נציג העובדים בצמרת בזק הפך ללשון מאזניים במאבק השליטה

סיטואציה מורכבת וסבוכה במאבק בצמרת בזק: כרגע מחולק הדירקטוריון 4-4 בין שלמה רודב ודוד גרנות, ומי שיכריע ביניהם צפוי להיות רמי נומקין - הדירקטור מטעם עובדי החברה ■ ישיבת דירקטוריון בזק למינוי הדירקטורים החדשים נדחתה למחר

המאבק על השליטה בבזק ועל תפקיד יו"ר החברה עובר בהרכב דירקטוריון בזק. ונכון לעכשיו, מדובר במצב מורכב וסבוך - תשעת הדירקטורים מחולקים באופן הבא: ארבעה מצד אחד, התומכים ביו"ר הנוכחי דוד גרנות. וארבעה בצד השני התומכים בשלמה רודב, נציג חברת ביקום - בעלת השליטה בבזק. כך שלשון המאזניים שיכריע את הכף הוא קולו של הדירקטור מטעם העובדים: רמי נומקין.

לאחר שהתברר כי זאב וומברנד ביחד עם היו"ר הזמני דוד גרנות גיבשו קואליציה ביחד עם הדירקטורים החיצוניים מודי קרת וטלי סימון, נותר נומקין כלשון מאזניים - היות ובצד השני של הדירקטוריון ישנם גם כן ארבעה דירקטורים נציגי ביקום: דורון תורג'מן, שלמה רודב, תמיר כהן, וג'וש רוזנצוויג (דירקטור בלתי תלוי, שתומך בביקום).

לבחירה ביו"ר בזק תהיה משמעות מבחינת השליטה העתידית בחברה. כזכור, קבוצת סיידוף בראשות נתי סיידוף ותמיר כהן, הגיעה להבנות עם הבנקים לגבי רכישת קבוצת יורוקום ובתוכה גם קבוצת בזק. אלא שקבוצת סיידוף עומדת בפני בעיה: החברה מאיימת כי אם לא ימונה יו"ר מטעמה (רודב) - היא תיסוג מהעסקה.

נכון לעכשיו, קיימת התנגדות בקרב חלק מהדירקטוריון למועמדותו של תמיר כהן - נציג ושותף בסיידוף - כדירקטור, מה שייאלץ את הקבוצה למנות במקומו את עמי ברלב. כהן ממתין לאישור של משרד התקשורת ולבדיקות של בזק, אחרי שקורות החיים שלו סיפקו מידע מועט מדי לגבי ניסיונו.

יש להניח שהמשרד לא ישלים את הבדיקה עד ליום שני ולכן המינוי שלו יידחה. בהקשר זה נסביר כי כהן התבקש לעבור אישור חריג על-ידי משרד התקשורת, היות והוא אמור להיות שותף ובעלים ולא רק דירקטור.

בעקבות התפטרות שלושת הדירקטורים בני משפחת אלוביץ, המסובכים ונחקרים בפרשת 4000, אמורה ביום שני ביקום למנות את שלושת הדירקטורים במקום האלוביצים. נכון להיום לא נראה שתהיה הצבעה על מינוי יו"ר קבוע לחברה - מה שאומר שהמינוי המתוכנן של רודב לתפקיד היו"ר יידחה ככל הנראה לאחת הישיבות הבאות. לא מן הנמנע גם שרודב יובא לאישור לאחר האסיפה הכללית של בזק בחודש מאי, ששם הוא ממילא אמור לעלות להצבעה כמו יתר הדירקטורים של ביקום.

העובדים דורשים התחייבות

אלא שלא רק סיידוף היא צד בעניין. בקרב העובדים ישנה תחושה שקבוצת סיידוף-ביקום גוררת רגליים בכל הקשור להבנות שלה מול העובדים ושמירת זכויותיהם ברגע שתשלים את העסקה. כאמור, כוחם של העובדים הוא באמצעות הצבעתו של הדירקטור נומקין.

כרגע הנטייה של העובדים היא אמנם לתמוך בשלמה רודב, נציג סיידוף-ביקום, זאת על רקע התחושה של העובדים שבזק נמצאת במשבר קשה ולכן הם מאמינים שהניסיון של רודב בעת הזאת הוא קריטי. אלא שהעובדים גם משאירים פתח יציאה - הם הצהירו כי אינם פוסלים תמיכה בגרנות או כי יש להם התנגדות לראותו בתפקיד היו"ר.

העובדים, מבחינתם, דורשים להבטיח את איתנותה הפיננסית של בזק, להתחייב להשקעות, ולהעניק אופציות ובונוסים לעובדים, כמו גם לבסס את פעילותה של החברה שתהיה חברה ישראלית שתפעל מישראל ולא מחו"ל.

בקבוצת סיידוף-ביקום, לעומת זאת, נמנעים בשלב הזה לחתום על הסכם מול העובדים היות והם חוששים שהדבר ישבש להם את האישור הסופי לעסקה בבית המשפט ב-30 במארס אצל השופט איתן אורנשטיין. בקבוצה חוששים כי הגעה לבית המשפט כאשר העובדים כבר סגורים כתומכים שלהם - היא בבחינת לרתום את הסוסים לפני העגלה, דבר שבית המשפט לא יאהב.

על פי הערכות, בקבוצת סיידוף מעבירים מסר דומה לדירקטוריון - תוך שהם מבהירים כי רודב הוא לא מועמד של סיידוף אלא מועמד של ביקום. בכך היא מבקשת לנתק את רודב כמי שפועל לפי האינטרסים של סיידוף.

בתוך כך נשמעת ביקורת חריפה גם כלפי הדירקטורים מודי קרת וטלי סימון, שלכאורה יוצאים נגד מהלך שמסדיר את מכירת מניות יורוקום כבעלת השליטה בבזק. נזכיר, שניהם היו דירקטורים שבלשון המעטה לא דאגו לטובת הציבור בעסקאות בעלי העניין הנחקרות בימים אלו ברשות לניירות ערך.

הם דאגו בעיקר לאינטרסים של יורוקום ושאול אלוביץ, ועל מעורבותם באישור העסקאות הנחקרות בזק-yes ובעסקת חלל טרם נאמרה המלה האחרונה. קרת היה מקורב מאוד לאלוביץ למרות שהוא מתפקד כדירקטור חיצוני בבזק, ופעל למענו בדרכים יצירתיות שנחקרו ברשות לניירות ערך לעומק.

העובדה שהם השתתפו לאחרונה בפגישה בבית ההשקעות פסגות שעומד מאחורי הניסיון למנות את גרנות כיו"ר, מציירת אותם כמי שהחליפו צד. צחוק הגורל, אגב, הוא שדוד גרנות בעצמו הביע אי שביעות רצון מהתפקוד של הדירקטורים בעסקאות בעלי העניין, ורמז שהם צריכים להתחלף.

עם כל הנאמר - הערכות הן שיהיה קשה מאוד למנוע את בחירת רודב ליו"ר. בביקום משוכנעים שכל הדירקטורים יבינו בסופו של דבר שהמינוי של רודב הוא הדבר הנחוץ לבזק בעת הזאת ויתיישרו עם הבחירה.

בזק
 בזק

בדרך לתפקיד היו"ר: רודב יתייצב בדירקטוריון?

שלמה רודב, המועמד לתפקיד יו"ר בזק מטעם קבוצת ביקום, שהה בשבועות האחרונים בטיול בחו"ל וכל ההתעסקות סביב מינויו נוהלה עמו בשיחות טלפון. אם יאושר בישיבת הדירקטוריון ביום שני כחבר דירקטוריון - הוא צפוי להיקרא בו ברגע גם להשתתף בישיבה. יש לציין כי יחסיו עם ועד העובדים בבזק טובים מאוד וקיימת הערכה הדדית רבה ביניהם.

העובדים בבזק מאוד מודאגים ממה שעובר על החברה. הכותרות על השחיתויות מצד בעלי השליטה חשפו בפניהם תמונה קודרת. לכן הם משוכנעים שלאור הניסיון הקודם של שלמה רודב כיו"ר בזק, והיותו מוערך בשוק התקשורת - הוא האיש המתאים לייצב את החברה בסערה שפוקדת אותה בימים אלה.

גרנות, מבחינתם, הוא איש ראוי לא פחות לתפקיד. הקשר בין גרנות לבין הדירקטור זאב וומברנד, שפועל למינויו, הולך שנים לאחור. מצד שני, גרנות "איבד נקודות" בקרב העובדים בשל המעורבות של בית ההשקעות פסגות בניסיונה למנות אותו ליו"ר לחברה - זאת מבלי להבטיח שיש בעל שליטה.