ליברמן דורש הגדלת תקציב הביטחון: "קיצצו לנו 8.3 מיליארד"

לטענת שר הביטחון, התקציב שעומד למערכת הביטחון נשחק מאז נחתם ההסכם בין שר האוצר כחלון לרמטכ"ל הקודם יעלון ב-2015

"היקף הקיצוץ הרוחבי שביצע משרד האוצר ב'תר"ש גדעון' עומד על 6.2 מיליארד שקל, ובנוסף לכך הורידו לנו עוד 2.1 מיליארד שקל - מטלות שעליהן החליט הקבינט ובלי קשר ומחוץ למשימות שהופיעו בתר"ש גדעון, כמו הקמת המכשול בעזה", כך אמר הבוקר (א') שר הביטחון, אביגדור ליברמן, בפתח ישיבת הוועדה המשותפת של ועדות הכספים והחוץ והביטחון של הכנסת לסוגיית תקציב הביטחון.

לדברי ליברמן, "למעשה, אנחנו דנים היום על תר"ש גדעון מינוס 8.3 מיליארד שקל. אנחנו לא מבקשים שום תוספת ולא מדברים על השינוי המהותי שחל במצב הביטחוני באזור. אנחנו מבקשים להחזיר את התקציב לסכום המקורי - כפי שנקבע בתר"ש גדעון".

תר"ש גדעון, נזכיר, היא תוכנית רב-שנתית שעל פיה צה"ל פועל מתוקף הסכם שנחתם ב-2015 בין שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון, לבין שר האוצר, משה כחלון. על פי תוכנית זו, לצה"ל יעמוד תקציב קבוע שיאפשר לו ביצוע תכנון רב-שנתי. לטענת ליברמן, התקציב שעומד למערכת הביטחון נשחק מאז נחתם ההסכם, בעיקר בשל הקיצוצים הרוחביים שהחיל האוצר על כלל משרדי הממשלה. "לא נוכל להמשיך ולהשלים את תר"ש גדעון ללא פתרון מניח את הדעת לנושא הזה", אמר שר האוצר והוסיף כי "אני מקווה שנצליח להגיע להסכמות עם האוצר בימים הקרובים".

שינויים במזרח התיכון

הדיון שהתקיים הבוקר בכנסת נועד לסכם סדרה של כעשרה דיונים שנערכו במהלך השבועות האחרונים בוועדה המשותפת לקראת אישור תקציב הביטחון. בדיון היום השתתפו גם הרמטכ"ל, גדי איזנקוט; מנכ"ל משרד הביטחון, אודי אדם; וראש אגף התקציבים באוצר, שאול מרידור. דבריו של ליברמן נאמרו בזמן שוועדה מיוחדת בראשות מאיר בן שבת, ראש המטה לביטחון לאומי (מל"ל) שבמשרד ראש הממשלה, צפויה להכריע עד אחרי פסח במחלוקות שבין ליברמן לבין כחלון בדרישת משרד הביטחון להגדיל את התקציב ב-4.8 מיליארד שקל במהלך שלוש השנים הקרובות.

במהלך החודשים האחרונים הסביר ליברמן את דרישתו להגדלת תקציב הביטחון בכך שמאז שנחתם הסכם יעלון-כחלון חלו שינויים במזרח התיכון שכוללים את העמקת המעורבות הרוסית באזור, לצד התבססות איראנית בסוריה, תוך מאמץ לשפר את יכולות הדיוק של טילים ורקטות שמאיימים על ישראל. גורמים במערכת הביטחון הסבירו בעבר כי הדרישות של ליברמן הן אינן להגדלה של התקציב, אלא לחזרה להיקף האמיתי של התקציב שעליו סוכם בין השרים יעלון וכחלון.

עוד טענו הגורמים, כי מאז שנחתם הסכם יעלון-כחלון, בכירים באוצר הבטיחו למשרד הביטחון כי הסכומים שקוצצו מתקציב הביטחון במסגרת הקיצוצים הרוחביים - יוחזרו לו. "בפועל, זה לא קרה, ובינתיים תקציב הביטחון מימן תוכניות שלא היו כלולות בתוכנית גדעון מלכתחילה, כמו הקמת המכשול בעזה והקמת הגדר בדרום הר חברון, לצד הוצאות נוספות שעליהן החליט הקבינט", אמר גורם במערכת הביטחון.