בשבוע הבא: דיון בוועדת הפנים על הארכת פעילות הותמ"ל

חוק הותמ"ל שחוקק בשנת 2014 ביוזמת שר האוצר דאז, יאיר לפיד, קבע כי מדובר בהוראת שעה למשך ארבע שנים עם אפשרות להארכה ■ לוותמ"ל מתנגדים רבים בקרב ארגוני סביבה, התארגנויות תושבים, השלטון המקומי והמגזר הכפרי

ועדת הפנים והגנת הסביבה תדון בסוגיית הארכת חוק הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור ביום רביעי הבא, כך נקבע בלוח הזמנים של הוועדה. עוד נציין כי לצד הדיון בהארכת החוק, צפויה הוועדה לדון גם בהצעה לסדר היום הנוגעת להתנגדות לפעילות הותמ"ל ולטענות כי היא לא מובילה עדיין לבנייה בפועל של דירות, את ההצעה לסדר היום העלו חברי הכנסת דב חנין (הרשימה המשותפת), מוסי רז (מרצ), יעל כהן-פארן (המחנה הציוני), אורי מקלב (יהדות התורה) ויעקב מרגי (ש"ס). במקביל, הוועדה גם תדון בהתנגדות לתוכנית הותמ"ל הפתח תקווה-כפר סירקין, דיון ביוזמת חברי הכנסת נחמן שי (המחנה הציוני), שרן השכל (ליכוד) ומרדכי יוגב (הבית היהודי).

נזכיר כי הותמ"ל היא וועדה מיוחדת בעלת סמכות של וועדה ארצית לתכנון, שפועלת במקביל לוועדות המחוזיות לתכנון ובנייה. חוק הותמ"ל שחוקק בשנת 2014 ביוזמת שר האוצר דאז, יאיר לפיד, קבע כי מדובר בהוראת שעה למשך ארבע שנים עם אפשרות להארכה. כעת, שמועד פקיעת תוקף הוועדה מתקרב, מבקשים במשרד האוצר להאריך את תוקפה. הליך אישור הארכת התוקף מחייב את וועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בראשה עומד היום חבר הכנסת יואב קיש (ליכוד), לקיים דיון בנושא. לאחר אישור הוועדה את הארכת תוקף החוק בשנה נוספת, גם מליאת הכנסת תצטרך לאשר את הארכת תוקף החוק ורק אז הוועדה תוכל להמשיך ולפעול שנה נוספת.

נזכיר כי לוותמ"ל מתנגדים רבים בקרב ארגוני סביבה, התארגנויות של תושבים שהבולטת בהם היא מטה המאבק לבינוי שפוי, וגם נציגות רחבה של השלטון המקומי והמגזר הכפרי.

רק לאחרונה שלחו נציגי השלטון המקומי, יושבי הראש של פורום 15 הערים הגדולות, מרכז השלטון המקומי ומרכז המועצות האזוריות, מכתב ליו"ר וועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת ח"כ קיש בו הם מביעים את התנגדותם להארכת פעילות הוועדה המיוחדת. במכתב, עליו חתומים ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות חיים ביבס ועמיר ריטוב, ראש המועצה האזורית לב השרון, כתבו השלושה כי: "אנו קוראים לוועדה לבחון לעומק את ההשלכות המדאיגות הצפויות לעתידה התכנוני של מדינת ישראל, לשוק הדיור, לרשויות המקומיות ולכלכלה המקומית, לשטחים הפתוחים והחקלאיים ולאיכות החיים של תושבי ישראל, אם תוארך פעילות הותמ"ל במתכונתה הנוכחית...אנו סבורים שאין כל צורך או מקום בהארכת פעילות הותמ"ל. למצער, ניתן לשקול את צמצום סמכותה ומיקוד פעילותה בקידום תכניות התחדשות עירונית רחבות היקף, ובקידום תכניות גדולות אחרות, ובלבד שניתנה לכך הסכמה מלאה של כל הרשויות המקומיות הרלבנטיות".

עמיר ריטוב, יו"ר מרכז המועצות האזוריות וראש מועצת לב השרון, התייחס היום לקביעת מועד הדיון ואמר: "חוק הותמ"ל החל לפעול בשנת 2014, תוך הבטחה לפתור את מצוקת הדיור בישראל. גם אנחנו, תושבי המועצות האזוריות, מבינים את המשבר, דואגים לדור ההמשך ובעד בינוי, אך לא על חשבון פגיעה קשה ומיותרת בענף החקלאות ובשטחים הפתוחים של כלל תושבי ישראל. מאז החל החוק לפעול, הופקעו עשרות אלפי דונמים של אדמות חקלאיות - ונבנו אפס יחידות דיור בפועל. חקלאים איבדו את פרנסתם ומפעל חייהם כדי שבמשרדי הממשלה יוכלו לנפנף בנתוני שווא. בינתיים, מרכזי הערים הופכים מוזנחים וישנים, בעוד הותמ"ל מקדם הקמת שכונות חדשות בשוליהן, תוך תכנון לקוי של תחבורה ותשתיות - ויצירת מכת פקקים.

"החקלאות והשטחים הפתוחים בדרך להיעלם, הביטחון התזונתי, התוצרת החקלאית, השדות, הגידולים הייחודיים - כולם עתיד להיכחד בשל חוק דורסני שנכשל וכעת עשוי לקבל הארכה בשנה נוספת. הותמ"ל הרסני ופוגע בדמוקרטיה, רק כדי ליצור אשליה של התקדמות ולהציג דירות על הנייר. התכניות המקודמות בו, ללא שיתוף הרשויות המקומיות, הן בכייה לדורות. יחד עם מרכז השלטון המקומי ופורום ה-15, וכשמאחורינו עשרות ראשי ערים ומועצות, נגיע לדיון בהארכת החוק בכוחות מלאים על מנת להציג את התמונה האמתית ולדרוש מוועדת הפנים לבטל את הארכת הותמ"ל".

עו״ד עמית יפרח יו״ר אגף קרקעות והיועץ המשפטי של תנועת המושבים אמר היום: "איננו מופתעים מכוונתו של יו״ר ועדת הפנים להאריך את חוק הותמ״ל לצערנו הרכבת נוסעת ללא קטר ומבלי לעצור בתחנה הנדרשת כעת , עמדתנו ברורה וחד משמעית ואף נשלחה לשר האוצר וליו״ר ועדת הפנים ובה טענו כי זו העת לעצור ולבחון את המשך הותמ״ל , חייבת להיות חזרה לתכנון שפוי המכיר בחשיבות המרחב הכפרי ובצורך לשמר את הקרקע החקלאית הסמוכה לערים , חשוב להדגיש מבדיקות שנעשו עולה כי קיים מלאי תכנוני מספיק וצריך להסיט את הגדלת ההיצע גם להתחדשות העירונית ולמיצוי המלאי התכנוני הקיים בתוך הערים אנו נדרוש בועדה כי לא יוארך הצו ואם נצטרך גם נעתור לבג״צ עד אשר דרישתנו לשנות כיוון ולחזור לתכנון שפוי ולתת הגנה מוגברת לקרקע החקלאית ולשטחים הפתוחים תתקבל".

במקביל, גם באיחוד החקלאי מתנגדים להארכה. לדברי מזכ"ל האיחוד החקלאי, דודו קוכמן: "הותמ״ל נכשל בתפקידו המרכזי ועליו להתרכז בפינוי בינוי תוך סיוע לראשי הרשויות לבצע את תפקידם ולא להלך עליהם אימים מצד אחד ולרפד אותם בהסכמי גג שערורתיים מצד שני. לאחרונה פניתי במכתב לשר האוצר בדרישה לבטל את חוק הותמ"ל. אני קורא לקדם תכנון כוללני ומושכל תוך ניצול יעיל של הקרקע, המביא בחשבון את כלל צרכי מתחמי הדיור - תחבורה, חינוך קהילה, חקלאות וסביבה".