לטיפול המחליף של משה אשר: החזר מס אוטומטי לאזרחים

למרות קדנציה מוצלחת, מנהל רשות המסים משאיר אחריו כמה נושאים שלא טופלו כראוי ■ דעה

משה אשר / צילום ארכיון: איל יצהר
משה אשר / צילום ארכיון: איל יצהר

מחליפו/תו של משה אשר, מנהל רשות המסים שצפוי לפרוש בקרוב, תי/ייכנס לנעליים גדולות. והן לא רק גדולות, אלא גם מהירות ומתוחכמות, והפכו את רשות המסים בתקופתו לקלת רגליים יותר במרדפה אחרי מעלימי ההון השחור. כשאשר נכנס לפני כחמש שנים לתפקידו, זה היה על רקע משבר כלכלי וירידה בגביית מסים. מאז, מנגנוני הגבייה רק הולכים ומשתכללים ומידי שנה מצליחים להגדיל את קופת המדינה מעבר לצפוי.

במהלך כהונתו אשר החל לדחוק את מעלימי המס לפינה, תוך שהוא מספק להם הליכי גילוי מרצון כאפשרות מילוט. הדחיקה של המעלימים כללה איתור יזום שלהם על ידי הצלבות מידע בין הרשויות ושיגור טפסים להצהרה על מקורות הכנסה; מלחמה בחברות הארנק, ומקלטי מס.

במקביל' אשר הוציא הוראות שעה וחידושים של נוהל גילוי מרצון, המאפשרים למעלימי מס לגלות מיוזמתם את העבירות לרשות, להסיר מחדלים ולקבל חסינות.

ניתן בהחלט גם להפנות אל אשר ביקורת במסגרת מהלכים מתבקשים שהיו צריכים להיעשות מעט אחרת, כדוגמת טפסי דרישה (5329) להצהרה אודות נכסים והכנסות בארץ ובחו"ל, שהגיעו גם ללא מעט אנשים מן השורה, רובם שכירים, אשר ירשו דירה או שהחזיקו חסכונות מן העבר בחו"ל בתמימות. ואלו מהווים דגי רקק, לעומת הכרישים הכבדים.

כדי להתקרב עוד יותר לנקודת השוויון, נראה שמחליפו של אשר יצטרך לטפל בנושאים הבאים:

- החזר מס אוטומטי. מיליארדי שקלים מיותרים גובה מאיתנו מס הכנסה בכל שנה וחלק גדול מהאזרחים כלל לא יודעים שמגיע להם כסף בחזרה. הנתונים מדברים על כל אזרח שלישי. אז בעידן שבו רשות המסים ממוחשבת לחלוטין ומקבלת באופן אוטומטי מידע מבנקים ובורסות ברחבי העולם, הגיע הזמן שייעשה קצת סדר בתוך הבית, ובסוף כל שנה האזרחים שנגבה מהם סכום כסף מיותר - יקבו החזרים ממס הכנסה. גם מבקר המדינה סבור כך.

- מיסוי תאגידים בינלאומיים. גוגל ופייסבוק, שהפכו בשנים האחרונות לדואופול הפרסום בעולם כולו וגם בישראל, גרפו לפי פרסומי לשכת הפרסום הממשלתית קרוב ל-97% מתקציב הפרסום של ממשלת ישראל. מה שנכון לממשלה, נכון גם לחלק נכבד מהמפרסמים בישראל שמשקיעים חלק גדול מתקציבי הפרסום שלהם בשתי החברות. כסף שיוצא מהארץ - ולא חוזר. החברות מסיטות רווחים למקלטי מס ומשלמות מסים נמוכים בישראל, אם בכלל. בעידן גלובלי רצוי לתכנן גם מערך שמביא בחשבון שחברות בינלאומיות הרשומות במדינות זרות, פועלות בישראל כאילו היו מקומיות, עד שזה מגיע למס.

- מלחמה בחשבוניות הפיקטיביות. עשרות אלפי קבלנים, ועצמאיים נופלים מידי שנה קורבן לתופעת החשבוניות הפיקטיביות, שרק הולכת ומתרחבת. מדובר בתופעה רבת קורבנות במיליארדים בשנה. רבים מדי מהשותפים למעגל החיים של החשבוניות האלו הם קורבנות, שלא ידעו שמדובר בהונאה ובכל זאת היו חשופים לאישומים פליליים. אחד הפתרונות לתופעה זו יכול להיות הקמת פורטל ייעודי, שבו יוכלו בעלי עסקים ולקוחות להזין את פרטי החשבונית ולקבל מידע מרוכז, כמו: פירוט מרשם החברות מיהם הבעלים של החברה, אישור ניהול ספרים, אישור קיום תיק במע"מ ועוד.

- הגדלת השקיפות בהחלטות מקדמיות. מבקר המדינה כבר התריע: ההחלטות המקדמיות של רשות המסים מתקבלות ללא תיעוד, ללא קריטריונים ברורים ובחוסר שקיפות. הדבר מוביל לחוסר התאמה מוחלט בין החלטה אחת לאחרת. ואין מה להתבלבל, לא מדובר על העובדים הפשוטים במשק או על בעלי העסקים הקטנים והבינוניים - אלא על הגופים הגדולים והחזקים במשק. חשוב שנדע איך וכמה אותם גופים משלמים מסים ולו לשם שמירת האמון במערכת.

■ הכותבת היא מומחית למיסוי פלילי והלבנת הון.