כלכלת גרמניה שכחה את הנשים העובדות מאחור

הנשים בכלכלה הגדולה באירופה פחות מועסקות ופחות מרוויחות לעומת הגברים, והדבר חושף אותן לסכנה של עוני בגיל הפנסיה ואף פוגע בצמיחה הכוללת של המדינה

קופאית ברשת המרכולים הגרמנית מטרו / צילום: רויטרס, Wolfgang Rattay
קופאית ברשת המרכולים הגרמנית מטרו / צילום: רויטרס, Wolfgang Rattay

בחמש השנים האחרונות, הכלכלה הפורחת של גרמניה ייצרה כה הרבה מקומות עבודה, שהאבטלה הפכה כמעט למושג מוזיאוני, אבל קבוצה אחת נשארה בצד הדרך: הנשים.

במדינה שנשלטת על ידי קנצלרית זה יותר מעשור, הנשים נשארו פחות מועסקות ופחות מרוויחות, והמגמה הזו כבר מעכבת את צמיחת המדינה, להערכת כלכלנים, כשהיא מחריפה את בעיית המחסור בכוח עבודה מיומן ויוצרת שכבה של גמלאים חסרי אמצעים.

"לגרמניה יש מעמד מוביל לא מזהיר בכל הנוגע לאפליית נשים בשוק העבודה", אמר מיכאל פרצשר, מנהל מכון המחקר הכלכלי DIW בברלין.

במונחים כלליים, הנשים בגרמניה הן חלק גדול יחסית מכוח העבודה ביחס למדינות אחרות, והשיעור שלהן עולה עם הזמן. אך מאחר שהגברים דומיננטיים במשרות מלאות בשכר גבוה, הנשים מיוצגות יותר מדי במשרות חלקיות בשכר נמוך.

הנשים הגרמניות עברו הכשרה והשכלה לפחות כמו עמיתיהן הגברים, לפי נתוני הממשלה, אבל השכר שהן מביאות הביתה נמוך יותר במקרים רבים, וסיכויי הקריירה שלהן נמוכים יותר.

אחת התוצאות היא שקצבאות הפנסיה של הנשים נמוכות, וכך הן יישארו, ביחס לגברים, ולכן הן חשופות לסכנת עוני בגיל המתקדם. בגרמניה קיימים פערי הפנסיה המגדריים שהם מהגדולים בעולם המפותח, לפי כריסטיאן גפרט, כלכלן ב-OECD. פנסיונריות בגרמניה מקבלות בממוצע 45% פחות מהקצבאות שמשולמות לפנסיונרים.

"חיוני שהנשים בגרמניה יעבדו יותר - גם במונחי שעות בשבוע וגם במונחי שנים - כדי שלא יגלשו לעוני בגיל הפרישה או יהיו תלויות בבני הזוג שלהן", אומר גפרט.

מה בדיוק מרחיק כה הרבה נשים גרמניות מתעסוקה מלאה?

אימהות היא אחד הגורמים. העדר מעונות יום בגרמניה ממלא תפקיד מכריע בהגבלת הנשים למשרות חלקיות, מאחר שיש יותר ביקוש מאשר היצע למקומות במעונות וגני ילדים לגילאי טרום חובה. גם ימי הלימוד בבתי הספר היסודיים נוטים להסתיים ב-1.30 בצהריים.

גם חוקים שאומצו בכוונה טובה של שיפור שיעורי הילודה בגרמניה מחזיקים את הנשים בבית. חופשות לידה במענקים נדיבים יוצרים תמריץ לאימהות צעירות לקחת חופשות ארוכות שמזיקות לקריירה שלהן, אומרים מומחים.

גורם נוסף הוא המסים. זוגות נשואים משלמים מס משותף, בשיעור נמוך יותר מבני גילם הלא נשואים, בין היתר בגלל הפרוגרסיביות התלולה של המערכת. אבל מצב זה מרתיע את המרוויח השני במשפחה, בדרך כלל האשה, מלעבוד יותר מפני שכל הכנסה נוספת כפופה לשיעור מס גבוה יותר.

סיום המשטר של דוחות מס זוגיים עשוי להגדיל את זמן העבודה של נשים בכ-280 שעות בשנה, לפי מחקר שהובילה ניקולה פוקס-שונדלן, פרופסורית לכלכלה באוניברסיטת פרנקפורט.

אבל האם הנשים הגרמניות מוכנות לעבוד יותר, אפילו עם תמריצים? הסקרים מראים שמרבית הנשים חושבות שאימהות לתינוקות וילדים קטנים לא צריכות לעבוד במשרה מלאה. הסטיגמה שעדיין מיוחסת לאימהות העובדות בגרמניה היא של "אימהות עורבות", שלא דואגות לצאצאים. לקנצלרית אנגלה מרקל, שמשרתה היא יותר ממלאה, מעולם לא היו ילדים.

אבל נשים בבית עולות ביוקר לכלכלה הגרמנית, בייחוד בגלל האוכלוסייה המזדקנת, שבה פחות עובדים צעירים תומכים במספר גדל והולך של גמלאים - בשוק עבודה הדוק שקיים בו ביקוש חזק לעובדים.

קרן המטבע הבינלאומית קוראת זה שנים לברלין לשפר את גישת הנשים לשוק העבודה כדי לסייע לממן את מדינת הרווחה היקרה כאשר מספר הגמלאים הולך וגדל. רק סגירת רבע מהפער בשיעורי התעסוקה של גברים ונשים תוסיף 83 מיליארד דולר לתמ"ג הגרמני מהשנה שעברה עד שנת 2025, לפי חישובי ארגון העבודה הבינלאומי.

אבל בגרמניה עתירת התעשייה, כמה מעסיקים אומרים שהם מתקשים לאתר מועמדות עם הכישורים שנחוצים להם. "קשה לאתר נשים מהנדסות", אומר כריסטיאן תילה, דובר של יצרנית המיכון פול הורן. החברה הזו דווקא מדגישה את הפנייה לשוק העבודה הנשי.

טיפול טוב יותר בילדים בגיל רך, שינויים במערכת החינוך, שינוי של תמריצי המס ויותר מאמצים של עסקים לשכור נשים יהפכו את שוק העבודה הגרמני לידידותי יותר לנשים. אבל האם הגישה של הגרמנים משתנה? כמה נשים עובדות אינן כה בטוחות בכך.

"אם את יכולה ללהטט בין משפחה לעבודה במשרה חלקית, מתייחסים אלייך בכבוד", אומרת אניה לאוריה, מהנדסת מכונות בפול הורן בעיר טובינגן בדרום מזרח המדינה. "אם את עובדת במשרה מלאה, את יכולה לשמוע פה ושם ביקורת".

נשים בגרמניה מרוויחות בממוצע משמעותית פחות מגברים
 נשים בגרמניה מרוויחות בממוצע משמעותית פחות מגברים