המבקר: אי-דיוקים בהודעות של אגף הדוברות במשרד הביטחון

מבקר המדינה יוסף שפירא בחן 3 הודעות לתקשורת שהוציא אגף הדוברות במשרד הביטחון, ושבעקבותיהן הוא נאלץ להתמודד "עם פרסומים לא אוהדים ואף פוגעניים" ■ "אי-דיוקים בהודעות שמפרסם האגף עלולים להשפיע על תדמית משרד הביטחון ועל מידת אמון הציבור בו"

אביגדור ליברמן / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אביגדור ליברמן / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

מבקר המדינה יוסף שפירא בחן 3 הודעות לתקשורת שהוציא אגף הדוברות במשרד הביטחון, ושבעקבותיהן הוא נאלץ להתמודד "עם פרסומים לא אוהדים ואף פוגעניים".

במקרה הראשון מדובר על ניסוי שנערך בטיל החץ 3 בדצמבר 2014, והוביל ל"משבר אמון" עם כתבים כתוצאה מ"כישלון הסברתי". בתחילה נמסר לכתבים כי הניסוי בוצע בהצלחה, אולם כמה חודשים מאוחר יותר נאלצו במשרד הביטחון להודות בכישלון הניסוי. המבקר העיר למשרד כי "אי-דיוקים בהודעות שמפרסם האגף עלולים להשפיע על תדמית משרד הביטחון ועל מידת אמון הציבור בו".

המקרה השני נוגע לשאילתה מטעם כלי תקשורת בנוגע לחלקה של איראן בתאגיד הגרמני טיסנקרופ. בתחילה השיב אגף הדוברות כי הוא אינו מכיר מעורבות איראנית בתאגיד הגרמני, אולם כמה ימים לאחר מכן ציין שר הביטחון אביגדור ליברמן כי גורמים במשרד ידעו כבר משנת 2004 על החזקה איראנית בתאגיד.

המקרה השלישי נוגע ל"אי-שמירה על הפרדה מוחלטת בין הודעות דוברותיות של המשרד לאלה שמטעם השר". באוגוסט 2016 פרסם המשרד הודעה חריפה בעקבות דבריו של נישא ארה"ב דאז, ברק אובמה, שהשוותה בין הסכם הגרעין עם איראן להסכם מינכן מלפני מלחמת העולם השנייה.

לפי הדוח, "כתבים ופרשנים הגדירו הודעה זו כ'חריגה' וראו בפרסומה 'חוסר אחריות מדינית'. כעבור 3 ימים פרסם המשרד הודעת התנצלות, ולפי הדוח, לשכת ראש הממשלה "נאלצה לפעול כדי למזער נזקים מול הבית הלבן ואף ליזום שיחה עם השגריר האמריקאי".