לחשוף את יועצי הסתרים

הגיע הזמן לחוקק את החלק השני של "חוק הלוביסטים"

בוריס קרסני / יוסי כהן
בוריס קרסני / יוסי כהן

אם יש משהו שחייבים ללמוד מהחקירות השונות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, זו העובדה המעציבה אך הידועה לרבים כי כמעט כל החשודים בתיווך, בהפעלה, בהשפעה ובניהול של פעולות שמטרתן להשפיע ולהכווין את מקבלי ההחלטות במשרדי הממשלה ובכנסת, עשו הלכה למעשה פעולות המוגדרות כפעולות של לובי (שדולה). אלא שכמעט כל הנוגעים בדבר אינם מוגדרים כ"לוביסטים", אינם רשומים כלוביסטים, ולפיכך הם גם אינם מחויבים לחוק ולכללים ואף לא לכללים בסיסיים של אתיקה מקצועית.

אחד הכשלים הגדולים שאיפשרו ומאפשרים את רוב הפעולות שנמצאות היום בחקירות משטרה הוא זה שהחריג מ"חוק הלוביסטים" המקורי, שקידמו ח"כ שלי יחימוביץ והשר לשעבר גדעון סער, ולאחר מכן בתיקונים שנוספו לו, את הלוביסטים "השחורים". יש שיאמרו המאכערים ובהם עורכי דין ויועצי תקשורת, יועצים אסטרטגיים וקבלני קולות של המפלגות השונות, רואי חשבון ואנשי נדל"ן, ומי שמקורב לשר או למנכ"ל, לחבר כנסת או לפקיד באחד מאגפי משרד האוצר או משרדים כלכליים אחרים.

העובדה שהחוק המסדיר את עבודת הלוביסטים אינו כולל כל אסדרה הנוגעת לפגישות המתקיימות במשרדי הממשלה השונים, העובדה שהחוק אינו מחייב כל דיווח על פגישות מחוץ לכנסת, ובעיקר העובדה שהוא עוסק רק בלוביסטים המקצועיים שרובם מכבדים את עבודתם ומקפידים רוב הזמן על כללי אתיקה ברורים וחדים, הוא אחד הכשלים המרכזיים שאיפשרו את הפעולות המפירות לכאורה שנחקרות היום על-ידי המשטרה והפרקליטות.

המסקנה היא שכל מי שעוסק בקידום מדיניות ואינטרסים חייב להירשם כלוביסט (שדולן) ולפעול בשקיפות מלאה.

מה שחשוב יותר הוא לחייב את חברי הכנסת, מנכל"י המשרדים והפקידים העוסקים בקביעת המדיניות, בהחלטות על רכש ובמכרזים, בדיווח שוטף, שקוף ומלא של כל הפגישות שלהם עם בעלי עניין או עם המייצגים שלהם.

זה הזמן לחוקק את החלק השני של "חוק הלוביסטים", זה שיחייב את הרשימה הארוכה של אלה שחושבים שהם יכולים לבצע פעילות שדולנית הלכה למעשה, תוך שהם מסתתרים בצל האפור או השחור של הלקונה החוקתית, לחשוף את מעשיהם לאור השמש והשקיפות.

זוהי שעת כושר אמיתית להחזיר לעיתונות את מעמדה וכבודה שנשחק ונרמס בפעולות החשודים הצועדים באחרונה לחדרי החקירות ולאולמות בתי המשפט, וכן גם לאסדר פעם אחת ולתמיד את הכללים, כי למנוע את הכשלים שמאפשרים ל"מקורבים" ול"יועצים" למיניהם, להתנהג כאילו הם-הם בעלי הבית האמיתיים בבית המחוקקים ובמשרדי הממשלה.

זוהי קריאה לחברי הכנסת להרחיב את חוק הלוביסטים, כך שיחייב את פקידי הממשלה לחשוף את הפגישות שיש להם, נוסף ללוביסטים רשומים, עם כל אזרח המבקש לקדם מדיניות או פעולה כל שהיא. להביא לתיקון חוק שיחייב גם את הלוביסטים "השחורים" להירשם במאגר הלוביסטים בכנסת ולהקים במקביל מאגר כזה גם במשרד המשפטים, שבו יידרשו להירשם כל מי שמבקשים לקדם את עסקיהם של לקוחות ושל בעלי עניין.

■ הכותב הוא סמנכ"ל עמותת "ידיד".