כחלון הימר נכון: ירידה בהכנסות של הטוטו בעקבות הרגולציה

מפרסום הדוחות הכספיים של הטוטו לשנת 2017 עולה כי חלה ירידה של 6% בהכנסות הארגון בהשוואה לשנת 2016 ■ עיקר ההכנסות נובעות מהווינר, שאחראי ל-2.42 מיליארד שקל

טפסי טוטו/ צילום: איל יצהר
טפסי טוטו/ צילום: איל יצהר

שוק הימורי הספורט בישראל ספג מכה קשה בעקבות רגולציית ההימורים של שר האוצר משה כחלון: לראשונה מאז 2011 מסיים הטוטו שנה עם ירידה בהכנסות - כך עולה מהדוחות הכספיים שמפרסם היום (ג') הארגון. בסך-הכול עמדו הכנסות הטוטו בשנה החולפת על 3.03 מיליארד שקל - ירידה של 6% לעומת 2016.

מדובר בהיפוך מגמה ברור בשוק ההימורים, אחרי שב-5 השנים האחרונות רשם הטוטו עלייה שנתית ממוצעת של 16.5% בהכנסות.

שתי סיבות מרכזיות הובילו להיעדר צמיחה: הראשונה - רגולציית ההימורים שכפה שר האוצר כחלון והחלטתו לנתק את ההימורים מהספורט בישראל. במסגרת מהלך זה הופסקו ב-31 בדצמבר ההימורים על מרוצי סוסים (ה-RACER ), שהפכו למנוע לא מבוטל של הטוטו בשנים האחרונות. ב-2017, השנה האחרונה לפעילותו, עמדו ההכנסות מהימורים על מרוצי סוסים על 507 מיליון שקל. מאז הותרו לשימוש ב-2013, סיפקו הימורי הסוסים הכנסות בסך 1.72 מיליארד שקל לטוטו. כבר במהלך 2017 ספג הטוטו פגיעה מפעילות ה-RACER - תחנות נסגרו, הופסק כמעט לחלוטין הפרסום והשיווק בתחום זה, וכתוצאה נגרר הטוטו לאי-מימוש הפוטנציאל של כלי מרכזי זה.

האוצר לא הסתפק רק בסגירת הימורי הסוסים. במסגרת הרגולציה כפה האוצר על הטוטו להעלות את שולי הרווח - כחלק ממהלך שנועד למתן ואף לעצור את הגידול בהכנסות הטוטו.

כתוצאה מכך, גם רווחי הטוטו המיועדים לחלוקה לספורט ירדו השנה לראשונה מזה שנים - בסך-הכול חילק הטוטו כהקצבות לספורט בשנה החולפת 563 מיליון שקל - ירידה של 4% לעומת שנת 2016. עם זאת, האוצר, כחלק מהרפורמה בשוק ההימורים, לקח על עצמו לממן אובדן של כספי החלוקה של הטוטו, ולמעשה הבטיח כי גופי הספורט לא ייפגעו מהמהלך.

בחלוקה ענפית - שני הענפים הפופולריים ביותר, כדורגל וכדורסל, זכו לנתח הגדול ביותר מבין כספי הטוטו: הכדורגל קיבל כ-106 מיליון שקל (כולל כספי חסויות), והכדורסל נהנה מ-66 מיליון שקל (כולל חסויות).

שני ענפים אלה גם הביאו לטוטו את ההכנסה הגבוהה ביותר בתמורה - הימורים על משחקי כדורגל הכניסו 1.6 מיליארד שקל מתוך ההכנסה הכוללת (66% מהסך-הכול), לפני הכדורסל עם 745 מיליון שקל (30.5%). יתר הענפים שרשאים על-פי חוק להימורים היוו מרכיב מזערי: הימורים על טניס הכניסו 65 מיליון שקל, כדוריד - 13 מיליון שקל, בייסבול - 7 מיליון שקל, ופוטבול - 2 מיליון שקל.

גם ב-2017 המשיך הטוטו להישען כמעט באופן מוחלט על משחק הווינר, שהכניס 2.42 מיליארד שקל, בעוד שמשחק הטוטו 16 הישן הכניס 86 מיליון שקל בלבד.

לגבי הרגלי ההימורים של הישראלים, הרוב הגדול עדיין מעדיף לעשות את זה בדרך הישנה של הגעה פיזית לתחנה. כ-86% מההכנסות נעשות בדרך זו, בעוד ש-14% מעדיפים להמר אונליין (באפליקציה/בסלולר).

האירוע החד-פעמי שהניב את ההכנסה הגדולה ביותר הוא גמר ליגת האלופות שנערך בקיץ 2017 בין יובנטוס לריאל מדריד - משחק זה לבדו הכניס לקופת הטוטו 7.7 מיליון שקל.