סופר-פארם תציג מחירי "לייף" ליד המחירים בעולם

החל מיום חמישי הקרוב רשתות השיווק יידרשו לפרסם את פערי המחירים בין ישראל לעולם ב-7 מוצרים ■ סופר-פארם תציג את המחירים כבר ממחר, אולם לצידם תפרסם את מחירי המותג הפרטי שלה, הנמוכים יותר ממחירי היבואניות

ניצן לביא / צילום: יוסי כהן
ניצן לביא / צילום: יוסי כהן

רשתות השיווק הגדולות לא מחכות לצו המחייב ויקדימו לפרסם את מחירי כמה מהמוצרים המהותיים בטואלטיקה המיובאת לארץ. השבוע צפוי להיכנס לתוקף הצו המחייב את רשתות הרשתות השיווק הגדולות בפרסום פערי המחירים ביחס לעולם בשבעה מוצרי טואלטיקה של היבואניות הגדולות - שסטוביץ, יוניליוור ודיפלומט. הצו צפוי להיכנס לתוקף ביום חמישי, אך ברשת בסופר-פארם הוחלט לפרסם את השוואת המחירים החל ממחר (ב'), ולצידה, באותו השלט, להציג גם את מחירי המוצרים של המותג הפרטי שלה, לייף, בניסיון להציע לצרכן פתרון אלטרנטיבי וזול יותר לעומת המותגים שיוצגו כיקרים. כך, המוצרים של לייף יציעו מחיר דומה וקרוב למחיר שבו נמכרים המוצרים בחו"ל במדינות שבהן נערכה ההשוואה, כשהפערים לעומת מחירי המותגים עדיין גבוהים.

הרשימה הראשונה שעליה המליצה הוועדה כוללת שבעה מוצרים: שלושה סוגי משחות שיניים במותג קולגייט, שלושה סוגי דאודורנט לגבר - שניים במותג ספיד סטיק ואחד במותג ג'ילט - ודאודורנט ספריי לנשים במותג דאב. רוב המוצרים הם של חברת שסטוביץ, אחד מהם של יוניליוור, ואחד נוסף של דיפלומט. לכל אחד משבעת המוצרים שאת מחיריה בעולם נדרשות הרשתות לפרסם, קיים מוצר מקביל תחת המותג הפרטי של סופר-פארם ואת מחירו היא תציג כ"קונטרה" למחירים הגבוהים של המותגים הבינלאומיים.

הצו הועבר למשרד המשפטים ונחתם ביום חמישי האחרון, וצפוי להעניק לרשתות 5 ימי עבודה להתארגן לפרסום המחירים. מתחילת השבוע הבא, פקחים יפעילו צעדי אכיפה נגד קמעונאים שלא יפרסמו שילוט המציג את פערי המחירים בהשוואה למדינות אחרות בעולם. גובה הקנס עשוי להגיע עד 22 אלף שקל להפרה.

בצעד הזה, סופר-פארם, רשת הדראגסטורים המנוהלת בידי ניצן לביא ובשליטתו של ליאון קופלר, בוחרת ללכת ראש בראש מול יבואניות הטואלטיקה הגדולות ולהציג את המחיר הזול יותר של המותג הפרטי שלה, אל מול מחירי היבואניות. כיום מכירות המותג הפרטי של לייף מהוות למעלה מ-16% מהמכירות של הרשת, וייתכן שהמהלך הזה יתרום להגדלתן.

צעד זה מתרחש כשברקע המלחמה בספקים הגדולים שמנהלת המתחרה של סופר-פארם - ניו-פארם מבית שופרסל - שהשיקה גם היא בשנים האחרונות לא מעט מוצרי מותג פרטי שלקחו נתח שוק מהותי מספקים גדולים בתחום מוצרי החלב, מזון לתינוקות, הבשר ועוד. מכירות המותג הפרטי שלה עומדות כבר על כ-23%, וגם היא מוכרת מוצרי פארם, אולם היא עדיין פחות מפותחת בתחום הטואלטיקה והיא צפויה להרחיב את הקטגוריות הללו בעקבות רכישת ניו-פארם. יש להניח כי לספקים בתחום הטואלטיקה צפויה שנה מאתגרת, גם על רקע שיפור הסכמים עם הספקים בעקבות הרכישה.

באותו עניין, גם בשופרסל השיבו לפניית "גלובס" כי המחירים צפויים להתפרסם כבר החל ממחר. ברשתות האחרות, כמו ויקטורי ורמי לוי, השיבו שיפעלו על פי הדין, ויפרסמו את המחירים החל מהמועד הנדרש - יום חמישי הקרוב.

הקמעונאים והיבואנים חשים אי נוחות גדולה על רקע הצעד שמקדם שר הכלכלה אלי כהן. "המהלך הזה נועד ללחוץ את הספקים הגדולים להוריד מחירים. כולם עשו מאמץ להוריד מעט את המחירים למטה, אבל בלתי אפשרי להשוות את המחירים למדינות אחרות שכן בישראל המוצרים מיובאים מרחוק, ושכר הדירה ושכר המינימום גבוהים באופן משמעותי. המהלך צפוי לשחוק את הרווחיות בצורה דרסטית גם לקמעונאי וגם ליבואן", אמר היום גורם בשוק. גורם נוסף הוסיף כי לכל עומסי הרגולציה הללו יש עלות אשר מתגלגלת לצרכן בסופו של דבר.

הרשימה הראשונה כוללת את שבעת מוצרי הטואלטיקה בהם לפי משרד הכלכלה נמצאו פערי המחירים הגבוהים ביותר, כשהפער הנמוך עומד על 50%, והפער הגבוה מגיע עד ל-107%. השלט עם הפערים יידרש להופיע ליד מוצר משבעת המוצרים שנקבעו.