מחיר למשתכן: זכאי סדרה ב' נותרו עם סיכוי אפסי בהגרלות

זכאי סדרה ב' אומנם יכולים להירשם להגרלות, אך בפועל אין להם סיכוי ממשי לזכות ■ האפשרות היחידה לזכייה נמצאת בפריפריה שסובלת מביקושים דלים עד אפסיים

משה כחלון / צילום: עיריית ראשון לציון
משה כחלון / צילום: עיריית ראשון לציון

"משרד האוצר פתח את ההרשמה לדירות מחיר למשתכן גם לסדרה ב'. זה נשמע טוב על הנייר, אבל זה לא ממש עוזר לנו", כך כתב לנו לפני כמה ימים זכאי התוכנית הממשלתית המשתייך לסדרה ב'. "ההגרלה הגדולה הרביעית אמנם נפתחה להרשמה גם לסדרה ב', אבל העדיפות של סדרה א' מסכלת בפועל את אפשרות הזכייה שלהם. המציאות היא שאין ממש משמעות לכך שזכאי סדרה ב' יכולים להירשם, כי הזיכוי לזכייה שואף לאפס".

הוא אינו היחיד. נראה שזכאים לא מעטים המשתייכים לסדרה ב' מתחילים להתייאש מהעובדה שכל פרויקט מיועד קודם כל לזכאי סדרה א' (אנשים שנרשמו לפני אוגוסט 2016). לאחרונה, כשהסתבר להם שבמסגרת התוכנית המדינה תתחיל לשווק גם פרויקטים המיועדים למשפרי דיור עוד לפני שהם קיבלו את ההזדמנות לזכות בדירה בעצמם, הייאוש אצלם הולך ומתגבר.

אבל בנקודה הזו צריך להגיד את האמת. הטענות של זכאי סדרה ב' נכונות בכל מה שנוגע לפרויקטים באזורי ביקוש. אולם בפרויקטים באזורים פחות מבוקשים בפריפריה, התמונה שונה: זכאי סדרה א' אינם ממלאים את מכסת הדירות המוזלות הקיימת, מה שמעניק הזדמנות מלאה גם לזכאי סדרה ב'.

מלקטים את השאריות

נכון להיום, בסדרה ב' יש למעלה מ-52 אלף זכאים, בעוד מספר זכאי סדרה א' (כולל הזוכים) עומד על 52.5 אלף משקי בית. הנתונים מלמדים כי כ-18.2 אלף זכאים מסדרה א' עדיין לא זכו בדירה מוזלת, מה שרק מגדיל את התסכול של זכאי סדרה ב'. נראה שגם היצע הדירות בפריפריה לא מנחם את זכאי סדרה ב' המאוכזבים, משום שכמו כל הזכאים, גם הם מעוניינים במיקומים המבוקשים.

עוד לפני שנציג את נתוני ההרשמה, שעשויים עוד להשתנות, חשוב להגיד עוד משהו. אמנם זכאי סדרה ב' מרגישים שאין להם כל סיכוי, ורבים מהם סבורים שעד היום רק שיעור אפסי מזכאי הסדרה הרלוונטית אכן זכו בהזדמנות לרכוש דירה. אבל בפועל הסיכוי קיים, הוא רק לוקח יותר זמן ומצריך עוד סבלנות.

על פי נתוני מטה הדיור באוצר ומשרד השיכון, עד כה זכו בהגרלות השונות 43,120 זכאים מכלל הסדרות (במחיר למשתכן וגם במחיר מטרה). מתוכם, 34,307 זכאים מסדרה א', אבל גם 8,306 זכאים מסדרה ב' ואפילו 323 זכאים מסדרה ג' (נרשמים החל בסוף ספטמבר 2017). איך זה יכול להיות? התשובה קשורה לשיעור הביטולים הגבוה בחלק מהפרויקטים שמוביל למימוש זכיית זכאים שנמצאים ברשימות ההמתנה השונות. גם בהגרלות הקודמות, שבהן רק זכאי סדרה א' קיבלו הזדמנות להירשם, בכל פרויקט שבו מספר הביטולים עלה על מספר הזכאים נפתחו ההגרלות שוב וכללו גם את הזכאים מהסדרות הנוספות.

אבל המספרים היבשים אינם מעידים על פרק הזמן שעובר בין סגירת ההגרלה המקורית לבין הגרלות חוזרות ולנקודה שבה זכאי סדרה ב' מגיעים למצב שבו הם זוכים באפשרות לרכוש דירה מוזלת. וגם כשזו מגיעה, רבים מהם מתלוננים שהם "מלקטים" את השאריות של זכאי סדרה א'. עם זה קשה להתווכח, במיוחד לאור העובדה שכל פרק זמן מסוים נפתחת הגרלה חדשה, ואם זכאי סדרה ב' נמצא ברשימת המתנה הוא צריך לקבל החלטה האם להירשם שוב להגרלה נוספת, שבמקרה ויזכה בה, הוא ייצא מרשימת ההמתנה בפרויקט אחר, שאולי דווקא בו הוא יותר מעוניין. חלק מהזכאים מתקשים להתמודד עם חישובי ההסתברות המורכבים, ופשוט מחליטים לוותר.

נזכיר כי ההגרלה הגדולה הרביעית כוללת 6,639 דירות מוזלות, כך שהדירות המוזלות שנכללות בה מספיקות רק למחצית הזכאים. אבל בתוך הטבלאות יש גם נתון אחד משמעותי שאינו מופיע. למעשה, הוא יכול להיות נקודת האור המשמעותית לזכאי סדרה ב' וגם סדרה ג'. כפי שכתבנו, היקף הזכאים הכולל של סדרה א' עומד על כ-18.2 אלף זכאים. מתוכם, רק 4,125 זכאים נרשמו להגרלה הגדולה הרביעית. אז לאן נעלמו קצת יותר מ-14 אלף זכאים? ייתכן שחלק מהם יירשמו בהמשך כי ההרשמה עוד פתוחה, אחרים ככל הנראה ויתרו על ההזדמנות לרכוש דירה מוזלת (ואולי רכשו בינתיים דירה בשוק החופשי), ויש גם זכאים שפשוט ממתינים לפרויקט הנכון מבחינתם, כמו למשל פרויקט מחיר למשתכן בתל-אביב, שרק בשבוע שעבר חשפנו שמועד יציאתו להגרלה רק הולך ומתרחק, כי המכרזים עוד לא מוכנים לפרסום.

בשורה התחתונה, תוכנית מחיר למשתכן מוכיחה שוב את מה שענף הנדל"ן למגורים מראה שוב ושוב במהלך השנים - המרכז תמיד מבוקש יותר מהפריפריה, גם במחירי שוק וגם במחירי דירות מוזלות.

המשמעות הרחבה יותר היא שגם תוכנית מחיר למשתכן אינה מעודדת מעבר לפריפריה, ואם זו אחת ממטרות הממשלה, ייתכן שמענקי המקום שהיו נהוגים בעבר לצד שיפור תשתיות ופיתוח מוקדי תעסוקה בילוי ופנאי הם התשובה היחידה.

מפת הביקושים על פי מחיר למשתכן

מכיוון שההגרלות הגדולות של מחיר למשתכן מיועדות רק למחוסרי דיור, מדובר במעין מיקרו-קוסמוס של מפת ביקוש באזורים שונים בארץ ואפשר ללמוד מהם על הביקושים. על פי נתוני ההרשמה להגרלה הגדולה הרביעית, המקומות המבוקשים ביותר על ידי הזכאים הם ראשון לציון, שוהם, רחובות, פתח תקווה, פרדס חנה-כרכור, מבשרת ציון, ירושלים, חולון, חדרה, גני תקווה, ביתר עילית, בית שמש ואלעד.

מרכז מול פריפריה במחיר למשתכן
 מרכז מול פריפריה במחיר למשתכן

המקומות שזכו לביקוש הנמוך ביותר הם קרית שמונה, קרית ביאליק, מצפה רמון וחצור הגלילית. כך, אזורי הפריפריה ממשיכים להיות פחות מבוקשים, נזכיר כי ההנחה במרכז היא גדולה יותר מאשר ההנחה בפריפריה במונחים כספיים, אך בשיעור באחוזים ההנחה דומה. בנוסף, הזכאים בפריפריה מקבלים גם מענק (בין 40 ל-60 אלף שקל), כלומר הדירות בפריפריה הן יותר בנות השגה במונחים כספיים. למרות זאת, הביקוש נותר נמוך.

בחריש, נתיבות, נהריה, קרית ביאליק, קרית גת וקרית ים קצב ההרשמה נמוך יחסית וכרגע, כל מי שנרשם צפוי לזכות בהגרלה.

נתיבות / צילום: איל יצהר
 נתיבות / צילום: איל יצהר