יום "אדום" בשוק הקריפטו: הביטקוין מתחת ל-9,000 דולר

יפן הטילה קנסות על 7 בורסות קריפטו, שלא ניהלו בקרה פנימית נאותה, והקפיאה את פעילותן של שתיים מהן

ביטקוין / שאטרסטוק
ביטקוין / שאטרסטוק

שער הביטקוין צנח היום בשעות הבוקר המוקדמות לכ-8,500 דולר - רמתו הנמוכה ביותר מאז 14 בפברואר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap, המשקלל את מחירי המטבעות הדיגיטליים במאות בורסות קריפטו בעולם.

מחיר הביטקוין ירד ביותר מ-11% ביממה האחרונה, ובכך השלים ירידה שבועית של כ-25%. עד לשעה 10 הבוקר עלה הביטקוין לכ-8,800 דולר. מחירו הנוכחי משקף לביטקוין שווי שוק של כ-150 מיליארד דולר - ירידה של כ-25% ביחס לשיא האחרון בשוויו שנרשם לפני כשבועיים, ב-20 בפברואר.

שוק הקריפטו, הכולל יותר מ-1,500 סוגי מטבעות קריפטוגרפיים, ממשיך להיסחר בתנודתיות רבה. שווי השוק הכולל הגיע הבוקר לשפל של כ-350 מיליארד דולר - ירידה של כמעט 50% מהשיא האחרון, בסך כ-520 מיליארד דולר, שרשם ב-18 בפברואר. בשבוע האחרון נרשמה צניחה בכל 20 המטבעות הדיגיטליים המובילים בשוק, כשמחירם ירד בין 15% ל-35%.

ירידות המחירים האחרונות בשוק באות, ככל הנראה, על רקע החמרת הרגולציה ביפן - אחת המדינות המובילות בשוק המטבעות הקריפטוגרפיים. סוכנות השירותים הפיננסיים של יפן (FSA) הודיעה אתמול (יום חמישי) כי היא מטילה קנסות על שבע בורסות קריפטו יפניות ודורשת משתיים מהן (הבורסות FSHO ו- Bit station ) להפסיק את פעילותן למשך חודש, בעקבות כישלונן בניהול בקרה פנימית נאותה על פעילותן. כל בורסות הקריפטו היפניות נדרשו על ידי FSA להגביר את המאמצים לשיפור האבטחה שלהן ולמניעת הלבנת הון באמצעותן.

עם שבע בורסות הקריפטו שהוזהרו על ידי הרגולטור היפני, נמנית גם Coincheck - שבסוף ינואר נפלה קורבן לפריצה הגדולה בהיסטוריה של שוק הקריפטו, אשר בה נגנבו מלקוחותיה כ-520 מיליון מטבעות דיגיטליים מסוג NEM , בשווי כחצי מיליארד דולר. מהחקירה שהתנהלה בעקבות הפריצה, עולה כי האקר הצליח לקבל גישה למחשב של אחד מעובדי קוינצ׳ק באמצעות שימוש בתוכנה זדונית, וכך גנב את מטבעות ה- NEM מהארנק הדיגיטלי של הבורסה. אתמול הודיעה קוינצ׳ק כי החל בשבוע הבא היא תתחיל לפצות את 260 אלף הלקוחות שנפגעו מהפריצה, אשר כספם יוחזר להם בין יפני.

בשנה שעברה, הפכה יפן לאחת המדינות הראשונות בעולם שהסדירו את פעילותן של בורסות קריפטו, כשהקימה מערכת רישוי לזירות מסחר אלה. כיום ל-16 בורסות קריפטו יש רישיון לפעול ביפן, ו-16 בורסות נוספות, ובהן קוינצ׳ק, הורשו להמשיך לפעול ללא רישיון בזמן שהן ממתינות לאישור בקשותיהן לרישיון. יפן נחשבת לאחת המדינות הידידותיות ביותר ביחסן למטבעות קריפטוגרפיים. כ-45% מרכישות הביטקוין כיום מתבצעות באמצעות הין היפני, בהשוואה לכ-30% בדולר ארה״ב.