העליון תומך בקריפטו: אסר הגבלת שימוש בחשבון בנק

צו זמני של ביהמ"ש העליון אוסר על בנק לאומי לסגור חשבון של חברה העוסקת במסחר במטבעות דיגיטליים ■ מדצמבר צנח ערכו של הביטקוין בכ-50%, והוא נסחר כיום סביב 9,700 דולר

יובל רואש, מנכ"ל ביטס אוף גולד / צילום: איל יצהר
יובל רואש, מנכ"ל ביטס אוף גולד / צילום: איל יצהר

בית המשפט העליון, נתן היום צו זמני האוסר על בנק לאומי להפסיק באופן גורף את פעילות חשבון הבנק של חברת ביטס אוף גולד הקשורה במסחר בביטקוין. לדברי ביטס אוף גולד: "בשנים האחרונות ניהלה החברה מאבק נגד בנק לאומי, שביקש לסגור את חשבון הבנק שלה, למרות התנהלותה המוקפדת והראויה של החברה, רק משום שהיא עוסקת בסחר בביטקוין ומטבעות דיגיטליים".

חברת ביטס אוף גולד, שמשרדה נמצא מעל שגרירות הביטקוין בתל אביב, מספקת בחמש השנים האחרונות שירותי מכירה וקנייה של ביטקוין. מחיר הביטקוין ירד בחודש האחרון בכ-16% והוא נסחר כעת לפי שער של כ-9,700 דולר, המשקף לו שווי שוק של כ-165 מיליארד דולר. ב-17 בדצמבר הגיע הביטקוין למחיר שיא, כשנסחר ברמה של יותר מ-20 אלף דולר. אולם, מאז צנח מחירו של המטבע הדיגיטלי ביותר מ-50%.

יובל רואש, מנכ"ל ביטס אוף גולד מסר היום: "החלטת בית המשפט מאפשרת לנו להתמקד בהמשך ביסוס קהילת הקריפטו בישראל. היינו הראשונים שביקשו ליצור כללים לפעילות במטבעות דיגיטליים והראשונים לעמוד בכללים אלה. נמשיך להוביל את התחום כדי לתת למטבעות הדיגיטליים את המקום הראוי להם בכלכלה הישראלית, כמנוע צמיחה אדיר להייטק ולתעשייה הפיננסית".

בהחלטתה מציינת השופטת ענת ברון, בין השאר: "דומה כי הנזקים שעלולים להיגרם לבנק ככל שהבקשה תתקבל, הם בגדר ספקולציה לעת הזו. החלטת הבנק מבוססת על ההנחה שפעילות החברה אכן נושאת בחובה סיכונים שעולים כדי הפרה של הוראות הדין, ועל כן הבנק עלול לשלם מחיר בגין התממשותם של אותם סיכונים. ואולם עד היום, במשך למעלה מחמש שנים שבהן החשבון פועל, חששות אלה לא התממשו - כפי שמלמדת אף קביעת בית המשפט המחוזי, שלפיה החברה פעלה בשקיפות ולא הפרה כל הוראת חוק".

השופטת ברון מוסיפה כי "אין בצו זה כדי לפגוע בזכותו של הבנק לבחון באופן פרטני כל פעולה שמתבצעת בחשבון או לבצע בעצמו צעדים שעניינם מזעור הסיכונים, שלשיטתו נשקפים מפעילותה המסחרית של החברה. בנוסף, ולמען הסר ספק, יובהר כי אין בצו זה כדי לפטור את המבקשת (ביטס אוף גולד) ממחויבותה לשתף פעולה עם הבנק ולקיים את הוראותיו. הצו הזמני מותנה בכך שהמבקשת תפקיד ערבות בנקאית אוטונומית בסך 200 אלף שקל, לפיצוי הבנק בגין נזק ככל שייגרם לו כתוצאה ממתן הצו".

את ביטס אוף גולד מייצגים עורכי הדין שאול ציוני, אלי פילרסדורף ואהד פיליפ ממשרד ציוני, פילרסדורף פיליפ. עו"ד ציוני אמר היום: "אנו שמחים מאוד על החלטתו האמיצה של בית המשפט העליון. מדובר בהחלטה תקדימית שלא ניתן להפריז בחשיבותה ביחס למסחר במטבעות דיגיטליים". 

מבנק לאומי נמסר בתגובה: "הבנק מכבד את החלטת בית המשפט. ואולם, כל עוד הנושא לא יוסדר בהוראות רגולטוריות מסודרות, החשיפה של הבנק בשל פעילות הלקוח בביטקוין תהיה שרירה וקיימת - ולא רק כלפי רגולטורים בארץ המחוייבים לכבד את החלטות בית המשפט העליון, אלא גם כלפי רגולטורים בחו"ל, שאינם רואים עצמם מחוייבים להחלטות המשפט הישראלי. על כן, כל עוד לא ייקבעו הוראות דין מחייבות על ידי הרגולטור והגורמים הרלוונטיים, הבנק ימשיך בניהול התיק עד להסרת צו המניעה הזמני".