הבורד שכר יועצים ושאל שאלות, ואיזי כהן חש שאין לו גיבוי

לפני ימים אחדים הודיע המנכ"ל הדומיננטי של כלל ביטוח על עזיבתו ■ מה הוביל את איש הביטוח הוותיק לנקוט את הצעד המפתיע, ומה חושבים עובדי כלל בנוגע למי שאמור לרשת אותו?

איזי כהן / צילום: תמר מצפי
איזי כהן / צילום: תמר מצפי

ב-15 ביוני 2008 יצא איזי כהן מקומת המנכ"ל והיו"ר המאוד מפוארת בבניין ההנהלה של קבוצת הביטוח מגדל, שברחוב אפעל שבפתח תקווה, שעיצב מקטן ועד גדול - הן את הקומה ואת הקבוצה. כהן סיים אז כהונה ארוכה ומאוד מוצלחת כמנכ"ל הדומיננטי של קבוצת הביטוח הגדולה והרווחית בישראל, עם מעמד מוצדק של אחד משורה מאוד מצומצמת של בכירי ענף הביטוח. עשר שנים לאחר מכן, במהלך יוני הקרוב, יסיים כהן עוד קדנציה ארוכה כמנכ"ל קבוצת ביטוח גדולה, הפעם כלל ביטוח, ושוב ייצא מקומת הנהלה מפוארת שעוצבה לבקשתו, אך הפעם עם פחות הצלחה עסקית.

לפני ימים אחדים התפטר כהן בטונים צורמים ובמפתיע, כלפי חוץ לפחות, לאחר פחות מחמש שנים וחצי בתפקיד מנכ"ל כלל ביטוח, שאותה שינה מקצה אל קצה. מה גרם לכהן לצאת מכלל ביטוח, זמן קצר לפני יום הולדתו ה-67 שיחול בחודש הבא, וכשהחברה ממשיכה להיות על מדף המכירות, ללא קונה?

משיחות שערכנו מתברר שכהן עזב לאחר מספר מפגשים לא נעימים עם הדירקטוריון שלו, שכללו שאלות על תוצאות החברה, בעיקר ביחס למתחרות שפתחו פער, ובמיוחד על רקע שתי עבודות ייעוץ חיצוניות שאותן הזמינו חברי הבורד של כלל ביטוח, כצעד פרו-אקטיבי, לבחינת התנהלות הקבוצה. אחת העבודות היא מ-PWC, ביחס לנושאי ההשקעות במיכון וב-IT, והשנייה מד"ר משה ברקת (לשעבר, בין היתר, יו"ר הפניקס), שכללה ניתוח שוק, ובחנה היכן נמצאת כלל ביטוח ביחס למתחרות, בין היתר במונחי פרמיות ונתחי שוק ומגמות לעתיד.

התמונה שהתקבלה משתי הבחינות הללו הייתה מורכבת. יש דברים טובים שכהן עשה בכלל ביטוח, למשל בטיוב התיק, בין היתר ביחס לקולקטיבים, ובתחום ביטוחי הבריאות המוצלח. מנגד, יש תחומים שבהם החברה מתקשה להתרומם.

בכל אופן, העזיבה של כהן, שבין מגדל לכלל כיהן כמנכ"ל אפריקה ישראל, הגיעה מאחר ש"הוא חש שהוא לא מקבל את הגיבוי והתמיכה שהוא מצפה להם", בגלל שגם "הפסיק ליהנות, ושמע טענות שנגעו לתוצאות בטווח הקרוב, ומבחינתו זה שטויות", וגם בגלל שלדברי גורמים מעורים הוא חש רוח שטוענת כנגדו, כי "לא סיפק את הסחורה שציפו לה, למרות שקיבל יד חופשית וניהל את החברה כראות עיניו", הגם שהבדיקות "לא גילו אקדח מעשן או משהו שממש הפתיע את הבורד".

אלה לא הסיבות היחידות. על פי גורמים בשוק קדמה לכך ביקורת אישית חריפה שאדוארדו אלשטיין, בעל השליטה באי.די.בי, הביע בפומבי. במסגרת התנגדותו האישית לכהן, ביקר אלשטיין בחריפות את הישגיו הנמוכים בכלל ביטוח, לתפיסתו. באוקטובר האחרון חשפנו ב"גלובס", כי קבוצת אי.די.בי, שמחזיקה משפטית (אך לא מהותית) במניות השליטה בכלל ביטוח, יצאה חזיתית נגד איזי כהן, בנימוק של "ליקויים באופן ניהול החברה ותוצאות לא מחמיאות". אגב, אלשטיין תקף עוד קודם גם את יו"ר כלל ביטוח, דני נוה, בין היתר משום שהחברה לא חילקה לו דיבידנדים.

אבל אלשטיין לא קובע ביחס לכלל ביטוח - לא אשתקד וגם לא הפעם. זאת מאחר שהפיקוח הוציא מידיו את זכויות השליטה, והעביר אותן לנאמן מטעמו. כך, בקיץ האחרון הנאמן משה טרי, שמחזיק מהותית במניות השליטה בכלל ביטוח, בשם הממונה על הביטוח ושוק ההון, הלך בניגוד לעמדת אלשטיין, והצביע בעד הארכת כהונתו של איזי כהן בשנתיים.

בכל אופן, ההתקפה של אלשטיין על כהן קרתה שלושה חודשים לאחר שכהן, המנכ"ל הדומיננטי של כלל ביטוח, הודיע ליו"ר החברה נוה על "נכונותו להאריך את כהונתו בשנתיים נוספות", עד סוף אוקטובר 2019, עם אפשרות להארכה בשנה נוספת, וזאת למרות קיצוץ עמוק בשכרו כתוצאה מחוק תגמול הבכירים בסקטור הפיננסים. הסכם ההעסקה המקורי של כהן בכלל ביטוח אושר בנובמבר 2012, לתקופה של חמש שנים.

החברה הרביעית ואולי החמישית בשוק

איזי כהן הינו מנהל דומיננטי וריכוזי, ששינה את אופיה של כלל ביטוח. בשנים האחרונות, גם לאחר הגיעו של כהן לחברה, איבדה כלל הרבה ממעמדה ההיסטורי כאחת משתי הגדולות בענף (אחרי מגדל, שגם היא איבדה גובה בשנים האחרונות), והפכה לקבוצת הביטוח בעלת שווי השוק הרביעי בגודלו בלבד, מילימטר מעל לחברה החמישית בשוק במונחי שווי שוק.

אבל אין להבין מכך שכהן שכח מה זה ביטוח. הוא באמת קיבל את כלל ביטוח לא בשיא, ובאמת שיפר כמה היבטים בפעילותה. בסביבתו אומרים כיום, כי "הוא הגיע לחברה שבהרבה נושאים לא הייתה במצב טוב, עם מבנה הון לא חזק והוצאות מימון גבוהות. זה השתנה תחת ידיו, והוא גם הוציא מהחברה פעילויות שלא בליבה, כגון הפיננסים והמימון. כיום לחברה מבנה הון מחוזק, והיא עברה טיוב ומוכנה טוב יותר למכירה ולעתיד, וזאת תחת מבנה בעלות בעייתי, וכשהחברה כל הזמן עומדת למכירה. מבחינתו היו קולות רבים מדי מכיוון הדירקטוריון, בעל השליטה והנאמן".

עם זאת, שנים רבות לאחר שהחליף את ההנהלה הקודמת, רבים חושבים שהוא כבר היה צריך להביא את הטרנאראונד, גם ביחס למתחרות, וזה לא קרה. הראל הייתה לפני כלל ביטוח עוד כשהגיע (והגדילה את הפער), אך הפניקס עקפה אותה בגדול, ומגדל נותרה לפניה, ואילו איי.די.איי ביטוח, ובהיבטים מסוימים גם מנורה מבטחים, ממש נושפות בעורפה כיום. בעבר זה היה מחזה בלתי נתפס. למעשה, עד אמצע העשור הקודם היו בענף הביטוח, כמו בבנקים, שני שחקנים - מגדל (שאיזי עשה אותה כזו) וכלל ביטוח, ורק אז כל היתר.

בכל אופן, גורם בכיר בענף, מתחרה של כהן, אמר לנו אתמול, כי "איזי עשה שם, בכלל ביטוח, עבודה מצוינת. הוא באמת קיבל חברה בעייתית, אפילו בעייתית מאוד. זה לא שאין למי שיבוא במקומו מה לעשות עוד, אלא שהוא קיבל חברה שלוקח שנים לשקמה. הבורד שם עשה טעות כשהראו לו את הדרך החוצה", אמר. והוא לא היחיד שחושב כך. עם זאת, יש בקרב בכירי הענף גם כאלה שחושבים, בדומה לחלק מחברי דירקטוריון כלל ביטוח, כי כהן לא מסכם כהונה מוצלחת בכלל ביטוח, ואף למטה מכך.

וכך אנו מגיעים לימים האחרונים, פחות משש שנים לאחר שאיזי כהן נכנס לתפקידו, וכשיש לו עוד תקופה ניכרת בחוזה המוארך כמנכ"ל כלל ביטוח. על פי הערכות, הבורדים בכלל ביטוח לא שבעו נחת מתוצאות החברה, בדומה למה שחש גם בעל השליטה באי.די.בי, וכהן חש שאין לו גיבוי שמאפשר לו לחוש בנוח. כך, לאחר הפרישה המפתיעה שלו, שהעסיקה רבות את אנשי הביטוח, גם בשאר החברות, כתב איזי כהן להנהלה מכתב, ובו ציין, בין היתר, כי "מלבי, מאוד מצטער על ההודעה המפתיעה מהבוקר, שבה הודעתי על החלטתי להתפטר מתפקידי בחברה בחודש יוני הקרוב. במהלך חמש השנים האחרונות, יחד יצרנו, תיקנו, עשינו, בנינו, התחדשנו, התחזקנו בכל הפעילויות העסקיות והמנהלתיות של החברה.

"אין לי ספק שפעילות זאת תציף ערך רב לחברה בשנים הבאות. מטרתנו הייתה ונשארה להכין את החברה לשנים הבאות, אפילו אם זה פוגע בתוצאות מיידיות. יש להם עדיין להשלים משימות ומטלות רבות, אך אין לי ספק שהצלחנו לבנות תוכניות עבודה מפורטות ומוכנות לביצוע...

"מאוד רציתי להמשיך לעבוד יחד עוד שנתיים לפחות, ולנסות ולהשלים חלק מהמטרות שטרם הושגו, אך לצערי ולמרות ניסיונותיי האינסופיים, לא הצלחתי להסתדר עם סיטואציה מאוד מורכבת וכואבת של מבנה בעלות הקבוצה והכוחות הפועלים בה".

הדירקטורים יכריעו: יורש פנימי או חיצוני

אז מה הלאה? כלל אינה חברה "רגילה". השליטה בה נמצאת דה-פקטו בידי הנאמן מטעם הפיקוח, טרי, ומשום כך גם בידי הפיקוח. בינתיים, בהדרגה אך בעקביות השליטה הזו נמכרת במנות דרך הבורסה, עד אשר כלל ביטוח תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה. ככל הידוע, הוועדה לאיתור המנכ"ל החדש לקבוצת הביטוח הגדולה כוללת ארבעה חברים, לצד היו"ר נוה: הדירקטוריות השופטת בדימוס ורדה אלשייך, ד"ר רחל אדטו ומלי מרגליות, והדירקטור גד ארבל, לשעבר המפקח על הביטוח.

בהקשר זה נציין סקר ממש לא מחייב של עובדי כלל ביטוח, כפי שמוצג בדף הפייסבוק של ועד כלל ביטוח, שנעשה ב-8 במארס, יום לאחר הודעת כהן על העזיבה. לדעת עובדי כלל ביטוח שהשתתפו בסקר המנכ"ל הבא יהיה מבחוץ או מבפנים: יורם נוה, מנהל חטיבת משאבים, או ראש חטיבת בריאות ומערך הלקוחות דניאל כהן, או שמעון קלמן העוזר האישי למנכ"ל לעניינים מיוחדים, או ענת לוין מנהלת חטיבת השקעות, מימון ופיננסים, או רוני ששון סגן מנהל מערך העסקים.

הטלטלה בצמרת שוק הפיננסים לא עוצרת: לא רק כלל ביטוח - לענף דרושים שני מנכ"לים

לא רק כלל ביטוח מחפשת מנכ"ל חדש, גם חברת הביטוח הישיר המצליחה, איי.די.איי ביטוח, שמוכרת בציבור הרחב כ"ביטוח ישיר", ושנמצאת בשליטת ביטוח ישיר וצור שמיר של משפחת שנידמן, מחפשת מנכ"ל. סבירות גבוהה מאוד שגם הפעם, כמו תמיד בעבר, המנכ"ל הבא של איי.די.איי ביטוח, החברה שנושפת בעורפה של כלל ביטוח בבורסה, יגיע מבחוץ.

כל זאת, חודשים אחדים לאחר שגם במנורה מבטחים חל שינוי מהותי, לאחר שהמנכ"ל של חברת הביטוח שלה, מוטי רוזן, עזב והוחלף על ידי יהודה בן אסאייג, שהיה מנכ"ל מנורה מבטחים פנסיה וגמל. את בן אסאייג החליף גיא קריגר, שגם כן היה מינוי פנימי.

אז מה צפוי לקרות באיי.די.איי ביטוח? מוקי שנידמן מחפש אחר מנכ"ל, והוא מחזיק במוניטין של מי שנותן חופש למנהלים טובים שמספקים לו את הסחורה. אבל באיי.די.איי ביטוח קיים עוד היבט: כניסה לנעליים גדולות, שמשאיר רביב צולר שעובר לכיל, וזאת בעולם של שכר בכירים מוגבל בביטוח (ובפיננסים בכלל). סוגיית השכר תשפיע גם על כלל ביטוח ועל יתר החברות בענף, מאחר שטאלנטים ניהוליים עלולים לסרב להצטרף, בגלל שהשכר שיקבלו לא יהווה מבחינתם עליית מדרגה.

דירקטוריון מגדל אישר את ספיר

אגב, מי שנחלצה בימים האחרונים מהאתגר המתמשך מבחינתה למצוא מנכ"ל חדש היא קבוצת מגדל, שהדירקטוריון שלה אישר שמי שינהל אותה הוא דורון ספיר, מנכ"ל כאל כיום, וקודם לכך בכיר במגדל. ספיר יחליף במגדל את עופר אליהו, בנו של בעל השליטה במגדל - שלמה אליהו, שיעזוב את הקבוצה עד תחילת יוני הקרוב, וגם היו"ר יוחנן דנינו מוחלף על-ידי פרופ' עודד שריג, שכבר היה לתקופה קצרצרה יו"ר קבוצת מגדל.

בכל אופן, במכתב ששלח השבוע עופר אליהו לעובדים ולסוכנים של הקבוצה לקראת סיום תפקידו, הוא כתב כי "לאחר כארבע שנים וחצי אסיים בקרוב את תפקידי כמנכ"ל החברה... תקופה זו הייתה, לכל הדעות, מהמורכבות שידעו ענף הביטוח, הפנסיה והפיננסים בישראל בכלל, וחברת מגדל בפרט... אני יודע כי חלק מהשינויים שביצענו היו כלל ועיקר לא פשוטים, קל וחומר בחברה בסדר הגודל שלנו", תוך שהוסיף, כי "מגדל היא חברה ייחודית בענף, המנהלת את היקף הנכסים הגדול ביותר מבין חברות הביטוח, ומשרתת למעלה מ-2 מיליון מבוטחים ועמיתים...".

השווי של קבוצות הביטוח
 השווי של קבוצות הביטוח