באיחוד האירופי התכוננו חודשים להכרזת המלחמה של טראמפ

באירופה התארגנו מהר לרפורמות של טראמפ, ובסוף השבוע אמרה מרקל כי תאיץ את המגעים לשיתוף-פעולה עם הצרפתים בכל הנוגע להפחתות מס

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

לזכותה של קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אפשר לומר שהיא ראתה בזריזות לאן נושבת הרוח. שלושה ימים בלבד אחרי שנפגשה עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בפסגת ה-G7 האחרונה במאי יצאה מרקל לתקשורת ושמה קץ בכמה משפטים לעליונות שהייתה לברית הטרנס-אטלנטית במדיניות החוץ והביטחון של גרמניה. "במידה רבה, הזמנים שבהם יכולנו לסמוך לגמרי על אחרים נגמרו", אמרה מרקל בפשטות, אחרי יומיים עם טראמפ באיטליה, "עלינו להילחם על העתיד שלנו בעצמנו, למען הגורל שלנו כאירופאים".

גם בסוף השבוע הגיבה מרקל במהירות לציוצים של טראמפ, שהכריזו על הטלת מכסי מגן על פלדה ואלומיניום שייובאו לארה"ב ועל איום להטיל מסים על כלי רכב אירופיים המיובאים לארה"ב. כבר אתמול (שבת) בצהריים פירסמה מרקל וידיאו קצר, שבו הבטיחה להחיש את השיחות עם צרפת על רפורמת מס חברות שתתחרה בזו שמקדם טראמפ.

המסר היה ברור: אם טראמפ רוצה מלחמת סחר, הוא ימצא מולו איחוד אירופי מגובש, לא מדינות נפרדות.

גם נציבות האיחוד האירופי זינקה לפעולה. "לא נעמוד בחיבוק ידיים כאשר התעשייה שלנו נפגעת מצעדים לא הוגנים המסכנים אלפי משרות אירופיות", אמר עוד שלשום נשיא הנציבות, ז'אן-קלוד יונקר. נציבת הסחר של האיחוד, השוודית ססיליה מאלסטרום, הודיעה באופן מיידי על תוכנית בת שלושה צעדים: הראשון, להטיל מכסי מגן על שורה של מוצרים אמריקאים המיובאים לאיחוד בשווי 2.8 מיליארד אירו, שהוא בערך שווי הפלדה והאלומיניום המיוצאים לארה"ב מדי שנה; השני, לשקול הטלת מכסי מגן עצמאיים, כדי להימנע מ"פלדה זולה" מסין להגיע לשווקים האירופיים בגלל השינוי במכסים האמריקאים; השלישי: לשקול תביעה נגד ארה"ב בבית הדין של ארגון הסחר העולמי (WTO), בטענה כי מכסי המגן אינם חוקיים ומנוגדים לאמנות בינלאומיות.

למי שתוהה כיצד האיחוד האירופי, שלקח לו חודשים לדון על סנקציות על רוסיה, למשל, מודיע כל-כך מהר על צעדים מוחשיים, ועוד בסוף השבוע, הבהירו פקידים בבריסל כי התכוננו במשך חודשים ל"הכרזת המלחמה" של טראמפ. חיזוק תעשיית הפלדה והאלומיניום האמריקאית, אחרי הכול, היה חלק מהבטחות הקמפיין שלו.

בהתאם לכך, יונקר איים כבר בסוף השבוע במכסי גומלין על שלושה מוצרים אמריקאים בולטים: אופנועי הארלי-דיווידסון, ג'ינסים של חברת ליווייס ובורבון מקנטאקי. הם נבחרו בקפידה: בעוד האופנועים מיוצרים במחוז הבחירה של פול ראיין, הבורבון מיוצר במחוז הבחירה של מיץ' מקונל - שניהם בעלי תפקידים בכירים במפלגה הרפובליקאית.

בגרמניה, התגובה של טראמפ לאיומי נשיא הנציבות האירופית, שלפיה ישקול להטיל מכסים על כלי רכב שמיובאים לארה"ב, עוררה זעזוע. בשנה שעברה מכרו שלוש יצרניות הרכב הגדולות של גרמניה - דיימלר, ב.מ.וו ופולקסווגן - כ-1.35 מיליון כלי רכב בארה"ב, והן ציפו שהמכירות יעלו. קשה להפריז בחשיבותה של תעשיית הרכב לכלכלה הגרמנית, והשילוב של איומי טראמפ, ביחד עם הפסיקה האחרונה על ידי בית משפט בגרמניה שנתנה אור ירוק לערים למנוע כניסת רכבי דיזל לשטחן, עלול להיות משמעותי ביותר לעתיד התעשייה.

גרמניה מייצאת לארה"ב מדי שנה מוצרים בשווי 112 מיליארד אירו, ומייבאת ב-61 מיליארד אירו בלבד, פער הקיים גם עם מדינות אחרות. כך, אחראית גרמניה ל-51 מיליארד אירו מתוך גירעון סחר אמריקאי של כ-150 מיליארד אירו מול האיחוד האירופי.