רשות ניירות ערך דוחה את מועד הפיכת תעודות הסל לקרנות

"מועד הכניסה לתוקף של תיקון 28, שהיה קבוע ל-1 ביוני 2018, יידחה" • מדריך קרנות נאמנות

יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה / צילום: תמר מצפי
יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה / צילום: תמר מצפי

כמעט חודשיים לאחר שחשפנו ב"גלובס" כי רשות ניירות ערך דחתה את מועד יישום הרפורמה באופי תעודות הסל, והערכנו כי גם המועד החדש יידחה, מודה כעת הרשות כי הפיכת תעודות הסל לקרנות סל תיעשה במועד מאוחר יותר מאשר 1 ביוני השנה.

במכתב ששלח דודו לביא, ראש מחלקת השקעות ברשות ניירות ערך, בעניין "דחיית מועד התחילה של תיקון 28 לחוק השקעות משותפות בנאמנות", הוא כתב כי "ככל הנראה, לא יסתייע להשלים את אישור התקנות מכוח תיקון 28 לפני יציאת הכנסת לפגרה. על כן, ומתוך רצון לתת ודאות לכל הגורמים המעורבים בנושא באשר ללוח הזמנים, הריני לעדכן כי מועד הכניסה לתוקף של התיקון, שהיה קבוע ל-1 ביוני 2018, יידחה". עוד הוא ציין כי "בכוונתנו לפעול על מנת להשלים את כניסת התיקון לתוקף בהמשך שנת 2018".

נציין כי במקור דובר לא רשמית על מועד יישום מוקדם אף יותר - עד אפריל השנה. בשוק תעודות הסל מעריכים כי סביר להניח שהמהלך יתעכב עוד, ולא יתבצע לפני תחילת 2019. זאת, בין השאר, בגלל המורכבות האדירה הנלווית לתפעול השינוי המבני, וחוסר המוכנות של המערכות, הנובע גם מחוסר בהירות רגולטורית.

בשוק תעודות הסל יש ארבעה בתי השקעות שמחזיקים בחברות תעודות סל: מיטב דש, בניהולו של אילן רביב, שמחזיק בתכלית; אקסלנס, בניהולה של חנה הולנדר, שמחזיק בקסם; פסגות, בניהולו של ברק סורני; והראל פיננסים, בניהולו של טל קדם.

תיקון 28 הוא מהלך דגל של מחלקת השקעות ברשות. כיום תעודות הסל הן תעודות התחייבות, שלא בדומה לקרנות נאמנות, והמהלך נועד להפוך אותן לקרנות נאמנות מחקות עם טווח טעות, ולבטל את מעמדן כנכס מתחייב עם סיכון יציבותי. כלומר, כיום התעודות הן אג"חיות במהותן - מה שאומר שיש בהן סיכון - וזה ישתנה לאחר הרפורמה. רפורמה זו היא חלופה ליוזמה קודמת של הרשות להסדרה של שני מוצרים שונים, "תעודת סל" ו"קרן סל".

נכון להיום מנוהלים בתעודות הסל נכסים בשווי מצרפי של כ-95.4 מיליארד שקל, כשבשוק קרנות הנאמנות קרנות מחקות בסדר גודל של כ-30 מיליארד שקל. קרנות נאמנות מחקות ותעודות הסל הן כלי השקעה פאסיבי, שעוקב אחר מדדים.