הסכמה כללית בסנאט: להקל על כניסת ישראלים לארה"ב

לא מדובר בפטור מאשרה, אלא בזכות לדלג על תורים בנמלי כניסה באמצעות עמדות ממוחשבות לבדיקת דרכונים ■ ההטבה מחייבת בדיקות רקע אינטנסיביות ותשלום בסך 100 דולר לחמש שנים ■ "מחווה במלאת 70 שנה להקמת המדינה"

עמדה ממוחשבת לבדיקת דרכונים / צילום: שאטרסטוק
עמדה ממוחשבת לבדיקת דרכונים / צילום: שאטרסטוק

כל מאה הסנאטורים בקונגרס האמריקאי קוראים לממשל טראמפ להתיר לאזרחי ישראל להשתתף בתכנית בינלאומית לזרוז הליכי הכניסה בארה"ב, במחווה לציון מלאת 70 שנה להקמת המדינה.

במכתב לשרת ביטחון המולדת, קריסטן נילסן, אומרים הסנאטורים, כי השתתפות ישראלים בתכנית, Global Entry Program, תהדק עוד יותר את שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לארה"ב ותאפשר לשירות המכס וההגנה על הגבולות - יחידה של המשרד לביטחון המולדת - להקדיש משאבים רבים יותר לטיפול בנוסעים שאינם ידועים לשלטונות.

יודגש, כי תכנית הכניסה המזורזת בנמלי תעופה בארה"ב אינה זהה לתכנית שפוטרת אזרחי מדינות מסוימות, בעיקר במערב אירופה, מהצורך להצטייד באשרות לארה"ב. ישראל מנסה שנים רבות להשתלב בתכנית זו ללא הצלחה, למרות פרצי הכרזות אופטימיות של שרים ישראליים לאורך השנים, לרבות ציוץ בטוויטר של שרת-המשפטים, איילת שקד, בנובמבר אשתקד, כי "סוגרים הסכם לביטול הוויזות".

תכנית הכניסה המזורזת יועדה במקורה לאנשי עסקים אמריקאים שמרבים לטוס לחו"ל. מי שמבקש להצטרף לתכנית חייב להגיש למשרד לביטחון המולדת מידע מקיף על עצמו וקשריו עם גורמים מחוץ לארה"ב ולהסכים לחקירות רקע ביטחוניות אינטנסיביות. העלות היא 100 דולר לתקופה של חמש שנים. אלה שעברו את משוכת הבדיקות זכאים לדלג על התורים הארוכים בנמלי הכניסה באמצעות עמדות ממוחשבות לבדיקת דרכונים. במרוצת השנים נפתחה התכנית לאזרחי כמה מדינות זרות: ארגנטינה, אוסטרליה, קנדה, קולומביה, גרמניה, הודו, מקסיקו, ניו-זילנד, פנמה, סינגאפור, קוריאה הדרומית, טייוואן ובריטניה.

את הפניה למשרד לביטחון המולדת יזמו הסנאטורים ג'יימס אינהוף, רפובליקאי מאוקלהומה, ומאזי הירונו, דמוקרטית מהאוואי. באווירה הפלגנית ששוררת בוושינגטון, החלטת כל הסנאטורים, ללא יוצא מהכלל, לחתום על המכתב היא התפתחות יוצאת דופן, שמעניקה למכתב משקל משמעותי.

"השתתפות של ישראל בתכנית לא רק תספק לנושאי דרכונים ישראליים חוויית ביקור נעימה יותר, אלא גם תתרום לביטחון הלאומי של ארה"ב באמצעות הגברת שת"פ דו-צדדי של הרשויות לאכיפת החוק בשתי המדינות", נאמר במכתב. החתומים מדגישים, שהזכות ליהנות מהליך כניסה מזורז תוענק רק לאחר בדיקות ביטחוניות קפדניות ביותר של הפונים הישראליים.

המכתב מציין, שישראל כבר משתתפת בגרסה "מוגבלת" של התכנית, על פי הסכם מ-2012, ושהיא נוקטת צעדים לקראת השתתפות מלאה בתכנית. "אנו קוראים לממשל להחיש את ההצטרפות המלאה של ישראל לתכנית ולדאוג לכך שאזרחים אמריקאים ייהנו מהטבה זהה בישראל".

1.4 מיליון אנשים רשומים בתכנית. במכתב הסנאטורים נאמר, כי ב-2016 ביקרו בארה"ב 410 אלף ישראלים, וביקוריהם תרמו לכלכלה האמריקאית 1.7 מיליארד דולר. למעשה, ישראל היא אחד מ-25 שוקי היצוא הגדולים ביותר של תעשיית התיירות האמריקאית, על פי נתוני משרד המסחר. יחד עם זאת, נתונים של אגודת סוכני הנסיעות בארה"ב מצביעים על ירידה במספר התיירים מישראל. בשלב זה, רק 6.7% מכלל התיירים הישראליים מגיעים לארה"ב. "אנו יכולים לעשות יותר כדי למשוך מבקרים מישראל וחברות בתכנית לזירוז הליכי הכניסה היא דרך משמעותי לקדם את פניהם בברכה", אומרים הסנאטורים.