עליית מחירי הגז הטבעי בעולם תמרצה את ההסכם עם מצרים

סקירה אנליסטית מעלה שמחירי הגז הטבעי נמצאים בנסיקה ברוב מדינות העולם ואילו בישראל הם נותרים יציבים ■ בשונה מתמחור נפט שנעשה בבורסה, תמחור הגז הטבעי משתנה ממדינה למדינה בהתאם לעלויות ההפקה

אסדת קידוח / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אסדת קידוח / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

"עליה במחירי האנרגיה בעולם היוותה גורם מעודד לחתימה על חוזה הייצוא למצרים", כך אומר היום בשיחה עם "גלובס" יונתן שוחט, אנליסט בלידר שוקי הון. "מחירי הגז שעלו בשנתיים האחרונות בעשרות אחוזים במרבית המדינות ברחבי העולם הפכו את האופציה של יצוא הגז מישראל לאטרקטיבית יותר", מסביר שוחט.

בשונה מהנפט שצורת הפקתו זהה בכל העולם ומחירו נקבע במסחר בורסאי, מחיר הגז הטבעי משתנה בכל קידוח ותלוי בתנאי הפקתו - עומק המים, קיום תשתיות ועוד. עם זאת, למרות השונות הגבוהה במחירי הגז הטבעי בעולם, ניתן לראות מגמת עליה ברורה אשר חלה בשנתיים האחרונות. לדברי שוחט מדובר בעלייה של עשרות אחוזים במרבית מדינות העולם. המדינה החריגה מהבחינה הזאת היא ארה"ב, שם לא נרשמה עלייה משמעותית במחיר הגז בהיותו תוצר לוואי של הפקת הנפט.

"מחירי הגז הטבעי בטריטוריות מסוימות בעולם הגיעו בחודשים האחרונים לרמה הגבוהה ביותר מאז תחילת 2015", כתב שוחט בסקירתו שמתארת את המגמה. לעומת זאת, בישראל, בשל אופי החוזים וצורת ההצמדה, נרשמה עלייה בשיעור נמוך יותר. מאותה סיבה אגב, מחיר הגז בישראל לא ירד, בזמן שנרשמו ירידות במחיר חבית הנפט בעולם.

הסיבה העיקרית לעלייה במחירי הגז היא עלייה במחיר הנפט הגולמי, משום שמדובר במוצרים תחליפיים. כך, בשנתיים האחרונות עלה מחיר החבית מסוג ברנט בקרוב ל-80% ונתן רוח גבית גם למחיר הגז הטבעי. סיבה נוספת לעליית מחירי הגז בעולם, היא גידול בצריכת הגז הטבעי בעולם, בעיקר בסין - הצרכנית הגדולה בעולם של הגז הטבעי.

באסיה, למרות שמחירי הגז הטבעי עדיין נמוכים ביחס לרמות המחירים בשנים 2012-2014, מחירי הגז הטבעי המונזל (LNG) חצו את רף ה-10.0$ ל-mmbtu. בסין, המחיר הממוצע לחודש ינואר היה 10.6 דולר ל-mmbtu וביפן כ-11.0 דולר ל-mmbtu. "צריכת הגז הטבעי בסין הולכת וגדלה בשנים האחרונות וייבוא ה-LNG אף שובר כל חודש שיאים חדשים", נכתב בסקירה.

מנתוני הסקירה עולה גם שגם באירופה נרשמו עליות מחירים משמעותיות במחירי הגז הטבעי. בעוד שבאסיה נהוג לבחון את מחירי ה-LNG, באירופה נהוג לבחון את מחירי ה-HUB, אשר בהם נרשמו עליות של כ-90% ביחס לרמות השפל שנרשמו בשנת 2016.

 מחירי גז טבעי נוזלי בעולם בדולר ל- *mmbtu (יחידת חום)

מחירי הגז הטבעי בעולם / מקור: frec
 מחירי הגז הטבעי בעולם / מקור: frec

* BTU - (ראשי תיבות של British Thermal Unit ) מציין יחידת מידה לחום ואנרגיה הדרושה לחימום 1 פאונד של מים (כ- 0.45 קילוגרם) במעלת פרנהייט אחת (0.56 מעלות צלזיוס). בגז טבעי, היחידה השימושית לצורך תמחור (בחוזי מכר) היא מיליון BTU (סימון MMBTU).