ביהמ"ש הותיר את הקפאת תוכניות הבנייה בהוד השרון על כנה

תושבי הוד השרון הגישו בינואר האחרון עתירה כנגד העירייה והוועדה המחוזית בנוגע לתוכניות הבנייה בעיר ■ לפי התוכנית שאושרה ערב העתירה, ניתן אישור עקרוני להוספת 27 אלף יחידות דיור חדשות בעיר

בנייה בהוד השרון / צילום: תמר מצפי
בנייה בהוד השרון / צילום: תמר מצפי

בית המשפט המחוזי מרכז קבע כי צו הביניים שהוצא נגד אישור תוכנית המתאר של הוד השרון יישאר בתוקף, זאת עד מתן פסק דין בתיק. נזכיר כי בינואר האחרון הוציא בית המשפט לעניינים מינהליים במחוז מרכז, צו ביניים המורה שלא לתת תוקף לתוכנית המתאר של העיר. זאת, עד להחלטת בית המשפט בעתירה שהוגשה על ידי התושבים.

במסגרת הדיון שהתקיים ביום חמישי האחרון, נדונה גם בקשה של חברי מועצה מהוד השרון להצטרף כמשיבים לעתירה, והיא התקבלה בחלקה, במובן זה שבית המשפט צירף אותם כתושבים בלבד, ולא כחברי מועצה.

מה שעמד במרכז הדיון בבית המשפט היה הנושא התחבורתי, הנושא המרכזי בגינו ניתן צו הביניים בדיון הקודם. במקביל, טענות נוספות שהועלו בדיון כנגד אישור תוכנית המתאר, נגעו לפגמים מינהליים, לרבות בהליך שמיעת ההתנגדויות בפני הוועדה המחוזית, שימוש שמאשרת התוכנית במסמכי מדיניות לא סטטוטוריים שיאושרו בעתיד מכוחה על ידי הוועדה המקומית, מניעת הגישה לוועדת המשנה לעררים, והעדר הוודאות התכנונית.

עו"ד ענת בירןהמייצגת את התושבים בעתירה, אמרה בדיון כי :"אני מבקשת שאנו נפסיק לקדש את מדינת הפרטאצ' ואת מדיניות האלתור בכל הקשור כאשר מדובר בתוכנית כוללנית. שורש הרע בכל התכנון הוא הגמישות המוגזמת, ההקלות וחוסר הכללים והיכולת להכניס בין השורות. כל מיני דברים שאין להם ביטוי לא בהוראות שקופות, ולא בתהליך קבלת החלטות נכון. היום צריכה לצאת אמירה כי דבר זה צריך להיעשות כמו שצריך, כמו כל גוף שמתכנן תוכנית עבודה ל-10-20 שנה קדימה. צריך להתמודד עם הבעיות שנוצרות היום. אם כל האזרחים ידעו שיש כללים ברורים הם יפעלו לפיהם, ולא ינסו לשנות את כללי המשחק כפי שנוח להם".

בתגובה לטענות העותרים השיב עו"ד אורי קידר, המייצג את הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה כי "כשאומרים שמשאירים את הדברים ליד הגורל, אני אומר שזו לא יד הגורל אלא משאירים את הדברים לוועדה המוסמכת שהיא לא יד הגורל. יש עוד לזכור שתוכנית מתאר זו, באה לייצר מעבר לסמכויות, וודאות תכנונית ברמה מסויימת וכן אופק תכנוני. נכון שיש בתוכנית מרחבי אי וודאות כאלה ואחרים, אך בסוף היא באה ומסמנת את האזורים לפיתוח, את הכללים לשטחי ציבור, את היקף הפיתוח המירבי, והדברים האלו אמורים גם להכניס וודאות תכנונית למערכת. היום למעשה השמיים הם הגבול. אין מגבלה סטטוטורית".

עו"ד קידר התייחס גם לסוגייה התחבורתית והפנה את בית המשפטים לפרקים שונים בתוכנית. במקביל, אמר עו"ד קידר על הטענות שעלו בנושא התחבורתי כי "לב הטיעון של העותרים בעניין זה, אומר שזה לא מספיק. ולמה זה לא מספיק? כי אנחנו לא סומכים על הוועדה המקומית, ואנחנו רוצים שהוועדה המחוזית תקבע כי איקס אחוז של תוספת בנייה מחייב יישום של חלק מההתניות. הוועדה המחוזית לא ראתה לנכון לקבוע את הדברים האלו. אנו חושבים שהחלטה זו, שהיא החלטה תכנונית, הינה סבירה". בסיכום דבריו ביקש עו"ד קידר לדחות את העתירה.

עו"ד עזרא קוקיה, המייצג את העירייה ואת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, אמר בדיון, "תוכנית המתאר יוצרת מסגרת לתכנון העיר, סוף סוף אחרי שנים שעבדו עליה והשקיעו ממון רב, כדי להביא את התוכנית הזו. התוכנית חשובה לעיר וכן לתושבים. תוכנית המתאר הזו היא מתוכנית שהוכנה בהתאם לתוכנית המתאר הארצית, והיא תואמת אותה ואת תמ"א 35. היא תואמת גם את כל התוכניות שהמועצה הארצית אישרה. זה לא שמחר נגיע למועצה הארצית והיא תמציא מחדש את העניין התחבורתי בארץ, שכן זה כבר נבחן על ידה".

זה המקום להזכיר כי הוועדה המחוזית אישרה את תוכנית המתאר לפני כחצי שנה. לפי התוכנית, ניתן יהיה להוסיף לעיר כ-27 אלף יחידות דיור חדשות. לתוכנית הוגשו מספר שיא של התנגדויות מצד התושבים, הנאמדים בלמעלה מ-1800 התנגדויות. לאחר שההתנגדויות נדחו, והתוכנית קיבלה את אישור הוועדה המחוזית, הגישו התושבים בעיר, עתירה לבית המשפט. העתירה המינהלית הוגשה לבית המשפט המחוזי בלוד, על רקע החלטתה של יו"ר הועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז מרכז, לדחות את בקשתם לערור לוועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה. בקשת הרשות לערור, הוגשה על ידי התושבים לאחר שוועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית החליטה לאשר את תוכנית המתאר של הוד השרון ( תוכנית הר/2050 ) תוך דחיית עיקר ההתנגדויות שהגישו התושבים.

את העתירה המינהלית הגישו בשם התושבים עו"ד ענת בירן, עו"ד אפרת לרנר ועו"ד אינה טל. התושבים ביקשו מבית המשפט לבטל את החלטת יו"ר הועדה המחוזית, ולאפשר להם להגיש ערר על ההחלטה לאישור את התוכנית. זאת לאור הפגמים שנפלו בהליך שמיעת ההתנגדויות. כמו"כ, דרשו להחזיר את התוכנית לשלב שמיעת ההתנגדויות תוך מינוי חוקר, והזמנת כל המתנגדים להציג את ההתנגדויות בפניו.