הקרב על מומחי AI: החוקר הראשי של אמזון ערק לגוגל

גוגל / צילום: שאטרסטוק
גוגל / צילום: שאטרסטוק

אשווין רם, חוקר הבינה המלאכותית הראשי של העוזרת הוירטואלית אלכסה של אמזון, עזב את ענקית הטכנולוגיה לטובת ענקית אחרת - גוגל. בתפקידו החדש הוא יכהן כמנהל הטכני של הבינה המלאכותית בענן של גוגל. מיעוט מומחים בבינה מלאכותית בעולם גורם למלחמה קשה על טאלנטים בתעשייה. לפי אתר קוורץ, מנהלים כמו רם, שעבדו על הטכנולוגיה הזו עוד לפני שהפכה לכל כך פופולרית, הם אפילו נדירים יותר.

למרות הדרישה הגוברת, הזמן הרב שנדרש כדי להכשיר מומחים חדשים מצביע על כך שהבעיה לא תיפתר בקרוב, ומעברים כאלה של מומחים בין חברות הוא תולדה של הסיטואציה.

רם הודיע על השינוי בפוסט בלינקדין בו כתב כי "לגוגל יש כנראה את הבינה המלאכותית הטובה ביותר בכדור הארץ, התפקיד שלי הוא לעזור לשפר אותה אפילו יותר, ולהפוך אותה לזמינה לכולם". במשרה החדשה שלו רם לא יתמקד בצרכנים אלא במפתחים. גוגל מעוניינת להפוך את הפיתוחים ב-AI לנגישים למפתחים כך שיוכלו להשתמש בהם בשירותים ובאפליקציות שהם מציעים.

גוגל מגייסת באופן פעיל אנשים מוכשרים בתחום הבינה המלאכותית, והתחרות עם ספקי ענן אחרים כמו אמזון ומייקרוסופט הופכת לקשה. ב-2016, גוגל גייסה את המומחית בזיהוי תמונות פיי-פיי לי מאוניברסיטת סטנפורד ואת ג'יה ליפ, שהייתה ראש המחקר בחברת סנאפ לעסק הענן שלה.

ההיצע הדל מול הביקוש הגובר למומחים בבינה מלאכותית הוא בעיה גלובלית שגורמת למלחמה אמיתית על עובדים בקרב ענקיות הטק, ולמשכורות מנופחות מאוד. אפשר להניח שגם במעבר הנוכחי בין החברות מעורב שכר גבוה ומפתה מאוד.

רם הוא בעל תואר דוקטורט במדעי המחשב עם התמחות בבינה מלאכותית מאוניברסיטת ייל, וניסיון עשיר של שנים רבות באקדמיה ובתעשייה, וגוגל היא חברה שיכולה להרשות לעצמה להציע כסף רב לעובדים בהם היא מעוניינת. קאי פו לי, שעמד בראש גוגל בסין, אמר בפורום הכלכלה העולמית בדאבוס כי "גוגל משלמת מיליון דולר לסופרסטארים האלה" בהתייחסו למומחי AI, והערכות גורסות כי החוקרים הבולטים בתחום מרוויחים מיליוני או עשרות מיליוני דולרים תוך 4-5 שנים במשרה.