איטליה: הישגים חסרי תקדים לפופוליסטים ולימין הקיצוני

אף גוש לא זכה ל-40% הדרושים כדי להשיג רוב בבית הנבחרים ■ הקרוב ביותר הוא גוש הימין – שבנוסף ל"פורצה איטליה" ול"לגה" מכיל את מפלגת הימין הקיצונית "אחיי איטליה" (4%) – ושזכה ל-37%

מת'או סלביני/ צילום: רויטרס
מת'או סלביני/ צילום: רויטרס

תנועת המחאה הפוליטית "חמשת הכוכבים", שקראה לבצע משאל-עם על היפרדות איטליה מגוש האירו, ומפלגת הימין המתנגדת להגירה "לגה", שהבטיחה לגרש מאות אלפי מהגרים ומבקשי מקלט, הן המנצחות הגדולות של בחירות 2018 באיטליה; כך עולה לפי תוצאות מדגמים וספירה חלקית של הקולות בבחירות שהתקיימו אתמול במדינה.

"תנועת חמשת הכוכבים", שיוסדה רק לפני 9 שנים, סחפה 31% מקולות המצביעים והפכה למפלגה הגדולה בפרלמנט, בעוד "לגה" (לשעבר "לגה נורד", הליגה הצפונית) רשמה הישג חסר-תקדים של 18% תמיכה, כשהיא עוקפת בניגוד לתחזיות בתוך גוש הימין את מפלגת "פורצה איטליה" של סילביו ברלוסקוני (14%). המפלגה הדמוקרטית, שנמצאה בשלטון עד הבחירות הנוכחיות, הידרדרה ל-20% תמיכה בלבד, בדומה למפלגות סוציאל-דמוקרטיות אחרות באירופה בסיבובי בחירות אחרונים.

למרות התוצאות המפתיעות, נראה כי המגמה שסימנו הסקרים לפני הבחירות באיטליה התאמתה, ואף גוש לא זכה ל-40% הדרושים כדי להשיג רוב בבית הנבחרים. הקרוב ביותר הוא גוש הימין - שבנוסף ל"פורצה איטליה" ול"לגה" מכיל את מפלגת הימין הקיצונית "אחיי איטליה" (4%) - ושזכה ל-37%. אם תשתנה התמונה, ותוצאות ספירת הקולות המלאה יעניקו לגוש רוב, הסכם בין המפלגות קובע שיהיה זה מתיאו סלוויני, מנהיג ה"לגה", שיכהן כראש ממשלה. נכון לעכשיו, תסריט זה אינו נראה אפשרי, אולם על חודם של כמה אחוזים בלבד.

"חמשת הכוכבים" הודיעה לפני הבחירות כי תשאף להשיג רוב מוחלט, וכי לא תפנה להקמת קואליציה לשום מפלגה אחרת, אולם חוסר הוודאות הפוליטית באיטליה אחרי תוצאות הבחירות עשויים לשנות עמדה זו. מפלגת ה"לגה", שתחת הנהגתו של סלוויני זנחה את שאיפת הבדלנות של הצפון ורצה בעיקר על קמפיין המתנגד למהגרים ולפליטים, הודתה לבוחריה על התמיכה. "יש לי מלה אחת - תודה לכם", כתב סלוויני בעמוד הטוויטר שלו אחרי פרסום המדגמים אתמול בחצות. בבחירות הקודמות ב-2013 קיבלה המפלגה 4% מהקולות בלבד.

בסך-הכול, מפלגות המתנגדות לאיחוד האירופי (יורו-סקפטיות) קיבלו בבחירות הנוכחיות את רוב קולות הבוחרים באיטליה, לפי הספירה החלקית. "חמשת הכוכבים" קראה לקיים משאל על פרישה מגוש האירו אם לא ישונו תנאי התקציב שמכתיבה בריסל לאיטליה בעקבות החוב הצומח שלה, ולשנות את הרפורמות בגוש העבודה שיזמה ממשלת איטליה, בעידוד האיחוד, לפני כארבע שנים. המפלגה גם מתנגדת לחובת החיסונים עליה החליטה הממשלה הקודמת, וקראה להעלות מסים על בנקים וחברות אנרגיה. ה"לגה" גם קראה לעזוב את גוש האירו ברגע שהדבר מתאפשר מבחינה פוליטית, אבל בעיקר התנגדה למדיניות קבלת הפליטים של האיחוד. סלוויני רץ תחת הסיסמא "איטלקים תחילה", והבטיח לגרש 100 אלף מהגרים מדי שנה. שתי המפלגות תומכות בחיזוק היחסים עם רוסיה.

נציג של המפלגה הדמוקרטית אמר לאחר פרסום התוצאות כי "הפופוליסטים ניצחו". למעשה, אם ספירת הקולות החלקית מציגה את תמונת המצב האמתית, הרי שאפשרות של "ממשלה רחבה" בסגנון גרמניה, שאותה קידם האיחוד האירופי, אינה אפשרית. מסתמן של"פורצה איטליה" ולמפלגה הדמוקרטית אין מספיק נבחרים כדי להוות רוב. תוצאות מלאות של הבחירות צפויות להתפרסם עד שלוש בצהריים היום (שעון ישראל).