כבל: "אם נתניהו לא יקדם יצוא הקנאביס - נזמנו לדיון בעניין"

שר החקלאות אורי אריאל: "אין פנייה של נשיא ארה"ב טראמפ בעניין – ראש הממשלה הוא הכתובת" ■ מנחם כהן, מדיוי: "מו"מ על 25 מיליון דולר בנו לא יתממש עד אישור היצוא. יכלנו להכניס 200 מיליון דולר"

שיח קנאביס / צילום: שאטרסטוק
שיח קנאביס / צילום: שאטרסטוק

יצוא הקנאביס הרפואי מישראל זכה הבוקר לתמיכה כמעט מלאה בדיון שקיימה ועדת הכלכלה. יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל (העבודה), שיזם את הדיון לבקשת שר החקלאות, אורי אריאל (הבית היהודי), אמר: "הוועדה תובעת מראש הממשלה לקדם את אישור היצוא לאלתר - במקרה שהנושא לא יקודם נזמן את ראש הממשלה לדיון בעניין". שר החקלאות, ח"כ אורי אריאל, אמר כי החלטת ראש הממשלה אינה נובעת מהוראה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ואישור היצוא אינו צפוי לפגוע ביחסים עם ארה"ב. "ראש הממשלה הוא הכתובת".

יצוא הקנאביס עלה לפני כשלושה שבועות להחלטת ממשלה אשר הייתה צפויה לאשרו, אך לאור בקשה של גלעד ארדן (ליכוד), השר לבטחון פנים, נדחתה ההחלטה עד שהמשטרה תוכל להיערך לפיקוח על היצוא. יצויין כי ארדן מסר שאינו מעוניין למנוע את יצוא הקנאביס, אלא רק לוודא כי המדינה מוכנה להתמודדות עם כל הכרוך ביצוא, לאור העובדה כי עם מתן האישור, יגדל מספר מגדלי הקנאביס בישראל לעשרות או מאות, לעומת שמונה היום. גורמים המקורבים לשוק הקנאביס טענו, כי ארדן מעוניין בעיקר בתקציב נוסף לצורך משימת הפיקוח על יצוא הקנאביס, וזוהי דרכו להשיגו.

היועץ המשפטי של ארדן, יואל הדר, אמר בדיון כי כי: "השר תומך ביצוא ברגע שיקבל את כל האמצעים למנוע מהקנאביס להגיע לגורמים פליליים. יש להגביל את מספר החוות כדי שיהיה פיקוח ולא תהיה אינפלציה". כיום, מאות חקלאי בישראל מחזיקים באישורים שנתן משרד הבריאות להפוך ליצרני קנאביס, אם כי לא כולם באמת צפויים להיכנס לתחום.

ח"כ תמר זנדברג, תומכת ותיקה בתחום הקנאביס הרפואי, אמרה: "אני מאוד רוצה לקוות שבאמת ישנה זהירות עודפת ולא דברים אחרים שזיהמו את התהליך. יושבים פה נציגים של התעשיה והחקלאות וכולם נושאים עיינים ליצוא. זה חלון הזדמנויות שאנו נעלה עליו ושלא נפספס. הנתונים שהצגנו לגבי השוק לא השתנו ולא ישתנו בקרוב, אז כדאי לקבל החלטה".

הזדמנות שעלולה ללכת לאיבוד

ישראל עשויה להיות אחת המדינות הראשונות שתתיר יצוא קנאביס, ואם תעשה זאת, יתן לה הדבר יתרון תחרותי בשוק. כבל ואריאל טוענים כי כל יום שעובר, פוגע באפשרות לנצל את היתרון היחסי הזה, והמשמעות היא אבדן הזדמנות כלכלית בהיקף שיכול להגיע למיליארדי דולרים למדינה. כמו כן נגרמים הפסדים כבדים לגורמים הפרטיים שכבר השקיעו במהלך: החקלאים הפוטנציאליים וכן חברות מסחריות בתחום חקלאות הקנאביס, מפעלי הייצור של הקנאביס, חברות הפורמולציה והשיווק של המוצר. בעמדה זו תומכים גם שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי) ושר הבריאות יעקב ליצמן (אגודת ישראל).

ח"כ שרן השכל (ליכוד): "(על ידי מניעת היצוא) אנחנו מייצאים את המדענים שלנו למדינות אחרות ואת החקלאים שלנו למדינות אחרות. כל פעם המשרד לביטחון פנים עוצר את המהלך כי המשטרה רוצה יותר תקציבים. על מורפיום אין אכיפה, ואנשים מתו ממורפיום, אבל לא מקנאביס. חבל שהמהלך ייעצר רק בגלל שר אחד".

אריאל: "ישראל היא מעצמת קנאביס רפואי, המחקר הישראלי בתחום מקדים את כל מדינות העולם ב-5-7 שנים. ישראל היא המדינה היחידה בעולם שפיתחה מתודה קלינית (פרוטוקול רפואי מסודר - ג.ו.) בנושא הטיפול הרפואי בקנאביס. בנוסף הוקמה בישראל רגולציה תואמת לגידול קנאביס רפואי בתקנים המחמירים ביותר".

לדברי חגי הילמן, נציג המגדלים, הרפורמה הצפויה של משרד הריאות שמחייבת מכירת קנאביס רק אם גודל ועובד ברמה רפואית, צפויה לייקר את הקנאביס הרפואי עבור הצרכן הישראלי, אלא אם יותר היצוא, ואז היתרון לגודל יאפשר הורדה של המחיר וגם סבסוד המחיר לישראלים באמצעות השוק העולמי. אולם, לדבריו ההזדמנות הזו חומקת ממש ברגעים אלה".

נציגי החברות העוסקות בתחום אישרו זאת. מנחם כהן, מנכ"ל חברת מדיוי שהחלה לאחרונה לעסוק בתחום, אמר כי: "גורם מחו"ל היה אמור להשקיע בנו במיליוני דולרים, ועכשיו קטעו הכל". עוד אילן גרזי, שמייצג את מדיוי ואת חברת טוגדר הפעילה בתחום, אמר כי: "החברות חתמו על הסכמים למכירה של קנאביס בעשרות מיליוני דולרים. עם חברות זרות בקנדה וגרמניה. ההסכמים מחכים להיתרי יצוא. אם לא יימצא לזה פתרון, החברות הזרות ישיקיעו לא פה.חברות גדולות כבר לא רוצות לבוא, הן איבדו עניין. היינו במו"מ עם אחת החברות המובילות בעולם, עד לפני ארבעה שבועות, להשקעה של 25 מיליון דולר שהיה אפשר להפיק ממנה הכנסות של 200 מיליון דולר רק לחברה הקטנה שלנו. הטעות שלנו הייתה שאמרנו שהיצוא הוא רק עניין של זמן".

"עוד לא הוקיעו מישהו כי הוא הזליג"

הגורמים התומכים ביצוא טוענים כי עד היום לא הוגשו כתבי אישום על זליגה. זוהי עדות, לטענתם, כי הסיכון אינו גדול כל כך. אריאל: "קיים תקן אבטחה מחמיר בדומה לפקודת סמים מסוכנים וקיימת אפשרות לבצע מעקב אחר סוגי הזנים גם מבחינת הקניין וגם מבחינה ביטחונית. שרשרת הערך של גידול הקנאביס הרפואי בישראל כוללת בנק גנטי לקנאביס (היחיד מסוגו בעולם), חוות גידול, מפעלים מתקדמים שהוקמו בשנתיים האחרונות ויכולת תעשייתית מהמתקדמות בעולם, אשר בין היתר גם מגינים מפני זליגה".

הילמן, נציג המגדלים, אומר כי: "11 שנים אני בענף ולא ראיתי שהוקיעו מישהו מהענף כי הוא מזליג. אנחנו בעד אכיפה במקרה הצורך, ואולי זה יפחית את הטענות בנושא".

טענה נוספת היא כי המגדלים אינם הגורם שדרכו זולג הקנאביס, אלא המשתמשים. אם זה נכון, הרי שגם אם המגדלים ייצאו קנאביס במיליארדי דולרים, הרי שהכמות שתגיע לצרכנים המורשים בשוק המקומי לא תשתנה, ולכן לא תהיה השפעה על הזליגה.

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר כי: "היצוא הוא לא כל כך מסוכן. התרופות שישראל מייצרת ומייצאת הן לפעמים גרועות יותר".

כבל סיכם כי: "אנחנו לא רוצים שאבי שמחון (היועץ הכלכלי לראש הממשלה) יהפוך לקברן הלאומי. כל חברי הכנסת ללא הבדל ידעו לעמוד מאחורי העניין הזה. הועדה רואה חשיבות רבה בגידול הקנאביס הרפואי שיתן מזור לחולים הארץ ובעולם. הועדה ממליצה כי ישראל תייצא את הקנאביס ולא תשמור לעצמה את הגידולים. ככל שנמהר בדבר זה כן היטב, כל יום שעובר שמישהו בעולם יצליח לפתח משהו דומה. זה כשלון שלנו כמדינה. הועדה תזמן את ראש הממשלה".