סטארט-אפ תל-אביבי של משפחת זיסאפל מגייס 9.5 מיליון דולר

חברת ווקטוריוס מדיקל מטפלת באי ספיקת לב: "בארה"ב מאושפזים מדי שנה 1.2 מיליון אנשים כתוצאה מהידרדרות במחלה, והעלות היא 32 מיליארד דולר"

חברת ווקטוריוס מדיקל (Vectorious Medical), שמפתחת טיפול באי ספיקת לב, הודיעה על גיוס של 9.5 מיליון דולר.

את הגיוס הובילה הקרנות Broadview Ventures מבוסטון, שהינה קרן להשקעות אימפקט (השקעות למטרות רווח בעלות השפעה חברתית מיטיבה), המתמקדת בתחום מחלות הלב וכלי הדם. גוף נוסף שהוביל את הגיוס הוא קרן GOEC שהוקמה על ידי קבוצת אנשי עסקים ורופאים סינית. הקרן הוקמה לטובת השקעות סיניות-ישראליות וכבר השקיעה בחברות כמו אינסייטק, CNoga, קיימרה וסייט דיאגנוסטיקס.

בנוסף השתתפו בסבב המשקיעים הקיימים בחברה: זוהר גילון, יהודה זיסאפל, פרופ' נאווה זיסאפל, זהר זיסאפל, ארי רבד ומשקיעים פרטיים נוספים.

בחברה השקיעה בעבר רשת בתי החולים היוקרתית מארה"ב Cleveland Clinic, והחברה הקימה פעילות בתוך מתחם הסטארט-אפים של בית החולים.

בנוסף לסבב הגיוס, החברה קיבלה 2.25 מיליון דולר מ-Horizon 2020 - תוכנית הדגל הגדולה ביותר למחקר וחדשנות של האיחוד האירופי וכן מענק מרשות החדשנות הישראלית.

ווקטוריוס, שגייסה עד כה למעלה מ-10 מיליון דולר, פיתחה כאמור פלטפורמה לטיפול בחולי אי-ספיקת לב. הדאגה הראשונה במעלה של חולי מחלת אי ספיקת לב ורופאיהם, היא למנוע את התדרדרות המחלה המאופיינת בהתקפים שתחילה הם בלתי מורגשים, אולם הם יכולים להוביל להצטברות של נוזלים בגוף ובעיקר בריאות ולחייב אשפוז. כתוצאה מהיעדר טיפול מדויק, אחד מתוך שני חולים במחלה מת תוך חמש שנים מיום גילוי המחלה בממוצע. אם מאבחנים את ההתקף בזמן, ניתן לרוב לעצור את ההתדרדרות.

אי ספיקת לב היא גם דאגה מובילה של מערכת הבריאות, משום שעלויות הטיפול במחלה הן גבוהות מאוד, ומספר החולים רב.

המוצר V-LAP, אותו פיתחה החברה, מבוסס על שתל אלחוטי מיניאטורי הממוקם בתוך הלב, אשר מנטר את תפקוד הלב ומשדר את הנתונים למרכז איסוף נתונים של קופת החולים או בית החולים בו מטופל החולה. כך מתאפשר אבחון מוקדם ומדויק של ההתקף. הגיוס הנוכחי נועד להרחיב את צוות החברה ולבצע ניסויים קליניים לצורך קבלת אישור לשיווק המוצר באירופה.

פיתוח מכשיר רפואי מושתל נחשב היום לאתגר לא פשוט שגם חברות גדולות מווקטוריוס נמנעות מלהיכנס אליו. זאת, משום שהניסויים הדרושים לשם כך הם גדולים, ואילו החברות שרוכשות את הסטארט-אפים בתחומים האלה, מעדיפות לרכוש אותם לרוב רק לאחר שהראו היתכנות מכירות, משימה לא פשוטה בפני עצמה.

לכן הגיוני לראות בחברה כזו השקעה של קרן אימפקט, שיכולה לקחת על עצמה חלק מהסיכון, ממניעיה הייחודיים, וזאת לצד תמיכה מתוכנית פילנתרופית כמו הורייזון 2020. שיתוף-הפעולה עם קליבלנד קליניק יכול גם הוא לשפר את סיכוייה של החברה, משום שהוא יקל על ביצוע ניסויים גדולים להוכחת הערך הכלכלי למוצר, לכשיאושר.

אורן גולדשטיין מנכ"ל ווקטוריוס, מסר כי "בארה"ב מאושפזים מדי שנה 1.2 מיליון אנשים כתוצאה מהידרדרות במחלה, והעלות למערכת הבריאות האמריקאית היא 32 מיליארד דולר. בנוסף, כמחצית מהמטופלים נאלצים להתאשפז שוב לאחר כשישה חודשים בשל אבחנה וטיפול לקויים. המוצר של ווקטוריוס ימנע את הדרדרות המחלה, ישפר את איכות החיים של החולים ויאריך את תוחלת החיים שלהם".

החברה סיימה ב-2017 את פיתוח הפלטפורמה הטכנולוגית והוכיחה את יעילותה ובטיחותה בניסוי שנערך בחיות גדולות.

כעת נערכת ווקטוריוס להתחיל ניסויים בבני אדם במערב אירופה (גרמניה, אנגליה, איטליה וישראל) לצורך קבלת אישור רגולטורי מטעם האיחוד האירופי, CE, ושיווק המוצר באירופה. זאת לאחר שהחברה קבלה כבר אישור למתווה הקליני מהגוף הרגולטורי באירופה (DEKRA).