מנכ"ל הפועלים: "אנשים לא מבינים מה קורה בחשבון שלהם"

הבנק משיק מרכז חינוך פיננסי חדש בהשקעה של 10 מיליון שקל ■ פרופ' צבי אקשטיין, היועץ המקצועי של המרכז: "חסר מידע כדי להבין את רמת הסיכון האמיתית באשראי הצרכני" ■ המנכ"ל אריק פינטו: "הבעיה במינוף של משקי-הבית מתרכזת בעשירונים מסוימים ובאוכלוסיות חלשות"

אריק פינטו מנכ"ל בנק הפועלים / צלם: איל יצהר
אריק פינטו מנכ"ל בנק הפועלים / צלם: איל יצהר

בנק הפועלים הודיע היום על הקמת מרכז לחינוך פיננסי בהשקעה של 10 מיליון שקל. לדברי מנכ"ל הבנק אריק פינטו הבנק החליט להקים את המרכז בשל "בעיה רצינית בידע הפיננסי של הלקוחות שלנו. חוסר ידע אשר לצערי עלול להוביל לקריסה". המרכז יהיה פתוח לכלל הציבור ולא רק ללקוחות הבנק וללא תשלום.

המרכז יכלול הרצאות פרוטנליות ודיגיטליות בנושאים שונים כגון ניהול עסק, הצבת גבולות פיננסים לילדים ועוד. היועץ המקצועי של המרכז הוא פרופ' צבי אקשטיין, לשעבר משנה לנגיד בנק ישראל. מעבר לעלות ההקמה, ישקיע הבנק 8 מיליון שקל בהפעלתו של המרכז.

בבנק הפועלים מתחייבים שהמרכז לא יכלול תוכן שיווקי גלוי או סמוי. פרופ' אקשטיין אף מבטיח כי התכנים יכללו גם חינוך להשוואת הצעות מחיר מגופים שונים והתמקחות עם הבנק. "חלק מתפקיד המרכז יהיה ללמד איך להתמקח ולקבל את התמורה הפיננסית הטובה ביותר מול הבנק. הרעיון המרכזי הוא לתת מידע מלא, ולדעתי בסה"כ זה יביא לתפקוד יעיל של יותר של המערכת הבנקאית", אומר אקשטיין.

נזכיר כי הקמת המרכז נעשית בתקופה של אווירה ציבורית שלילית כנגד המערכת הבנקאית, המתבטאת בריבוי רפורמות לשיפור התחרות בתחום, וגם הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לחקירת האשראי ללווים הגדולים. המרכז נצמא תחת חטיבת בעלי העניין בבנק, שבראשות יעל דרומי, שאחת ממטרותיה היא לשפר את היחסים והתדמית של הבנק בציבור.

פינטו לא מכחיש שישמח אם המרכז גם יסייע בשיפור התדמית: "אני מקווה שהקמת המרכז תתרום נקודות לבנק. אשמח אם גם התדמית שלנו בציבור תשתפר", הוא אומר ומדגיש מנגד שמטרת המרכז אינה לגייס לקוחות חדשים.

אריק פינטו, אילו בעיות ראיתם בידע של הלקוחות שהביאו להחלטה להקים את המרכז?

"יש חוסר ידע פיננסי בסיסי בציבור. אנשים לא מנהלים את החשבון כמו שצריך, ולא מבינים מה קורה בחשבון שלהם. איכות הניהול של כלכלת הבית נמוכה במקרים רבים כמו גם הצבת גבולות לילדים".

ומה באשר לצמיחה באשראי הצרכני בשנים האחרונות, אתה מוטרד מכך?

"בודאי שאני מוטרד. הבעיה במינוף של משקי-הבית מתרכזת בעשירונים מסוימים ובאוכלוסיות חלשות, שם במיוחד חסר ידע. כשהשוק ייפתח, וגופים חוץ-בנקאיים יוכלו להציע אשראי ביותר קלות, יהיה פה היצף. כבר עכשיו רואים גידול בהוצאה להפסדי אשראי, ויותר אנשים נכנסים לכשל".

פרופ' אקשטיין, מדוע החלטת לשתף פעולה עם בנק הפועלים בהקמת המרכז?

"נושא החינוך הפיננסי קרוב אליי עוד מימיי בבנק ישראל. לאיש אין מונופול על הידע. ראיתי שהבנק נרתם לכך בצורה אמיתית, ומבחינתי כל גוף שידחוף בדרך הנכונה יתרום לנושא".

האם אתה שותף להערכה של בנק ישראל לפיה הסיכון בשוק האשראי הצרכני עלה משמעותית?

"אני חושב שחסר מידע כדי להבין את רמת הסיכון האמיתית בשוק. אין בארץ מודל דירוג סיכון של הלווים כשם שיש בארה"ב למשל. חסרים פרמטרים כמו מצב הנכסים של הלווים, היסטוריית ההתנהלות שלהם וכדומה בכדי להבין לעומק את רמת הסיכון.

בכל אופן, אני לא חושב שאנחנו בדרך לבועה. רמת הפיקוח על סיכונים פיננסים בישראל הרבה יותר קפדנית מהמדינות במערב, וזה הוכיח עצמו על פני השנים, על אף שהיו בעיות ואולי יהיו בעתיד. גם בכל הרפורמות הצפויות אין רכיב דרמטי של גידול בסיכון, ויש תיאום משתפר בין המפקחים".