אל-על מגששת למעבר מעל שמי סעודיה; ומה אומרים בשב"כ?

לפי פרסומים ברויטרס, מנכ"ל אל-על, גונן אושיסקין, פנה בנושא לארגון התעופה העולמי IATA ולראש הממשלה ■ שב"כ: "ככל שאל-על תקבל אישור לנתיב הטיסה המבוקש, נבחן את הבקשה לגופה"

אל על נחיתה  787 / צילום: סיון פרג'
אל על נחיתה 787 / צילום: סיון פרג'

עוד בטרם אושר רשמית כי אייר אינדיה תוכל להפעיל טיסות מעל שמי סעודיה, למרות שמוקדם יותר החודש פרסמנו כי החברה כבר שריינה לעצמה "סלוט" (חלון טיסה) ל-15 במארס מתנב"ג - אל-על פונה לגופים בינלאומיים בארגוני התעופה במטרה שיסייעו לה לטוס מעל שמי הממלכה ולהתחרות מול אייר אינדיה.

מסלול כזה מקצר את משך הטיסה להודו בשעתיים וחצי, והוא יעמוד על טיסה של כ-5.5 שעות לעומת 7.5 שעות לפי המסלול שאל-על מבצעת בטיסותיה למובמאי.

אייר אינדיה מתכוונת להפעיל טיסות ישירות לדלהי, ועבורן היא תקבל מענק של מאות אלפי שקלים ממשרד התיירות. טיסות מקוצרות כאלה ישפיעו על עלויות הטיסה לחברת התעופה ועל מחירי הטיסה לנוסעים.

לפי פרסומים ברויטרס, מנכ"ל אל-על, גונן אושיסקין, פנה לארגון התעופה העולמי IATA ולראש הממשלה בנושא. במקרה שהסעודים יאפשרו לחברת התעופה לעבור מעל שמי הממלכה, הטיסות למזרח הרחוק, מזרחית להונג-קונג, יוכלו להיות קצרות ויעילות יותר. גם קתאי פסיפיק המפעילה טיסות לישראל עושה עיקוף ולא עובדת מעל שמי סעודיה, שלא מתירה בשלב זה מעבר של טיסה ישירה מישראל מעל שמיה.

נדגיש - אישור כזה לא ניתן עדיין לחברת תעופה זרה, לא כל שכן לחברה תעופה ישראלית. לפי הפרסום ברויטרס, אל-על טרם קיבלה מענה לפנייתה מ-IATA. באל-על לא מגיבים לדברים. 

ומה אומרים בשב"כ? 

עוד נציין כי במקרה שאל-על תקבל אישור כזה מסעודיה, היא תצטרך לעבור את משוכת השב"כ, האמון על בטיחות הטיסה של החברות הישראליות. לבקשת "גלובס" הגיבו בעניין זה בשב"כ כי "הענקת היתר הפעלה לחברת תעופה הוא בסמכותה של המדינה מעליה עובר נתיב הטיסה, במקרה הנדון ערב הסעודית. ככל שחברת אל-על תקבל אישור לנתיב הטיסה המבוקש, שב"כ יבחן את הבקשה לגופה בהיבטים הנוגעים לתפקידו באבטחת התעופה בישראל". 

אפשר להבין מתגובת השב"כ שהוא מצנן את ההתלהבות. דרישות האבטחה של חברות התעופה הישראליות רק מתגברות לנוכח אירועים ביטחוניים ואזהרות. האם השב"כ יאפשר לחברה ישראלית לטוס מעל שמי מדינות עוינות, לרבות העובדה שבמטוסי החברות ישובים טייסי צה"ל? תרחיש כזה נראה דמיוני בשלב זה.

מבחינת חברות התעופה, הטענה היא שהישראלים ממילא טסים מעל שמי מדינות עוינות בטיסות קונקשן, למשל דרך טורקיה או ירדן. ועדיין, נוכחות הטייסים יכולה להיות סיבה מספקת שלא לאפשר להם סיטואציה של נחיתת חירום בנמל תעופה באיראן.