גיוס הון | פודקאסט

יזמים, כך תגייסו כסף לסטארט-אפ שלכם מ"חממות מדען"

02/06: דב ירקוני, נילסן אינובייט • אחרי שנים בתחום ההשקעות, מונה באחרונה דב ירקוני למנכ"ל חממת נילסן, שהשקיעה עד כה ב-22 סטארט-אפים ■ איך הוא מציע לגייס כסף מהחממות, ומה בכלל ההבדל בין חממה לאקסלרטור?

דב ירקוני / צילום: סופיה גלוק
דב ירקוני / צילום: סופיה גלוק

במבט ראשון, קונספט החממות בישראל מבלבל לא מעט יזמים בתחילת דרכם. מדובר בגוף שמשקיע כסף בסטארט-אפים - ממש כמו משקיע הון סיכון מן המניין - בסכומים שנעים בין חצי מיליון ל-700 אלף דולר. אלא שהשם "חממה" מטעה, וגורם לרבים לחשוב שמדובר בתוכנית אשר כוללת בעיקר עזרה ומנטורינג לסטארט-אפים.

לבלבול תורמת גם מעורבות המדינה, דרך הרשות לחדשנות - או בשמה הקודם המדען הראשי. הרשות מעניקה רישיונות לגופים פרטיים להפעיל את החממות, ומסייעת גם במתן מימון משלים - רוב המימון, למעשה - להשקעה של הגוף הפרטי. כל השקעה כיום בסטארט-אפ דרך חממת מדען מורכבת מ-15% כסף פרטי (אשר מגיע ממקימי החממה ו/או משקיעים מטעמם, אשר נהפכים לבעלי מניות בחברה) ו-85% כסף ממשלתי (מינוף של ההשקעה הפרטית מצד הרשות, אשר לא לוקחת אחוזים בחברה).

בפרק ה-6 של עוד פודקאסט לסטארט-אפים מספר דב ירקוני, מנכ"ל חממת נילסן, על הקונספט של חממות מדען וחשיבותן לתעשייה: "חלק נכבד מהאקוסיסטם לסטארט-אפים וחדשנות בישראל גדל בזכות תוכניות של המדען הראשי", הוא אומר. חממת נילסן אינובייט, כיום בניהולו של ירקוני, פועלת משנת 2013 בפארק התעשייה בקיסריה, מנהלת כ-35 מיליון דולר ומפעילה גם קרן להשקעות המשך במיזמים. עד היום תמכה החממה ב-22 מיזמים, והיא מדווחת כי 80% מהחברות שעברו בה גייסו גיוסי המשך.

לדברי ירקוני, "גופים כמו נילסן עוברים מהפכה ומחפשים טכנולוגיות חדשות וחדשנות - גם כלפי פנים, כלומר כדי לממש את אותן הטכנולוגיות בתוך הארגון; וגם כלפי חוץ - כלומר, אל מול רשת הלקוחות והנטוורק של נילסן. הם מחפשים טכנולוגיה ומוצרים שאפשר להביא ללקוחות שלהם, כדי להעלות מכירות, להיראות חדשניים ולרענן את השיח מולם".

לצד ההשקעה, חממות מדען רבות מתהדרות בכך שהן מסייעות לסטארט-אפים בהיבטים הקשורים בהקמת החברה. "אנחנו מעניקים לחברות משרד, שירותים פיננסיים ומשפטיים, וסיוע בפיתוח המוצר, הגעה ללקוחות, שיווק ופיתוח עסקי", מספר ירקוני. "לצד זאת - לחברות המקבלות השקעה מהמדען יש חובות, כמו נושא התקציב - קרי, ההשקעה הניתנת מכל חממה 'נפרסת' על תקופה של שנה וחצי עד שנתיים. בנוסף, ישנם דיווחים תקופתיים למדען".

באשר לכך, מבהיר ירקוני כי "אנו מבינים שהדברים מאתגרים ולפעמים אפילו מעיקים. ולכן יש את צוות החממה שמוודא שהדברים קורים בצורה שוטפת. וחוץ מזה, נדרשת חובת נוכחות - כלומר, לשבת במשרדים של החממה, כאשר כל חממה ממוקמת במקום אחר".

כיצד חממות בנויות וכמה כסף הן משקיעות? מה ההבדל בין חממה לאקסלרטור או תוכנית חדשנות? והכי חשוב - כיצד מקבלים השקעה מחממה? האזינו לפודקאסט, וגלו!

■ ■

"עוד פודקאסט" הינה תוכנית ליזמים בתחילת דרכים וכאלה המתעניינים ביזמות. במסגרת הפודקאסט, אנו מארחים דמויות מובילות בתעשיית הסטארט-אפים והחדשנות בישראל - לרבות משקיעי הון סיכון, יזמים ואנשי מקצוע אחרים - בכדי לאפשר למאזינים מפגש בלתי אמצעי עמם. בחלק מהתוכניות, אנו מאפשרים גם לקהל הרחב לשאול את האורחים שאלות שמעניינות אותם.

הפודקאסט הינו בשיתוף מערכת "גלובס", ובתמיכת Rise TLV.

את "עוד פודקאסט" מנחים תום בר-אב, מנהל השיווק והאקו-סיסטם ב-MassChallenge (האקסלרטור הגלובלי הגדול בעולם) וגיא קצוביץ', מייסד-שותף ב-Fusion LA (תוכנית האצה לסטארט-אפים ישראלים בלוס אנג'לס)