מטפסת הרים - הכלכלה האוסטרית תהיה במוקד השנה

בדומה לשכנתה גרמניה, גם הכלכלה האוסטרית צפויה להמשיך להתחמם השנה, כך שהשוק המקומי עשוי להניב ביצועי יתר ביחס למדד המניות הכלל-אירופי

שטחי מרעה באלפים באוסטריה/ צילום: Dominic Ebenbichler / רויטרס
שטחי מרעה באלפים באוסטריה/ צילום: Dominic Ebenbichler / רויטרס

אוסטריה, שבמשך עשור מאז סיום מלחמת העולם הראשונה הייתה במעמד בינלאומי לא ברור ותחת שלטון סובייטי, קיבלה את עצמאותה רק בשנת 1955. לאחר התפרקות ברית המועצות, הצטרפה המדינה לאיחוד האירופי, ובכך נסללה דרכה של הכלכלה אל השוק האירופי המשותף.

כיום מונה אוכלוסיית אוסטריה 8.7 מיליון תושבים וכלכלת המדינה משגשגת באופן יחסי. לראיה, התוצר לנפש (מתואם כוח קנייה), שמהווה מדד לרמת החיים, עומד על יותר מ-49 אלף דולר - גבוה ב-25% מהממוצע של האיחוד האירופי. הרכב התוצר האוסטרי מתפלג כך שענף השירותים הוא המרכזי ביותר ואחראי ל-70% ממנו. נוסף על כך, חלקו של סקטור התעשייה מגיע ליותר מ-20%, עם מיקוד בייצור מכונות וכלי רכב.

סקטור התעשייה תורם לתחרותיות

מלבד היציבות בתרומתו לתוצר לאורך השנים, סקטור התעשייה מאופיין גם בשיעור גבוה של חברות קטנות ובינוניות, שתורמות לרמת התחרותיות הגבוהה במדינה. לראיה, מדד התחרותיות העולמי לשנת 2017-2018 של הפורום הכלכלי העולמי (WEF), המכסה 137 כלכלות ברחבי העולם, מיקם את אוסטריה במקום ה-18 בהשוואה לשאר מדינות העולם - עלייה של מקום אחד לעומת השנה הקודמת, ומעל כלכלות מובילות כמו סין, צרפת ואיטליה.

מגזר נוסף שניתן למצוא בתוצר האוסטרי, אם כי בשיעור נמוך של אחוזים בודדים, הוא מגזר החקלאות. בתחום זה, אוסטריה עוברת תהליך מואץ, שבמסגרתו החקלאות האורגנית הופכת למרכזית יותר ויותר. עדות לכך ניתן למצוא בחלקן של החוות החקלאיות האורגניות באוסטריה, שחצו את רף ה-20% מכלל מדינות האיחוד האירופי. ענף התיירות גם הוא אחד מעמודי התווך של הכלכלה, מכיוון שאוסטריה היא מדינה הררית, עם אחת מעתודות הקרקע הטבעיות הגדולות והיפות במרכז אירופה.

פער נמוך בתשואות האגח בין אוסטריה לגרמניה
 פער נמוך בתשואות האגח בין אוסטריה לגרמניה

לאוסטריה יש כמה יתרונות בולטים: יציבות פוליטית, חברות באיחוד האירופי ויחסים אזוריים ובינלאומיים טובים; מיקום גיאוגרפי אסטרטגי, שמקל על שינוע סחורות לכל רחבי היבשת; ומעל הכל, סביבה עסקית חזקה ויציבה. כל אלה באים לידי ביטוי באינדיקטורים המאקרו-כלכליים, המעידים על צמיחה מהירה מאוד ביחס לשאר מדינות אירופה. למעשה, הצמיחה ברבעון הרביעי של השנה החולפת עמדה על יותר מ-3% - מהחזקות ביותר בכלכלות הליבה של אירופה.

נוסף על כך, האינדיקטורים הרכים יותר, כמו הסנטימנט הכלכלי של הנציבות האירופית (ESI), מצביעים על כך שהצמיחה המהירה צפויה להימשך גם בשנים הבאות, ובשנה הקרובה היא עשויה לחצות את רף ה-4%.

למעשה, יש כמה סיבות שתומכות בהערכות אלה. ראשית, מצבו של הצרכן הפרטי צפוי להמשיך ולהתחזק. אמנם בשנת 2017 חלה האטה בקצב הגידול של הצריכה הפרטית לאור האינפלציה הגבוהה יחסית, שהכבידה על כוח הקנייה של הצרכנים, אבל הלחצים לעליות שכר שמגיעים, בין השאר, מהאבטלה הנמוכה ששוררת במדינה, צפויים לתרום להאצה בצריכה הפרטית במדינה.

ההשקעות צפויות לתמוך בצמיחה

סעיף ההשקעות צפוי גם הוא להמשיך ולתמוך בצמיחה, ובפרט כעת, עם התחייבות הממשלה לפעול להקלת נטל המס הכולל של הפירמות, בעיקר על ידי הענקת פטור על רווחים, שיושקעו מחדש בתוך תחומי המדינה.

היבט נוסף הקשור לאמון המשקיעים וזרם ההשקעות, מגיע מכיוון המגזר הבנקאי באוסטריה. מאז המשבר הפיננסי העולמי, הבנקים באוסטריה הדליקו נורות אזהרה, כשלא הצליחו לעמוד בדרישות הלימות ההון בהתאם לעקרונות "באזל 3" - המסמך שפותח כדי לטפל בכשלים שהתגלו במשבר הכלכלי העולמי על ידי הבנקים.

למעשה, בשנתיים האחרונות יחס הלימות ההון של הבנקים האוסטריים עלה והגיע לרמה של כ-15% - מה שמרמז כי הם נמצאים בעמדה חזקה יותר, שתאפשר להם להגדיל את היצע האשראי, ומכאן לתמיכה בהשקעות.

בכל מה שקשור להשפעות חיצוניות, נראה כי התחזית להמשך השיפור בסביבה הכלכלית העולמית, ובמיוחד מכיוון גרמניה, שותפת הסחר העיקרית של אוסטריה, אמורה בהחלט לסייע לכלכלה האוסטרית.

כדי שלא נפסיד את הדובדבן שבקצפת, חשוב להביא בחשבון עוד אינדיקטור משמעותי, שמעיד על עוצמת הכלכלה האוסטרית - המרווח בתשואות האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים בין אוסטריה לכלכלה הגדולה באירופה, גרמניה. פרט לכך שהמרווח (פער התשואות) נמצא במגמת ירידה מאז אמצע 2015, הוא שוהה כבר שישה חודשים ברציפות סביב רמתו הנמוכה ביותר מאז סוף העשור הקודם, ונמוך מהממוצע ההיסטורי.

נתון זה, למעשה, מעיד כי אוסטריה נתפסת זה זמן רב בעיני המשקיעים כיעד יציב להשקעה, ונראה כי לאור הסביבה הכלכלית החזקה במדינה, היא גם צפויה להמשיך ולהיתפס ככזאת.

עם זאת, באוסטריה יש גם סיכונים, והמרכזי שבהם הוא שעם סביבה מאקרו-כלכלית כזו הריבית הייתה צריכה להיות הרבה יותר גבוהה ממה שהיא כיום. כמובן שאוסטריה, בדיוק כמו גרמניה, מייצגת את הבעיה העיקרית שממנה סובלת אירופה - מדיניות מוניטרית אחידה לצד עצמאות פיסקאלית של כל מדינה. הדבר בא לידי ביטוי בכך שהריבית האפסית מכוונת אל עבר המדינות החלשות יותר, כמו יוון, פורטוגל ואיטליה. למעשה, מכיוון שההרחבה הכמותית באירופה תימשך והריבית לא תעלה בטווח הקרוב, הכלכלה האוסטרית צפויה להמשיך ולהתחמם, כשהשאלה המרכזית היא האם היא צפויה להתחמם יותר מדי.

נכון להיום, הנתונים שיוצאים מאוסטריה מעידים כי גם שוק הנדל"ן האוסטרי, בדומה לזה הגרמני, התחמם מאוד במהלך השנתיים האחרונות. לראיה, מאז שה-ECB השיק את תוכנית ההרחבה הכמותית, קצב הגידול הרבעוני של מחירי הבתים באוסטריה כמעט והכפיל את עצמו בממוצע. זאת, בהשוואה לתקופה המקבילה שקדמה להרחבה הכמותית.

במבט קדימה, סביבת הריבית האפסית לצד היתרונות היחסיים שפיתחה המדינה בשנים האחרונות, יתרמו לכך שהכלכלה האוסטרית תמשיך ותשמור על מעמדה ככוכבת התורנית של היבשת הישנה גם במהלך השנה הקרובה.

מה זה אומר לגבי שוק המניות במדינה? לאורך השנים, מדד ATX האוסטרי מתואם באופן יחסי עם השינויים במדד ה-DAX הגרמני. לכן, לאור הצפי כי הכלכלה הגרמנית צפויה להמשיך ולהתחמם, ובעקבות כך גם זו האוסטרית, אנו צופים כי השוק האוסטרי יניב ביצועי יתר ביחס למדד יורוסטוקס 50.

הכותבים הם אנליסט מערך מחקר ואסטרטגיה בבית ההשקעות פסגות ומנהלת מחלקת מחקר ברוקראז' בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע

מניה מומלצת: Andritz AG - תעשיינית ותיקה

אחרי שהבנו שאוסטריה היא לא רק אתר סקי אחד גדול, והיא קצת יותר משניצל וינאי ואפל שטרודל, בחרנו להתמקד בחברה תעשייתית מגוונת, שמכילה בתוכה כמה יתרונות ורבדים של הכלכלה האוסטרית - חברה ותיקה, שנוסדה בשנת 1852.

Andritz AG עוסקת בפיתוח מערכות שונות ופתרונות תעשייתיים למפעלים וחברות, העוסקות בייצור מגוון רחב של מוצרים וחומרי גלם. המערכות והפתרונות שמציעה החברה, מפותחים, בין השאר, לצורכי אופטימיזציה, הן בתהליך הייצור והן באיכות המוצרים.

החברה מפתחת ומוכרת מגוון רחב של מערכות, ציוד מכני, מכשירים אלקטרו-מכניים, משאבות, רכיבים למערכות ומכונות בתעשייה כבדה. החברה מפתחת את המערכות באמצעות צוותי מהנדסים, העוסקים בפיתוח מערכות בהתאם לצורכי הלקוחות לשלבי ייצור שונים ולתעשיות רבות, ובהן תעשיית הנייר, תעשיית הפלדה, תעשיית האלומיניום, תעשיית הביו-דיזל ותעשיות נוספות באזורים רבים בעולם, ולכן אין לה תלות באזור גיאוגרפי או בתעשייה ספציפית.

פתרונות החברה מופנים בעיקר לאירופה, צפון אמריקה, דרום אמריקה ואסיה. עיקר מכירות החברה מופנות לאירופה (33%), צפון אמריקה (21%), סין ושאר אסיה (24%) ודרום אמריקה (15%).

היקף המכירות של החברה הסתכם בשנת 2017 ב-5.9 מיליארד אירו, לאחר שנתיים שבהן נרשמה ירידה במכירות של כ-7.5% במצטבר, בין השאר, נוכח שינויים בשער המטבע. הירידה במכירות לא פגעה ברווח התפעולי, נוכח התאמות בצד ההוצאות שביצעה החברה.

ב-2017, לאחר שב-2016 נרשמה ירידה ברווח התפעולי ולאחר שההכנסות המשיכו להישחק, הצליחה החברה לרשום רווח תפעולי, שהסתכם ביותר מ-400 מיליון אירו, ולרשום צמיחה מצטברת של קרוב ל-4% בהשוואה ל-2015.

מדובר בחברה יציבה מאוד, עם צמיחה עקבית ומוניטין חזקים, שנובעים, בין השאר, מהוותק שלה. אנו בדרך-כלל מאמינים בחברות ערך בעלות ניסיון רב-שנים, עם אסטרטגיה מובנית ויכולת צמיחה לאורך שנים, גם אם בשנים מסוימות נרשמת ירידה הנובעת משינויים בשווקים, שינויי מטבע ושינויים אחרים, המאפיינים בדרך-כלל את הטווחים הקצרים.