אפריקה נכסים הפרישה עוד 98 מ' ש' למס עקב הפסד של ליפין

לפני כחודשיים דחה ביהמ"ש ערעור שהגישה חברה בבעלות הכדורסלן לשעבר חן ליפין על צו שומה, שניתן בגין קבלת דיבידנד מרווחי שערוך של חברה בת

חן ליפין / צילום: אלעד גוטמן
חן ליפין / צילום: אלעד גוטמן

צרה חדשה לקבוצת אפריקה ישראל: החברה הבת אפריקה נכסים דיווחה הבוקר כי תבצע הפרשה נוספת למס בסכום של 98 מיליון שקל בגין שומות מס שקיבלה בשנים 2007-2010. לדברי החברה, המקור להפרשה הנוספת הוא פסק דין שהתקבל באחרונה, אשר לדעת יועציה, מחליש את טיעוניהם בערעורים על צווי מס שקיבלה אפריקה נכסים בעבר.

ל"גלובס" נודע כי מדובר בפסק דין של השופט אחיקם סטולר מבית המשפט המחוזי מרכז-לוד, שעסק ברווחים שבהם נדרשת חברה להכיר כשקיבלה דיבידנד מחברה בת, שחולק מתוך רווחי שערוך. במקרה של אפריקה נכסים, מדובר בדיבידנד שהתקבל אצלה מחברת מקרקעי המרכז, שמחזיקה בקניון רמת אביב, טרם מכירת השליטה בה לחברת מליסרון.

בתחילת אפריל 2009 התקשרה אפריקה נכסים בהסכם למכירת 73.4% ממניות חברת מקרקעי המרכז למליסרון. מקרקעי המרכז מחזיקה בבעלות מלאה על קניון רמת אביב בצפון תל אביב, ואת העסקה ביצעו החברות לפי שווי של 1.53 מיליארד שקל לקניון.

בסוף יוני 2009 הושלמה העסקה, כשבפועל שילמה מליסרון רק 195 מיליון שקל עבור מניות השליטה בקניון, בעוד שאת יתרת הסכום, בסך 496 מיליון שקל, קיבלה אפריקה נכסים מדיבידנד ששילמה לה חברת מקרקעי המרכז, ואשר הסתמך על רווחי שערוך שנרשמו מעלייה בשווי הקניון. את חלוקת הדיבידנד ביצעה מקרקעי המרכז באמצעות הלוואה של 429 מיליון שקל שקיבלה ממליסרון.

דיבידנד מעודפים חשבונאיים

בדצמבר 2013 קיבלו אפריקה נכסים וחברה בת שומות מס לשנים 2008-2010 ולשנים 2009-2011, בהתאמה, בסך כולל של 256 מיליון שקל. ב-2014 הגישה החברה ערעור על השומה, ובתגובה קיבלה במאי 2015 מרשות המסים צווים לתשלום השומות בסכום של 280 מיליון שקל. בעקבות הצווים הגישה החברה ערעור לבית המשפט, שטרם נתן את החלטתו בנושא.

שומות המס הוגשו אז על בסיס שלושה נימוקים, שאחד מהם נגע לדחיית הניסיון לכאורה של אפריקה נכסים להפחית את נטל המס שלה באמצעות תשלום הדיבידנד במסגרת העסקה למכירת קניון רמת אביב. באפריקה נכסים טענו כי המצב החקיקתי בישראל במועד חלוקת הדיבידנד (2009), קבע אז כי דיבידנד שחולק מתוך עודפים חשבונאיים (כולל רווחי שערוך), אינו מהווה הכנסה עבור חברה תושבת ישראל, ולכן אינו חייב במס.

אלא שכעת השתנתה, כאמור, התמונה, באמצעות פסק דין אם.סי.אל קניון דרורים נגד פקיד שומה פתח תקוה. במסגרת פסק הדין, דחה השופט את ערעור החברה על צו שומה שקיבלה בסך 2.2 מיליון שקל מרשות המסים, וחייב אותה בתשלום המס ובהוצאות משפט של 50 אלף שקל.

בפרשה זו רכשה חברת אם.סי.אל קניון דרורים, שנמצאת בבעלות הכדורסלן לשעבר חן ליפין, 50% מחברת קניון דרורים מידי דלק נדל"ן של יצחק תשובה. אם.סי.אל רכשה אז את המניות תמורת 26 מיליון שקל תמורת המניות, אלא שחלק ניכר מהתמורה היא שילמה בפועל באמצעות דיבידנד של 10.6 מיליון שקל, שקיבלה מחברת הקניון מיד לאחר השלמת הרכישה (מתוך דיבידנד כולל בסכום כפול).

מפסק הדין עולה כי מקורם של 6.4 מיליון שקל מתוך הדיבידנד שקיבלה אם.סי.אל, היה מרווחי שערוך שנרשמו מעלייה בערכו של הקניון. עוד עולה מפסק הדין כי לצורך תשלום הדיבידנד נטלה חברת הקניון הלוואה בנקאית של 21 מיליון שקל.

בפסק הדין קבע השופט כי אמנם רווחי שערוך נדל"ן אינם מהווים הכנסה לצורך חישוב "ההכנסה החייבת של חברת הקניון", ולכן היא עצמה אינה חייבת בתשלום מס עבורם. ואולם, מרגע ששולם דיבידנד בגין רווחי שערוך אלה, הרי שעבור מקבל הדיבידנד מדובר בהכנסה לכל דבר ועניין - ולכן היא חייבת במס.

בהודעתה היום ציינה אפריקה נכסים כי בעקבות פסק הדין החדש קיבלה חוות דעת משפטיות חדשות, שבהן נקבע כי לא ניתן עוד לתמוך במסקנה הקודמת, שלפיה יותר סביר מלא-סביר שבית המשפט יקבל את טענותיה של החברה ביחס לחלקן של הסוגיות השנויות במחלוקת. זאת, אף שלדעת אותם יועצים משפטיים, "בחלקם של פסקי הדין האמורים נפלו טעויות מהותיות".