ההר הוליד עכבר: החברות הזרות יבנו רק 1,500 דירות בשנה

לאחר תהליך ארוך אישרה המדינה שש חברות בנייה זרות ויבוא של 6,000 עובדים - אך כעת מתברר שההשפעה על שוק הדיור תהיה שולית

יואב גלנט / צילום: איל יצהר
יואב גלנט / צילום: איל יצהר

תוכנית העבודה של הממשלה
 תוכנית העבודה של הממשלה

התחלות בנייה, התחדשות עירונית, מחיר למשתכן וגם שילוב חברות זרות בבנייה למגורים בישראל. כל הנושאים הללו הקשורים לענף הנדל"ן, ונוספים, מקבלים ביטוי בתוכנית העבודה השנתית של משרדי הממשלה לשנת 2018. התוכנית המלאה שפורסמה לאחרונה כוללת את הנתונים המעודכנים לגבי כל תחום לשנת 2017 ולצידם הערכות ויעדים לשנת 2018. מעניין לראות כיצד לעיתים מדובר ביעדים שאפתניים, ספק לא ישימים, ולצדם יעדים שמעידים שגם במשרדי הממשלה הבינו שהצהרות גדולות לעיתים לא מבשילות בסופו של דבר למעשים.

נתחיל בהתחלות הבנייה. על פי נתוני 2017 והצפי ל-2018, במשרד האוצר מכוונים גבוה מאוד. על פי החוברת, בשנת 2017 התחלות הבנייה עמדו על כ-54 אלף יחידות דיור (מכיוון שהלמ"ס טרם פרסמה את הנתון המלא לשנת 2017, ככל הנראה מדובר בהערכה; באוצר אמרו שמדובר באומדן שגובש יחד עם התאחדות בוני הארץ), ולמרות שנראה שהתחלות הבנייה דווקא נמצאות בירידה, במשרד האוצר צופים בתוכנית העבודה כי ב-2018 הן ירשמו עלייה משמעותית של כ-11%, ויגיעו ל-60 אלף יחידות דיור.

עוד בפרק הרלוונטי של משרד האוצר, נראה שהיקף החתימה של המדינה על הסכמי הגג צפוי לרדת. אם על פי תוכנית העבודה בשנת 2017 כללו הסכמי הגג כ-178.2 אלף יחידות דיור, התחזית ל-2018 נמוכה בהרבה - 75 אלף יחידות דיור בלבד. ייתכן שגם במשרד האוצר הבינו שחתימת הסכמי הגג צריכה להיות מבוקרת יותר. ממשרד האוצר נמסר בהקשר זה: "הסיבה למספר נמוך יותר של יחידות דיור היא כי כבר חתמנו על הסכמי גג עם רוב הערים הרלוונטיות".

התחדשות עירונית במספרים גבוהים

בתוכניות העבודה של משרד הבינוי והשיכון, ניתן למצוא פרטים מעניינים על תוכנית מחיר למשתכן, תחום ההתחדשות העירונית וגם מכרזי 'תכנן ובנה' ונתוני הפעילות הצפויים של החברות הזרות בישראל.

תוכנית 'תכנן ובנה' שאושרה עוד ב-2016 קובעת שיטה חדשה של מכרז הכולל עבודות תכנון ובנייה נרחבות על ידי גורם אחד, שיהיה אמון הן על התכנון והן על הבנייה (גם של התשתיות). למרות שבמשרד הבינוי והשיכון תלו תקוות בתוכנית הזו, ואף ייעדו את המכרזים לחברות זרות שיגיעו מחו"ל, המכרז הראשון שפורסם בשנת 2017, בחריש, הניב הצעה אחת בלבד, של חברה ישראלית, שפיר. על פי תוכנית העבודה, השיטה החדשה לא עומדת לתפוס תאוצה - בשנת 2018 צפויים להתפרסם רק שני מכרזים נוספים במסגרת הזו.

במקביל, פעילות החברות הזרות בישראל הייתה הבטחה נוספת של הממשלה להגדלת היקפי הבנייה ואף ייעול הבנייה והפחתת מחירים בתחום הביצוע. המדינה בחרה בהליך ארוך, שש חברות שיוכלו להגיע ולעבוד בישראל ולהביא 1,000 עובדים כל אחת. דהיינו, החברות הזרות היו אמורות להגיע לפעילות משמעותית בישראל. אולם עד כה הדבר לא קרה, וגם בתוכנית העבודה, משרד הבינוי והשיכון נוקב בצפי של 1,500 יחידות דיור בלבד שייבנו על ידי חברות זרות במהלך 2018.

הפרק הרלוונטי למשרד הבינוי והשיכון מתייחס גם לתוכנית הממשלתית מחיר למשתכן. על פי הנתונים, ב-2017 הוגרלו 32,623 דירות לזכאי מחיר למשתכן אולם בשנים הבאות נראה שהצפי הוא למספר נמוך יותר של יחידות דיור. כך, ב-2018 עומד הצפי על 21 אלף יחידות דיור וב-2019 על 25 אלף. נזכיר כי מספר הזכאים לתוכנית מחיר למשתכן עומד על למעלה מ-110 אלף משקי בית, וייתכן ובמשרד הבינוי מבינים כי זה עתיד להיות מספר יחידות הדיור שהמדינה תצליח לשווק במסגרת התוכנית.

במקביל, נתוני השיווק במסגרת מחיר למשתכן (מכרזים שנסגרו בהצלחה) מעידים כי במהלך 2017 שווקו רק 9,687 יח"ד במסגרת התוכנית הממשלתית. והיעד ל-2018 הוא גדול הרבה יותר ועומד על בין 15 ל-16 אלף יחידות דיור. כעת נצטרך להמתין ולראות האם היעד אכן ריאלי.

נושא נוסף שזוכה להתייחסות במסגרת תוכנית העבודה הוא תחום ההתחדשות העירונית. על פי הנתונים, בשנת 2017 אושרו במסגרת תוכנית פינוי בינוי ברחבי הארץ 7,700 יחידות דיור והיעד לשנת 2018 הוא יעד שאפתני של 16 אלף. בתוכנית העבודה ניתן למצוא גם התייחסות למספר יחידות הדיור החדשות בפרויקטים אלו (בניכוי הדירות הישנות שדייריהן מקבלים דירות חדשות). גם כאן מדובר ביעד שאפתני לשנים הבאות. אם בשנת 2017 עמד המספר על 5,200 דירות חדשות בלבד, בשנת 2018 מדובר על 12 אלף, ב-2019 על 13 אלף יוב-2020 על 15 אלף.

נזכיר כי בתוכנית האסטרטגית לדיור שאישרה הממשלה, תחום ההתחדשות העירונית אמור להוות חלק משמעותי מהיצע הדירות העתידי. המספרים בתוכנית העבודה מכוונים ליעד זה, אולם גם בה מצוין כי מדובר ביעד שאפתני מאוד והקשיים ביישום תוכניות התחדשות אלה עשוי להביא לאי העמידה ביעדים.

"יפורסמו עוד מכרזים"

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה לכך שרק שני מכרזים פורסמו במסגרת תוכנית 'תכנן ובנה': "אם יהיו הצעות רבות, יתפרסמו מכרזים נוספים. בנוסף, בכוונת המשרד להוציא קול קורא לרשויות בנושא. במטרה להוסיף רשויות נוספות".

בכל הקשור למספר הדירות שצפויות להיבנות על ידי חברות זרות נמסר כי "המספר שבתוכנית הוא של דירות בפרויקטים שכבר נחתמו או על סף חתימה ושיש ודאות גבוהה שיהיו בבנייה במהלך 2018".

בתשובה לשאלה מדוע היקף הדירות שיוגרלו לזכאי מחיר למשתכן ב-2018 נמוך מב-2017, נמסר: "ב-2017 התקבלה מדיניות לפיה גם דירות שנמצאות בשלבים ראשוניים ייכנסו להגרלות, ולכן כמות הדירות היתה גדולה מאוד. היעד לשנת 2018 מתייחס להגרלת דירות אשר מכרזי השיווק שלהם נסגרו לאחרונה או צפויים להיסגר בקרוב. גם יעד של 21 אלף יחידות דיור הינו גבוה".

בכל הנוגע למספרי הדירות הגדולים הצפויים בהתחדשות עירונית נמסר: "הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית סימנה יעד שאפתני אך בר השגה. היעד יושג באמצעות הסרת חסמים, קידום תוכניות וסיוע בתיקצוב המינהלות העירוניות אשר הוקמו ברובן בשנתיים האחרונות".