכי רק בדצמבר האחרון נרשמה ירידה של כ-18%".

הקריאה לדיון חירום מגיעה על רקע קריסת רשת הוניגמן שנכנסה לפני כשבוע וחצי להקפאת הליכים עם חובות של 234 מיליון שקל, ובכך הצטרפה ל-3 רשתות אופנה נוספות שקרסו בחודשים האחרונים. בסוף השבוע שעבר התקיימה פגישה בנושא בהשתתפות כ-20 נציגי רשתות קמעונאיות ועוד כמה נציגי קניונים עם צמרת משרדי האוצר והכלכלה. לאחרונה התבטאו דמויות מפתח בענף כמו גבי רוטר, מבעלי השליטה בקבוצת קסטרו-הודיס, והראל ויזל, בעל השליטה בקבוצת פוקס, על ההישרדות בענף והקושי להתמודד עם הפטור ממיסוי ברכישות באונליין באתרים מחו"ל ועם מסעות השופינג שהישראלים עושים בחו"ל.

לדברי הרצוג, ענף הקמעונאות נמצא בהאטה משמעותית והדבר נובע מעלייה ברכישת ישראלים בחנויות אינטרנטיות היושבות מחוץ לתחומי המדינה. "חברות קמעונאות אינטרנטיות זרות כדוגמת 'אמזון' ו'אסוס', מתרחבות להיקפים עצומים בעולם כולו, ויש לכך השפעה דרמטית על הצרכנות הישראלית העכשווית אשר משתנה לנגד עינינו", כתב הרצוג לגפני.

הרצוג הוסיף, כי עם דמי השכירות הגבוהים שנאלצות החנויות לשלם בשטחי המסחר ובקניונים, ונתונים פוחתים של היקפי הצריכה המקומית, קיים חשש גדול לקריסה ענפית.

כיום קיים פטור על יבוא אישי מחו"ל, באמצעות רכש באינטרנט של מוצרים עד לסכום של 75 דולר. שינוי הפטור, כך שגם רכש בסכום הנמוך מ-75 דולר ימוסה, עשוי לפגוע בצרכנים המחפשים אופציות זולות.