העניים ימשיכו לחכות: הבטחות גלנט לדיור ציבורי מתפוגגות

במסיבת עיתונאים חגיגית, שר השיכון והבינוי הכריז כי 5% מהדירות של מחיר למשתכן יופנו לדיור ציבורי ■ בפועל, החשש מפגיעה בתוכנית הדגל של כחלון ושותפיו באה על חשבון מעוטי היכולת

יואב גלנט  בועידת הנדלן / צילום:איל יצהר
יואב גלנט בועידת הנדלן / צילום:איל יצהר

בימים האחרונים חגג שר השיכון יואב גלנט את הצלחת "יוזמתו" להארכת חוק הדיור הציבורי בחמש שנים נוספות. תוקפו של החוק, המאפשר לדיירי הדיור הציבורי לרכוש את דירותיהם בהנחות של עשרות אחוזים, פקע בסוף 2017 וכעת הוארך על ידי הכנסת עד סוף 2022.

בפועל, מדובר כמובן במרבית המקרים בלעג לרש. מי שזכאי לדירה ציבורית בדרך כלל לא יכול לקנות אותה, גם בהנחה של 80%. ומי שיכול, כבר רכש את דירתו הציבורית באינספור סבבים קודמים. או שהדירה שלו ממוקמת בבניין ובשכונה כל-כך גרועים, שגם אם הוא יצליח לגרד מעט חסכונות הוא יעדיף לברוח, בלי מחשבות על סיבוב נדל"ני שיתקע אותו במקום. אבל מלבד החלום לדיירים ספורים, חשוב לזכור שמדובר בעוד מהלך שמכווץ את מספר הדירות הציבוריות, שאמורות לספק קורת גג לאלה שלעולם לא יוכלו לקנות או לשכור בשוק החופשי.

עם כל הכבוד למספרים שבהם נופף השר גלנט, "רכישת 1,040 דירות שהתווספו למלאי הדירות הציבורי בשנים האחרונות", מלאי הדיור הציבורי נטו ממשיך לרדת. לפי הדוחות של עמידר עצמה, בסוף 2010 היו לחברה 47 אלף דירות - וכיום יש לה 40 אלף דירות. ובשנת 1960, רק כדי לסבר את האוזן, ניהלה עמידר 200 אלף דירות. אז גרו פה קצת יותר מ-2 מיליון ישראלים, והיום גרים פה כמעט 9 מיליון איש. אבל למה להיות פסימיים? לפני קצת יותר משנה, בפברואר 2017, ערכו שר השיכון גלנט ושר האוצר כחלון מסיבת עיתונאים משותפת (מה שלימד כבר אז שהתוכנית לא ממש מבושלת, אבל כל שר חושש שהשני יגנוב לו את הקרדיט).

תחת הכותרת "תוכנית חדשה להגדלת היצע הדיור הציבורי בישראל", השניים הודיעו כי מכרזי מחיר למשתכן יכללו "עד 5% דירות שיימסרו לזכאי הדיור הציבורי". גלנט הדגיש שמדובר בתוכנית ללא עלות תקציבית, "כי אם מוכרים 100 דירות במחיר למשתכן, ועד היום הדירות האלה עלו לזכאים 700 אלף שקל, עכשיו הקבלן ימכור 95 דירות ועוד 5 ילכו לדיור ציבורי, כך שזכאי מחיר למשתכן יקבל הנחה של 270 אלף שקל, במקום לקבל 300 אלף שקל".

מה קרה מאז? המדינה שיווקה קרקע לעשרות אלפי דירות מחיר למשתכן, אבל אף מכרז לא כלל דירה ציבורית. אפילו לא אחת. בנובמבר בישר גלנט כי מכרזים חדשים יכללו 158 דירות דיור ציבורי באשדוד, 136 בראש-העין, 65 בירושלים, 40 בבאר-יעקב ועוד 26 דירות (בסה"כ) באבן-יהודה, קריית טבעון ואור-יהודה - אבל שום מכרז לא יצא. החשש שהוא ישבש את שיווקי מחיר למשתכן גדול כל-כך, שמוטב כרגע לגנוז את הבטחות מסיבת העיתונאים. מדינת ישראל דואגת עכשיו למעמד הביניים, אז שהעניים יחכו. כדאי להם. בסוף הם הרי יוכלו לקנות את הדירה (שלא יקבלו) בהנחה של עשרות אחוזים.