המשטרה: "הפרסומים על סוריאנו - ספינים וספקולציות"

לפי מידע שהגיע לידי גלובס", המשטרה סירבה לבקשה לפרסם הכחשה שתנקה את שמו מהחשד ■ עם זאת, היא מגדירה הפרסומים על מעורבותו לכאורה בפרשה: "ספקולציות, דיסאינפורמציה וספינים"

חידת וולטר סוריאנו נמשכת: המשטרה סירבה לבקשת עורך דינו של איש העסקים הישראלי-לונדוני, שהיה מקורב לנתניהו, לפרסם הכחשה שתנקה את שמו מחשד, שלפיו הוא היה מעורב בדרך כלשהי במעקב אחר חוקרי ראש הממשלה. באותה נשימה, המשטרה מכנה את הפרסומים על מעורבות לכאורה של סוריאנו: "ספקולציות, דיסאינפורמציה וספינים" - כך נודע ל"גלובס".

לפי מידע שנמצא בידינו, לאחרונה פנה עו"ד אילן בומבך, פרקליטו של סוריאנו, למשטרה בבקשה כי היא תפרסם הכחשה שתנקה את סוריאנו מחשד. משטרת ישראל סירבה לבקשת בומבך. עם זאת, היא נימקה את הסירוב בכך, ש"המשטרה מעולם לא התייחסה לשמו של אף אדם ספציפי שניתן לייחס לו מעקב אחרי שוטרים" (גם לא לסוריאנו). המשטרה כתבה לסוריאנו כי "מעולם לא התייחסנו לשמו של אף אדם שניתן לייחס לו מעקב אחרי שוטרים. כמו כן, לא ניתן אף רמז, ישיר או עקיף הנוגע לזהותו או לזהות שולחו".

במילים אחרות, המשטרה סירבה לבקשתו של בומבך בנימוק שהיא לא צריכה לפרסם הכחשה על דברים, שלטענתה, מעולם לא יצאו ממנה. עוד הבהירה המשטרה כי "כל הפרסומים בנושא הינם על דעת המפרסמים ובאחריותם".

בתגובה שמסרה אתמול (ג') ל"גלובס", הוסיפה והבהירה המשטרה כי "על-מנת להעמיד דברים על דיוקם נדגיש כי משטרת ישראל לא פרסמה כל הכחשה או התנצלות על ספקולציות, דיסאינפורמציה וספינים, כפי שעלו בפרסומים השונים".

דמותו של איש העסקים וולטר סוריאנו, המתגורר בלונדון, הסעירה את המערכת הפוליטית ואת הציבור בישראל בחודש שעבר, אחרי הריאיון שנתן מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, לתוכנית "עובדה" ב-7 בפברואר 2018. במהלך הריאיון עם אילנה דיין הדהים המפכ"ל את הציבור הישראלי באומרו, שקצינים המעורבים בחקירות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, היו נתונים ללחצים ומעקבים.

על אף שהמפכ"ל לא נקב בשם ספציפי של מי שאחראי למעקבים לכאורה, אחרי הפרסום הופנו, כנראה בטעות, אצבעות לכיוונו של סוריאנו, שהיה מקורב לנתניהו. במקומות שונים הוזכר שמו של סוריאנו כמי שהיה מעורב לכאורה באיסוף מידע נגד חוקרי המשטרה שעסקו בתיקי נתניהו, שעליו דיבר המפכ"ל.

למשל, הכתב-התחקירן רביב דרוקר, אמר בראיון בגלי צה"ל כי הדמות שהמשטרה מייחסת לה מעקב אחר החוקרים הוא ככל הנראה סוריאנו. עם זאת, דרוקר הדגיש כי "אין לי שום ראיות שהוא מעורב בזה".

סוריאנו מצידו הכחיש בתוקף כל קשר בינו לבין הדברים. עורך דינו, אילן בומבך, מסר כי הדברים שיוחסו לסוריאנו, לא היו ולא נבראו. "וולטר סוריאנו מעולם לא עקב אחרי חוקרי המשטרה, ולא התבקש לעקוב אחרי אף אדם. אני מכיר אותו הרבה שנים ומייצג אותו הרבה שנים, ואני יכול להגיד שהוא אדם הגון וישר כסרגל. הוא איש עסקים מכובד. אין כל חשש שפגע בשלטון החוק. הוא זהיר בקיום החוק קלה כחמורה", אמר בומבך.

סוריאנו ועו"ד בומבך לא הסתפקו בכך. הם הגישו תביעות בגין לשון הרע נגד גופי תקשורת שטענו כי סוריאנו אחראי למעקבים,. בתוך כך, כפי שנודע ל"גלובס", פנה בומבך אל המשטרה וביקש ממנה לפרסם הכחשה שתנקה את סוריאנו מחשד. אך המשטרה סירבה לבקשה, והשיבה לבא-כוחו של סוריאנו כי "מעולם לא התייחסנו לשמו של אף אדם שניתן לייחס לו מעקב אחרי שוטרים. כמו כן, לא ניתן אף רמז, ישיר או עקיף הנוגע לזהותו או לזהות שולחו".

מיהו איש העסקים החרדי שפועל בלונדון ושהיה מקורב לנתניהו / חן מענית וטל שניידר

שמו של וולטר (צבי) סוריאנו לא היה מוכר עד ששמו שורבב, ככול הנראה בטעות ובאופן שלטענתו גרם לו עוול ונזק, לפרשות תיקי נתניהו. בתחקיר שפורסם ב"גלובס" ב-12 בפברואר 18, "חידת סוריאנו", חשפנו פרטים רבים אודות סוריאנו.

תחקיר "גלובס" גילה כי שמו הישראלי של וולטר סוריאנו הוא צבי וכי מדובר כאמור באיש עסקים חרדי כבן 50 שאת מרבית זמנו עושה בלונדון. הוא נולד בארגנטינה למשפחה שנמנתה עם הקהילה היהודית הגדולה ביותר באמריקה הלטינית, ובבגרותו התגורר בלונדון ובארץ. בישראל הוא התגורר בווילה ברחוב בראון בירושלים ובשכונת מעלות דפנה בבירה.

כיום הוא מעביר את מרבית זמנו בלונדון, אך מגיע לארץ מדי פעם. בלונדון הוא מתגורר בשכונת "גולדרס גרין" שבה מתגוררים יהודים חרדיים רבים וגם ישראלים ששוהים במדינה לתקופות קצרות או ארוכות.

בתחקיר חשפנו מידע שהגיע לידי "גלובס" ושהעלה כי בעבר הוביל סוריאנו פרויקט של איסוף, ניטור וניתוח מידע מודיעיני על חקירה פלילית שהתקיימה בארצות-הברית. באותו מקרה, שהתרחש בין השנים 2008 ו-2011, פעל סוריאנו בעבור רות פרסול, מיליארדרית תושבת ישראל שהתגוררה בגיברלטר ובאנגליה, ובעלה דאז, ראס דליאון, שנחקרו על-ידי הרשויות האמריקאיות.

בספטמבר 2008, אחרי ניסיונות כושלים של פרסול להסדיר את בעיותיה עם הרשויות האמריקאיות, הומלץ לה לפנות לסוריאנו כדי שיסייע לה בפרשה. הם נפגשו כמה פעמים וסוריאנו הציג בפני פרסול תוכנית אסטרטגית להתמודדות עם המשבר.

לפי הסכם בין פרסול לסוריאנו שנערך ב-2008, הזוג שכר את "שירותי המחקר והייעוץ של סוריאנו בנוגע לחקירות שמתקיימות נגדם בארה"ב". אותם שירותים כללו לפי ההסכם "איסוף וניתוח מידע, איסוף ראיות לביסוס טענות, גיבוש עמדות ואסטרטגיה והכנת תשתית ראייתית להתמודדות עם המשבר".

לפי מסמכים שהגיעו ל"גלובס", לצורך העבודה הזאת התקשר סוריאנו עם אבירם הלוי, סגן מפקד סיירת מטכ"ל לשעבר והבעלים של חברת "טרוג'נס" העוסקת במודיעין עסקי.

עוד התברר כי סוריאנו יוצג בעבר ע"י עו"ד דוד שמרון, מקורבו ופרקליטו של נתניהו שחשוד היום במעורבות בתיק פרשת הצוללות. על הקשר של סוריאנו לנתניהו אפשר ללמוד גם מפעילותו הציבורית של איש העסקים. סוריאנו, כך התברר, הוא אחד ממייסדי העמותה להנצחת שמו וזכרו של סא"ל יונתן נתניהו ז"ל, אחיו של ראש הממשלה שנהרג במבצע אנטבה בעת שפיקד על סיירת מטכ"ל.