מה בין פוזננסקי-כץ לחיות

הסטנדרט לשופטת בביהמ"ש השלום גבוה מהסטנדרט לנשיאת העליון?

אילת שקד ואסתר חיות  / צילום: דוברות בתי המשפט
אילת שקד ואסתר חיות / צילום: דוברות בתי המשפט

"אם ייוודע על שופט שסרח, הוא לא יישאר שופט" - כך אמרה לאחרונה שרת המשפטים איילת שקד, על רקע פרשת מסרוני השופטת רונית פוזננסקי-כץ וחוקר רשות לניירות ערך. זו אמירה שנשמעת יפה, אבל היא לחלוטין בלתי ניתנת ליישום. אין ספק - לאיילת שקד עלה משהו לראש, היא מתנהגת ומדברת כשרה שהיא כל יכולה במערכת החוק והמשפט. זה נשמע בעיקר ילדותי, אבל גם מגוחך, מכיוון שהיא לא יכולה ליישם אמירה זו.

היא עצמה מוסיפה כי "אם יהיה צורך, אכנס את הוועדה לבחירת שופטים ונפעיל את סמכות ההדחה". כלומר - יש ועדה. כלומר - שקד לא יכולה להדיח על דעת עצמה. כלומר - היא גם לא יכולה להתחייב ש"הוא לא יישאר שופט".

היא יכולה רק להביא לוועדה, אבל היא מתנסחת כאילו הוועדה לא ממש רלוונטית. וזה לא יפה ולא נכון.

שקד לא יכולה

אבל אני רוצה לגלות לשרה שקד משהו שהיא חייבת לתת עליו את הדעת: אי-אפשר לפטר את השופטת פוזננסקי-כץ, מבלי לפטר גם את נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. תאורטית זה אפשרי, אבל חוקית ומוסרית זה לחלוטין לא תקין.

שופטת השלום חטאה בכך שהתכתבה עם צד בהליך. עכשיו, משההתכתבות פורסמה כולה, ברור ממנה שלא היה בה כלום. למרות זאת, אין בטחון שלא יהיה כלום, אם לשפוט על-פי התנהגות והתנהלות שקד.

חמאה על הראש

יותר מוזר שנשיאת בית משפט העליון, אסתר חיות, הצטרפה לשקד באיומים כלפי השופטת פוזננסקי-כץ. זה מקרה קלאסי של אדם היוצא אל השמש כשעל ראשו מרוחה חמאה. אל תשכחי, גברתי הנשיאה, שלפני זמן לא רב את נכשלת בחובתך החוקית והמוסרית לדווח על דבר עבירה עליו סיפרה לך השופטת לשעבר הילה גרסטל.

אני מכוון אל הסיפור לפיו היועץ אלי קמיר, באמצעות ניר חפץ, הציע לכאורה לגרסטל את העסקה של מחיקת תיקי שרה נתניהו בתמורה לתמיכה של ראש הממשלה במועמדותה לתפקיד היועצת המשפטית של הממשלה. גרסטל לא דיווחה על הצעה זו לרשויות. היא סיפרה על כך לחיות - שגם היא לא דיווחה. שתיהן נהגו בצורה שבהחלט אינה הולמת שופטים.

אין עילה לפיטורים

ברור שאי-דיווח על עבירה קשה יותר, חמור מחילופי מסרונים בלתי מזיקים עם צד למשפט. למרות זאת, גם חיות וגם שקד לוחצות בדרכים שונות על פוזננסקי-כץ להתפטר. למרות שאין כל עילה לכך. למרות שדווקא לגבי חיות יש עילה.

וזה לא שאני רוצה בפיטורי חיות. היא שופטת ראויה. אבל אני מתקומם על האפשרות שפוזננסקי-כץ תפוטר או תאולץ להתפטר, בעוד שחיות תמשיך בתפקידה כאילו לא קרה כלום. זה צריך לקומם גם את חיות וגם את שקד.